اخبار روز

علل و عوامل شایع ریزش موی سر! | آیا میتوان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

ریزش مو به معمولی ترین علائم طاسی شناخته می‌شود که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد. علت شایع ریزش موی ارثی است که با افزایش سن، بیشتر شدیدتر می‌شود.

بعضی از افراد این مشکل را بدون رفع آن تحمل می‌کنند. در حالی که دیگران ممکن است از جمله روش‌هایی مانند شلوغ کردن و نازک کردن مو، استفاده از مدل‌های مو مختلف، استفاده از آرایش، کلاه یا دستمال سر استفاده کنند.

همچنین، برخی دیگر به دنبال درمان‌هایی هستند که می‌توانند ریزش مو را کاهش دهند یا رشد مو را تقویت کنند.

دلایل ریزش مو چیست؟

افراد معمولاً روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. این عدد معمولاً قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان رشد می کنند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند.

ریزش مو معمولاً به یک یا چند مورد از عوامل زیر مربوط می شود:

* سابقه خانوادگی (ارث): شایع ترین علت ریزش مو یک عامل ارثی است که با افزایش سن ایجاد می شود. به این شرایط آلوپسی آندروژنتیک، طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه می گویند. به طور معمول، این نوع ریزش مو به تدریج و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد.

* تغییرات هورمونی و بیماری ها: می‌توان گفت که ریزش مو ممکن است به دلیل شرایط مختلفی رخ دهد. برای مثال، تغییرات هورمونی در دوره‌هایی مانند بارداری، زایمان و یائسگی ممکن است ریزش مو را تسریع کنند. همچنین، مشکلات تیروئید نیز می‌توانند به علت تغییر در سطح هورمون‌ها، عوارضی نظیر ریزش مو داشته باشند. علاوه بر این، «درماتوفیتوز» نام یکی از بیماری‌های پوستی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود.

* داروها و مکمل های غذایی: ریزش مو می تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها مانند سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا باشد.

* پرتودرمانی سر: ممکن است موها دیگر مانند قبل رشد نکنند.

* یک رویداد بسیار استرس زا: بسیاری از افراد چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی ریزش موی عمومی را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

* مدل مو و درمان: حالت دادن بیش از حد مو یا مدل مویی که موهای شما را سفت می کند یا می کشد نیز می تواند منجر به نوعی ریزش مو به نام “آلوپسی کششی” شود.

چگونه می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید؟

اکثر ریزش مو ژنتیکی است (طاسی با الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه) به همین دلیل است که به گفته متخصصان نمی توان از این نوع ریزش مو جلوگیری کرد.

نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از “ریزش موی قابل پیشگیری” کمک کند:

* با موهای خود ملایم باشید. هنگام برس زدن و شانه زدن، به خصوص زمانی که موهایتان خیس است، از کشیدن خودداری کنید. یک شانه دندانه پهن می تواند به جلوگیری از کنده شدن مو کمک کند. برای جلوگیری از ریزش مو از درمان های نامناسب خودداری کنید.

* از پزشک خود در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند سوال کنید.

* از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور ماوراء بنفش محافظت کنید.

* سیگار نکش. داده های برخی از مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی با الگوی مردانه را نشان می دهد.

* اگر تحت شیمی درمانی هستید، از پزشک خود در مورد “کلاه هیپوترمی” سوال کنید. این کلاه می تواند خطر ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش دهد.

ریزش مو می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به طور کلی سه عامل مراقبت از مو، تغییر عادات غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند در پیشگیری از ریزش مو بسیار مفید باشد.

در زیر به نقل از “Healthline” به چند ماده غذایی مفید برای کاهش ریزش مو می پردازیم و سپس به عوامل مرتبط با سبک زندگی می پردازیم:

* امگا 3

امگا 3 به کاهش التهاب و استرس کمک می کند که به نوبه خود به کاهش ریزش مو کمک می کند. بهترین منابع امگا 3 ماهی های چرب و روغن ماهی هستند. همچنین می توانید با پزشک خود مشورت کنید و مکمل های امگا 3 مصرف کنید.

* پروتئین

برای ساختن موهای شما، از کراتین به عنوان یک نوع پروتئین استفاده می‌شود. در نتیجه، بهترین راه برای حفظ و تقویت موهای خود، مصرف یک رژیم غذایی غنی از پروتئین است. برخی از مواد غذایی که شامل پروتئین هستند عبارتند از عدس، سویا، لوبیا، دانه‌ها، مغزهای خوراکی، تخم مرغ و ماهی. به همین دلیل، توصیه می‌شود که این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و به این ترتیب، موهای قوی و سالمتری داشته باشید.

* ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های آزاد اکسیژن مضر کمک می کند. ریزش مو به دلیل تجمع زیاد سموم ایجاد می شود که با مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C می توان آن را کاهش داد. برای بهبود استحکام، درخشندگی، نرمی و ضخامت موها، مصرف منابع غذایی غنی از این ویتامین مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیموترش و توت فرنگی توصیه می شود.

* سبزیجات

سبزیجات مانند اسفناج، کدو حلوایی، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، لوبیا و کدو تنبل، منابع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. مصرف این مواد غذایی به تحقق نیاز‌های روزانه بدن برای ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کنند و همچنین تغذیه فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند. بنابراین، بهترین راه برای حفظ سلامتی بدن، مصرف حداقل سه نوع مختلف سبزیجات در روز در غذا یا سالاد است.

* آب کافی بنوشید

کم آبی یا آب بسیار کم می تواند منجر به خشکی، وز و بی روح شدن موهایی شود که مستعد شکستن و ریزش مو هستند. آب همچنین فولیکول های مو را روان می کند و گردش ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای رشد مو را بهبود می بخشد.

* یوگا و تمرینات تنفسی

یوگا و سایر ورزش ها برای تناسب اندام مفید هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. تمرینات یوگا گردش خون را در پوست سر تقویت می کند و می تواند رشد مو را تحریک کند.

* استرس خود را کنترل کنید

استرس برای سلامتی و موهای شما مفید نیست. استرس میزان سموم را در بدن افزایش می دهد که ریشه مو را ضعیف می کند و آنها را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می کند. با انجام منظم تمرینات تمدد اعصاب و تنفس، استرس را از بین ببرید.

* به کیفیت خواب خود توجه کنید

کافی و با کیفیت خوابیدن به بهبود و راه‌اندازی مجدد کل سیستم بدنی شما کمک می‌کند. شش تا هفت ساعت خوابیدن باعث سم‌زدایی، شادابی ذهن و بدن، کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در عوض، کمبود خواب می‌تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس) را افزایش دهد و فولیکول های مو را ضعیف کرده و در نتیجه باعث ریزش مو شود. در صورتی که در خوابیدن مشکل دارید، به جای اینکه به افکار منفی فکر کنید، به موسیقی آرامبخش گوش دهید یا کتاب بخوانید. همچنین قبل از خواب، تمامی وسایل الکترونیکی و چراغ‌ها را خاموش کنید تا خواب شما را به همراه آرامشی دل‌پذیر تجربه کنید.

عوامل خطر ریزش مو

برخی از عوامل می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند، از جمله موارد زیر:

* سابقه خانوادگی ریزش مو در مادر یا پدر

* سن

* کاهش وزن قابل توجه

* برخی بیماری ها مانند دیابت و لوپوس منتشر (لوپوس توزیع شده یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک در پزشکی با علامت اختصاری SLE نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم دفاعی خود بدن به اندام ها و بافت همبند خود حمله کرده و به آن آسیب می رساند).

* استرس

* تغذیه نامناسب

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا