اخبار روز

علیانی: عملیات طوفان الاقصی طراحی استراتژیک و منحصر به فردی دارد/مقاومت جامعه اسرائیل بالا نیست/عرب ها سردرگم هستند

ماهان نوروزپور: پس از چهار روز، آتش جنگ همچنان در کرانه باختری شعله ور است. عملیات طوفان الاقصی که گروه حماس را در سراسر جهان غافلگیر کرد، همچنان ادامه دارد. جنگ در سه منطقه اصلی اشکلدون، سدروت و کیبوتز کارمیا ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری الجزیره، یکی از مقامات ارشد حماس از اسیر شدن 100 اسرائیلی در نوار غزه خبر داد. حملات هوایی اسرائیل به مناطق مسکونی در نوار غزه تاکنون حدود 700 نفر از جمله 20 کودک را کشته اند. بر اساس گزارش ها تا کنون نزدیک به هزار اسرائیلی کشته شده اند. به گفته آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد، نزدیک به 100000 فلسطینی در اثر حملات هوایی اسرائیل آواره شده اند. این جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟ این عملیات چه تفاوتی با عملیات های قبلی حماس و گروه های مقاومت دارد؟ کدام عنصر این عملیات تا این حد تعجب آور بود؟ فرمانده عملیات طوفان الاقصی کیست؟ در همین راستا با کورش علیانی، محقق و نویسنده کتاب متاستاز اسرائیل گفت‌وگو کرده‌ایم:

این عملیات را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه چیزی این عملیات را بسیار خاص می کند؟

عملیات طوفان الاقصی اولین عملیات پیشگیرانه از سال 1938 تاکنون بود و اولین عملیات پیشگیرانه اعراب از سال 1973 تا کنون انجام نشده است. این عملیات دارای یک طراحی استراتژیک منحصر به فرد است. در ابتدا این عملیات یک عملیات امدادی محسوب می شد. گمانه زنی ها حاکی از آن بود که پرونده این عملیات تا یکی دو روز دیگر تکمیل می شود، اما با ادامه جنگ و اعلام رسمی حماس، برای ما روشن شد که اینطور نیست. اتهامات پیرامون این عملیات نیز تکان دهنده است. اگرچه این ادعاها باید راستی‌آزمایی شوند، اما بسیار جالب است که حماس مدعی شده است که ما این عملیات را یک سال طراحی کرده‌ایم و از افراد درون ارتش اسرائیل برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده‌ایم. اصل غافلگیری نیز در این عملیات نقش اساسی دارد. هیچ گزارشی از موساد یا سایر سازمان های اطلاعاتی که از چنین عملیاتی مطلع بودند، وجود ندارد. وجود ندارد.

>>> ادامه مطلب:

سرنخ هایی از نقش روسیه در عملیات طوفان الاقصی/ مزیت پوتین چیست؟
مارتین اندیک: اسرائیل متکبرانه فکر می کرد همه چیز را تحت کنترل دارد
همفکری رسانه های جهان در تحقیر رژیم صهیونیستی

چگونه سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل که کوچک‌ترین تحرکات فلسطینی‌ها را رصد می‌کنند، از وجود چنین طرح عملیاتی جامعی مطلع نمی‌شوند؟

دشمن قوی انسان را قوی می کند. سرویس های امنیتی مستقر در داخل حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان و مستقیماً تحت نظارت موساد و شباک و سایر سازمان های اطلاعاتی دشمنان آنها. آنها را مجبور می کند تا توانایی های خود را برای زنده ماندن بسیار گسترش دهند.

آیا روس ها در این عملیات شرکت داشتند؟ برخی می گویند روسیه به حماس کمک کرد. درست است؟

این ادعای زلنسکی است. یک فرد روسی تبار نیز مدعی شد که فقط روس ها از نوع خاصی از پهپاد استفاده می کنند و به همین دلیل روسیه این سلاح ها را به حماس داده است. هیچ سند معناداری این ادعا را تایید نمی کند. علاوه بر این که غزه 16 سال است که در محاصره سنگین و وحشتناکی قرار دارد. اسرائیلی ها همه چیز را کنترل می کنند. چطور ممکن است روس ها سلاح، جنگنده یا متخصص خود را به غزه فرستاده باشند؟

آیا اطلاعاتی از فرمانده عملیات توفان الاقصی وجود دارد؟

من بیشتر از آنچه در دسترس است نمی دانم. نام او محمد دیاب ابراهیم المصری و کنیه او الذیف است. موساد تاکنون 7 بار اقدام به ترور وی کرده و در یکی از این عملیات ها همسر و دختر خردسال خود را از دست داده است. اگر بخواهیم او را بشناسیم باید با شهید عماد مغنیه مقایسه کنیم. در این او یک فرد استراتژیک و یک جنگجوی شجاع است.

آیا حماس تدابیری برای دفاع از غزه در برابر واکنش تند اسرائیل در نظر گرفته است؟ برخی می گویند که رهبران حماس در قطر هستند و بمباران اسرائیل بر سر مردم بی دفاع فلسطین می افتد. آیا واقعاً حماس طرح دفاعی ارائه نکرده است؟

برخی از دوستان ما در تهران هستند و نماینده فلسطینی ها هستند و نظرات خود را بیان می کنند. من هرگز توییت یا نظری از غزه نشنیده ام که بگوید رهبران حماس در قطر مستقر شده اند و ما را تنها گذاشته اند. اینها بیشتر نظرات احساسی است. اما تحلیل پرونده نشان می دهد که حماس همیشه گام های بعدی را پیش بینی می کرد. وقتی نتانیاهو گفت که هفت شهرک باید تخلیه شود. او معتقد بود که نیروهای حماس نیز فرار کرده و مخفی خواهند شد، اما آنها به شهرهای دیگر رفتند و در مکان دیگری قرار گرفتند. زمانی که آنها می خواستند هلیبرن را کنترل کنند، حماس با گردان های آبی وارد جنگ شد. تا اینجا به نظر می رسد که آنها برای پاسخ های نتانیاهو تدابیری اندیشیده اند.

آیا امکان سرایت آتش جنگ به سایر نقاط منطقه وجود دارد؟

امروز 12 موشک از جنوب لبنان به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شد. البته این بدان معنا نیست که حزب الله لبنان وارد جنگ شده است. حزب الله تنها با اعلام رسمی وارد جنگ می شود. با این حال، برای تحلیل بهتر باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد.

علیانی: عملیات طوفان الاقصی طراحی استراتژیک و منحصر به فردی دارد/مقاومت جامعه اسرائیل بالا نیست/عرب ها سردرگم هستند

آیا پیمان ابراهیم و روند عادی سازی اسرائیل و عربستان سعودی تاثیری در آغاز این عملیات داشته است؟ جایگاه کشورهای عربی در این زمینه چیست؟

اگر بگوییم این جنگ به خاطر رضایت ابراهیم بوده است; ما ساده لوح بودیم عربستان سعودی با اسرائیل صلح کرد، بنابراین حماس به اسرائیل حمله کرد. به گفته شهید آوینی اینها تحلیل های ساده ای است. پارامترهای یک تصمیم نظامی متنوع و پیچیده است. قطعا تایید ابراهیم یکی از پارامترهای تاثیرگذار بود، اما نه در حدی که عامل تعیین کننده باشد.

کشورهای عربی در مورد این عملیات سردرگم هستند. از جملات مبهم و بی معنی برای بیان نکته استفاده می کنند. من فکر می کنم که تاب آوری جامعه اسرائیل یک هفته بیشتر نیست. اگر حماس بتواند این عملیات را یک هفته ادامه دهد و مقاومت اسرائیل را به چالش بکشد، برای اسرائیل مشکلات داخلی ایجاد خواهد کرد. موضع کشورهای عربی آشکارتر می شود. نه اینکه بخواهند وارد جنگ شوند، بلکه موضع شفاف تری اتخاذ خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا