اخبار روز سینما جهان

علی نصیریان مجبور بود با پای گچ گرفته روی تخت بخوابد / پنج سال دنبال سرمایه‌گذار برای این فیلم بودم

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سهیل موفق یکی از سینماگران حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که چه انگیزه ای برای رفتن به سراغ فیلمی با موضوع آیین های نوروزی رفت، گفت: به عنوان یک ایرانی از زمانی که چشم باز کردم. ، جشنی آیینی بوده است. من با خانواده ام جشن گرفته ام. نوروز مهمترین عید مذهبی ماست. نوروز محدود به مرزهای ما نیست و 12 کشور در تمدن پارسی آن را جشن می گیرند.

وی افزود: زمانی که فیلم «پاستاریونی» را می ساختم، دخترم جانا یک و نیم ساله بود. توجهش به کریسمس جلب شد و پیگیر بود و سوال می پرسید. احساس کردم برای عید نوروز کاری نکرده ایم. تصمیم گرفتم فیلمنامه بعدی ام نوروز باشد.

به گزارش ایرنا، موفق گفت: متاسفانه پنج سال طول کشید تا بتوانم برای این فیلم سرمایه گذار پیدا کنم، موسسات کار نمی کردند. با خیلی جاها مذاکره کردیم. کسی زیر بار نمی رفت. کل فیلم در بخش خصوصی تولید می شود و این سومین فیلم من در بخش خصوصی است. بزرگترین درد من این بود که چرا از فیلمی به این مهم غفلت می شود.

وی با اشاره به اینکه فیلم قبلی خود «پاستاریونی» برنده دو پروانه طلایی از جشنواره کودک و نوجوان شده است، گفت: با این حال هنوز به فیلم «نوروز» اعتماد نکردند، البته برایشان مهم نبود وگرنه. سر کار می آمدند، به هر حال فقیر و غنی نوروز را جشن می گیرند و برای ما مراسم مهمی است.

موفق با اشاره به ایفای نقش علی نصیریان در این فیلم گفت: برای آقای نصیریان سخت بود که روی تخت بخوابد و پایش در گچ باشد. معلم با ما همکاری کرد. چون فشار زیادی روی کمرشان بود. به مناسبت عید نوروز بود که همه این هنرمندان با بخش خصوصی همکاری کردند. هیچکس به خاطر مسائل اقتصادی وارد فیلم ما نشد.

موفق با یادآوری اینکه متأسفانه پنج سال طول کشید تا بتوانم برای این فیلم سرمایه گذار پیدا کنم، گفت: نهادها نتوانستند کمک کنند.

وی افزود: آقای نصیریان اصلا فیلم های من را ندیده بود. وقتی فیلمنامه را به آنها تحویل دادم، بعد از سه روز با من تماس گرفتند. آنها از من پرسیدند: “بابا، کی می توانید با نویسنده خود به خانه ما بیایید؟” تعجب کردم که اینقدر با نقش نوروزی ارتباط برقرار کرده بودند. همان جا او را کتک زدند. ما باید از آنها یاد بگیریم. می خواستند بگویند من نقش را اینطور دیدم. آقای نصیریان سایه سنگینی بر سر ما و این فیلم دارد. افتخار می کنیم که این فیلم را انتخاب کردند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر از نوروز به آمدن بهار اهمیت می دهید، گفت: چند سالی است که درباره کریسمس فیلم و سریال می سازند. ما در حال شروع یک مسیر هستیم. در پس زمینه خود نماد (عنصر) هفت سین را نشان داده ایم.

این کارگردان افزود: اگر برای این فیلم ارزش قائل شوند اهمیت خود نوروز و نه فیلم بیشتر می شود. جشن آیینی نوروز که به مرزهای ما ختم نمی شود بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. من از اتحاد و همدلی صحبت کردم. گفتم که درها با همدلی باز خواهند شد.

موفق گفت: به نظر من اولین رسالت سینما سرگرمی است. اگر مخاطب را روی صندلی نگه دارید، می توانید کلمات خود را در پس زمینه بیان کنید. در غیر این صورت اگر بخواهید شعار بدهید و سرگرمی نکنید، حاضران سالن را ترک خواهند کرد.

فیلم نوروزی ساخته سهیل موفق یکی یکی از آثاری است که در سال 1402 وارد بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر شد. در خلاصه داستان فیلم نوروز آمده است: نوروز در راه است اما شیطان در کمین است تا نوروز و بهار را نابود کند. عمو نوروز در راه کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز تصادف می کند و طوفان بزرگی شروع می شود…

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا