به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، علی خسروی درباره آثار این مجموعه اظهار کرد: بیشتر نقاشی های این مجموعه را سال گذشته کشیدم و آثار باقی مانده از این مجموعه از دوران کرونا خلق شدند. تمام نقاشی‌های این مجموعه چهره‌های زن را به تصویر می‌کشند و من به این مجموعه عنوان «مربانوف خنیاگر» داده‌ام.

به گزارش روابط عمومی گالری سهراب؛ وی افزود: همه این زنان خنیاگر نوازنده هستند و سازهای ایرانی می نوازند. آثار این مجموعه آناتومی دقیق انسان را نشان نمی دهند و امتداد اندام ها یادآور وجود یک زن است. غیر از ساز ایرانی انار یکی یکی از نقوش تکراری این مجموعه است.

این هنرمند باتجربه ادامه داد: فرم کار من هنگام نقاشی ساختمانش مانند مینیاتور است، شبیه معماری است. من از ابتدا می دانم که می خواهم چه چیزی بکشم و اجزای کار چیست. شبیه نقاشی انتزاعی در لحظه و با این احساس نیست که غیرمنتظره در حال انجام است. من از همان ابتدا به خوبی می دانم که چگونه می شود.

وی افزود: در حین کار رنگ ها را تغییر می دهم، گاهی اوقات ترکیب بندی ها را تغییر می دهم و کل کادر را می شناسم و تغییرات را در حین اجرا اعمال می کنم که نوعی خلاقیت موقتی به کار می دهد.

خسروی ادامه داد: به نوعی دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفتم. حتی شکل بدن زنانی که من تصویر کردم در دنیای واقعی وجود ندارد: بدن های بلند و نرمی که در تعادل حرکت می کنند.

هدایت: تابلو حرم خسروی است

رضا هدایت گفت: علی خسروی یکی او یکی از هنرمندانی است که به نقاشی پایبند است. نقاشی برای او پناهگاهی است و از نقاشی و خلق آثاری که این حس و انرژی را به دیگران منتقل می کند لذت می برد.

وی افزود: خسروی هنگام نقاشی از هر چیزی که برای هنرمند قیودی ایجاد می کند مبرا است. در زمانی که تعداد کمی از هنرمندان چشم به بازار دارند، او با بی تفاوتی به سادگی نقاشی می کند.

به گزارش هدایت، شعر، آزادی و رهایی از ویژگی های آثار علی خسروی است. تنش خاصی در تصاویر او وجود دارد. شخصیت های ترسیم شده توسط خسروی آزادی خاصی دارند.

وی افزود: ریتم و موسیقی در آثار علی خسروی جریان دارد و این ریتم موسیقایی انرژی خاصی به فضا می بخشد. من به عنوان یک نقاش از آثار خسروی لذت می برم و در روزگار ما حضور هنرمندانی مانند علی خسروی می تواند انرژی خاصی به فضاهای هنری ما ببخشد.

مشهدی زاده: فرم های خسروی در اوج رهایی است

عباس مشهدی زاده درباره نمایشگاه باغ انار گفت: این نمایشگاه. یکی یکی از بهترین نمایشگاه هایی است که این روزها دیده ام و بدون شک به واسطه انرژی آثار علی خسروی مخاطب از آن لذت می برد.

وی افزود: علی خسروی اهل هنر است و دیدگاه خاص خود را دارد که در آثارش نمود دارد. او دستی قوی در طراحی دارد و در عین حال این قدرت به او نوعی رهایی می بخشد. فرم هایی که او نقاشی می کند در اوج رهایی هستند.

این مجسمه ساز پیشکسوت ادامه داد: خسروی در نقاشی به مسیر خاصی دست یافته است، هرچند در طراحی و گرافیک دنیای متفاوتی خلق می کند، اما پیوند عمیقی بین آثار او وجود دارد و بخشی از این به شعر آثار او برمی گردد.

مشهدی زاده در پایان سخنان خود گفت: به نظرم مضامینی که خسروی برای قاب بندی آثارش انتخاب می کند بسیار هوشمندانه است و این جای تبریک است. امیدوارم در سال آینده شاهد نمایشگاه های بیشتری از این هنرمند مهربان و عمیق باشیم و به زیبایی جهان کمک کند.

علی خسروی: من دنیای عکس هایم را از مینیاتور وام گرفتم

سقراط: ترکیب عشق و تنهایی

امیر سقراطی نقاش و پژوهشگر هنرهای تجسمی گفت: علی خسروی علاوه بر کارهای گرافیکی و تصویرسازی، نقاش بزرگی نیز هست و بسیاری از پوسترهای فیلمی را که در دهه 60 و 70 خلق کرده، کشیده است. پرتره های زیادی که او برای روی جلد مجلات کشید نیز گواه مهارت نقاشی اوست.

وی افزود: خسروی تلفیق عشق و تنهایی را در نقاشی هایش نشان می دهد. او در نقاشی‌های قبلی‌اش مردم را در ورطه‌های تنهایی به تصویر می‌کشد، اما مردش در این فضای توهم‌آمیز سرگردان نیست، بلکه صبور و آرام به نظر می‌رسد. مانند تابلوی «باغ انار» که در آن زن با طبیعتی زیبا، ساکت و تماشاگر پیوند خورده است.

این منتقد هنری افزود: نام های ساده ای که خسروی برای اکثر آثارش انتخاب می کند به بیننده کمک می کند تا سرنخی از محتوای اسرارآمیز اثر پیدا کند. انسان در نقاشی های خسروی بی چهره است و حتی فیگورها نیز در خوانش اثر نقش عمده ای ندارند، اما رازآلود بودن فضا و فضا و بی زمانی روایت در خوانش اثر نقش بسزایی دارد.

موسیقی به قول سقراطی یار و همراه خسروی است. چه در مجموعه پرتره های نوازندگان در کتاب «نقشی به یاد ماندنی…» و چه در مجموعه نقاشی های زنان خنیاگر، این علاقه و اشتیاق مشهود است. این اشتیاق و علاقه به موسیقی حتی در پوسترهای موسیقی نیز به چشم می خورد.

مجموعه ای از معدنچیان زن یکی یکی از مهم ترین مجموعه های نقاشی علی خسروی است. برخلاف پرتره هایی که در نقاشی هایش با استفاده از خطوط و دریچه ها می کشد، معمولاً چهره انسان را نمی کشد.

وی افزود: خسروی در سریال خنیاگران در نقش زنان بی چهره هستند. شاید این تاکید بر رنج مضاعفی باشد که بر زنان موسیقی وارد شده و با وجود عشقی که به موسیقی دارند، چهره و صدایشان به ما نرسیده است. این زنان بی چهره در نقاشی های خسروی مانند مادرانی هستند که با لالایی (موسیقی) به فرزندان خود صبر و بردباری بخشیدند.

علی خسروی: من دنیای عکس هایم را از مینیاتور وام گرفتم

به گفته سقراطی در نقاشی های او حرکت، احساسات و سیلان دیده می شود. این ویژگی را می توان در طراحی های پرتره او مشاهده کرد. شور خط و آرامش و سیال بودن خط در طرح های او مانند انفجار انرژی رنگ در نقاشی های او قابل مشاهده است، نوعی غزل، شعر و آرامش که در مجموعه آثار او چشم نواز است.

مهرنوش علی مددی، پژوهشگر هنرهای تجسمی در این باره گفت: نقاشی های اخیر علی خسروی همان نقاشی هایی است که از او به یاد داریم، با تاکید بر اینکه علی خسروی همیشه در نقاشی هایش بر نقش زن تاکید می کرد و زن در آثارش یا منزوی است یا منزوی. ” گروهی از نوازندگان به صورت گروهی برای نواختن ساز ظاهر شده اند.

وی افزود: شاید این تمرکز در خدمت زنده ماندن بسیاری از نوازندگان زن باشد که نامشان در ردیف کتاب ها و متون تاریخی حذف شده یا نیامده است. این بار این زنان در باغ انار جمع شده اند و خود انار تمثیلی بسیار متفاوت و مشابه دارد، از جمله برکت، فراوانی، عشق یا یاد باغ بهشت. نقاشی های علی خسروی همواره سعی کرده است از بیانی عاشقانه پیروی کند تا بتواند از این بیان در فضایی تخیلی فرار کند و آنچه را که نمی توان به صورت واقع گرایانه و واقع گرایانه بیان کرد، به منصه ظهور رساند.

این منتقد هنری ادامه داد: به همین دلیل در این مجموعه نیز می بینیم که برخی از آثار او کیفیتی سورئال دارد و ما را به یاد آثار مارک شاگال می اندازد. به شکل فیگورهایی که بین زمین و آسمان شناورند و در جریانند.

وی افزود: دوستی و رفاقت انسان و طبیعت از ویژگی هایی است که قطعاً در آثار علی خسروی جنبه صلح آمیز دارد. شاید ترسی که باعث شد انسان و آدم از باغ بهشت ​​رانده شوند، این بار در باغ بهشت ​​وجود داشته باشد و بتواند مایه خوشحالی باشد و در مقابل آن روایت کهن، نقشی فزاینده به ما بدهد.

علی مددی ادامه داد: به نظر می رسد رنگ ها در آثار خسروی نوعی تجلی تابناک دارند و هنرمندان جایگاه فعال خود را به ما یادآوری می کنند، اگرچه تصاویر در بستری فانتزی ارائه می شوند، اما پیامی سرشار از دوستی را منتقل می کنند مهر آنها این را به مخاطب خود یادآوری می کنند و حضور و نقش نوازندگان زن در سیمای علی خسروی چنین پیامی را عمیق تر جلوه می دهد و این باید با آنچه امروز در مورد نقش زن در جامعه می بینیم همخوانی داشته باشد.

نمایشگاه باغ انار تا ساعت 10 آبان در گالری سهراب در خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، پلاک 142 واقع شده است.

علی خسروی: من دنیای عکس هایم را از مینیاتور وام گرفتم

24457

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما