اخبار روز

عمر نفید بیمارستان‌های ایران در مقایسه با بیمارستان‌های جهان، ۱۰۰ سال کمتر است!

جزئیات خبر مربوط به بیمارستان‌های ایران را از اینجا بخوانید.

در کشورهای پیشرفته، براساس الگوها و اقداماتی که انجام می‌شود، عمر مفید یک بیمارستان معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طراحی می‌شود. اما متأسفانه در کشور ما، میانگین عمر مفید بیمارستان‌ها به ۳۰ تا ۴۰ سال محدود است و پس از این مدت، بیمارستان‌ها به دلیل فرسودگی و ناتوانی در تامین نیازهای جدید دچار مشکلاتی می‌شوند.

دکتر نوید نصر، دبیر انجمن نت ایران، با اشاره به کشورهای پیشرفته، اعلام کرد که در این کشورها بیمارستان‌ها بر اساس الگوها و اقدامات مداوم طراحی می‌شوند و عمر مفید آنها به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال می‌رسد. او افزود: “متأسفانه در کشور ما میانگین عمر مفید بیمارستان‌ها به ۳۰ تا ۴۰ سال می‌رسد و پس از آن فرسوده می‌شوند.”

او همچنین تأکید کرد که تجهیزات و اقلام پزشکی در حوزه نظام سلامت و درمان اهمیت بسیاری دارند و افزود: “استفاده از تجهیزات و اقلام پزشکی با استانداردها و روال‌های مشخص، بهبود نظام سلامت و درمان کشور را تسهیل و تسریع می‌کند.”

او گفت؛ بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده بیش از 30 درصد هزینه هر تخت بیمارستانی مربوط به تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی است. اگر یک سیستم مدیریت صحیح و اصولی برای نگهداری و راه اندازی این دستگاه ها وجود داشته باشد، می تواند عملکرد را بهبود بخشد و هزینه های جاری سیستم را تا حد زیادی کاهش دهد. بهداشت و درمان و در خط مقدم این بیمارستان هاست.

وی افزود: “در کشورهای پیشرفته، عمر مفید یک بیمارستان براساس الگوها و اقداماتی که صورت می‌پذیرد، به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طراحی می‌شود. متأسفانه در کشور ما، میانگین عمر مفید بیمارستان‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که پس از آن دچار فرسودگی می‌شوند.”

دکتر نصر ادامه داد: “همچنین بر اساس مطالعات بانک جهانی، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از منابع نظام سلامت در کشورهای در حال توسعه به ساخت و توسعه بیمارستان‌ها اختصاص دارد. با رعایت استانداردها و اصول ساخت، می‌توان مدیریت بهینه‌ای از هزینه‌ها ایجاد کرد و بهره‌وری در نظام سلامت را افزایش داد.”

او گفت؛ خوشبختانه در سال های اخیر وزارت بهداشت شروع به تدوین کتب استاندارد ایمنی بیمارستان کرده است که البته هنوز جای کار بسیار زیادی دارد.

دکتر نصر، دبیر جایزه ملی تعالی نگهداری و مدیریت دارایی‌های ایران، ابراز کرد: “واقعیت این است که بیش از ۱۵۰۰ بیمارستان در کشور وجود دارد که برنامه مدونی در زمینه نگهداری و مدیریت دارایی‌های فیزیکی خود از جمله ساختمان‌ها، تجهیزات و تاسیسات پزشکی ندارند، که این وضعیت باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی، کاهش بهره‌وری و انرژی و کاهش راندمان انرژی تا ۶۰ درصد می‌شود.”

وی به برگزاری همایش اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری، که با حضور نمایندگان از ۳۰ صنعت مختلف در تاریخ ۲۷ شهریور در مرکز همایشهای پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود، اشاره کرد و اظهار کرد: این رویداد با شعار “ارتقاء رویکرد نوآوری بهره‌ور”، به هدف ارتقاء بهره‌وری و توسعه اقتصاد کشور از طریق اجرای نظام‌های مبتنی بر نوآوری بهره‌ور و مدیریت دانش تلاش می‌کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا