دانستنی ها

فلج خواب یا بختک چیست و چطور درمان می شود؟

فلج خواب یا بختک، معمولاً بین چند ثانیه تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما به طور میانگین بعد از ۶ تا ۷ دقیقه به طور خود به خود از بین می‌رود.

برخی احساس می کنند که هنگام خواب یا بلند شدن نمی توانند بایستند، جسم سنگینی دست و پای آنها را گرفته است. به این حالت در بین مردم بختک می گویند اما از نظر علمی به این حالت فلج خواب می گویند.

هنگامی که به خواب می روید یا از خواب بیدار می شوید، ممکن است حالتی را تجربه کنید که در آن به طور موقت هوشیار هستید اما قادر به حرکت نیستید. این حالت که معمولاً در زمان گذار بین خواب و بیداری رخ می دهد، «فلج خواب» نامیده می شود یا همانطور که معمولاً شناخته می شود، نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید. یکی از ویژگی های بارز این اختلال، از دست دادن کنترل بر عضلات و ناتوانی در حرکت آنهاست.

تقریباً 75 درصد از افراد مبتلا به این نوع بیماری توهمات بینایی یا شنوایی را نیز تجربه می کنند که می تواند به صورت احساس حضور فرد دیگری در اتاق، احساس سنگینی یا فشار روی قفسه سینه یا شناور شدن و خروج از بدن تجربه شود. .

فلج خواب که به عنوان فلج خواب نیز شناخته می شود، می تواند از چند ثانیه تا 20 دقیقه طول بکشد اما پس از میانگین 6 تا 7 دقیقه ناپدید می شود.

فلج خواب معمولا چه زمانی رخ می دهد؟

فلج خواب می تواند در هنگام به خواب رفتن رخ دهد که فلج قبل از خواب نامیده می شود یا در هنگام بیداری که فلج پس از خواب نامیده می شود.

فلج قبل از خواب

هنگام خواب، بدن شما به تدریج آرام می شود. اغلب سطح هوشیاری به تدریج کاهش می یابد و بنابراین شما متوجه تغییر نمی شوید. با این حال، اگر هنگام خواب بیدار باشید، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید.

بعد از فلج خواب

در طول خواب، بدن بین خواب REM (حرکت سریع چشم) و NREM (حرکت غیر سریع چشم) تغییر می کند.

یک چرخه خواب REM و NREM حدود 90 دقیقه طول می کشد. مرحله NREM ابتدا رخ می دهد و تقریباً 75٪ از خواب را تشکیل می دهد. در مرحله REM، چشمان شما به سرعت حرکت می کنند و در این مرحله خواب می بینید. حرکت عضلات متوقف می شود و بدن برای جلوگیری از حرکت، به خصوص در هنگام خواب، آرام می ماند.

در این دوره، هوشیاری پایین است و شما از این ناتوانی آگاه نیستید. با این حال، اگر قبل از پایان چرخه REM از خواب بیدار شوید، ممکن است متوجه شوید که نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید.

چه کسانی دچار فلج خواب می شوند؟

از نظر عددی، از هر 10 نفر، چهار نفر ممکن است فلج خواب را تجربه کنند.

این وضعیت رایج معمولاً برای اولین بار در سال های نوجوانی ظاهر می شود، اما می تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

فلج خواب می تواند یک اختلال ارثی باشد که در خانواده ها دیده می شود.

عوامل دیگری که ممکن است با فلج خواب مرتبط باشد عبارتند از:

کمبود خواب

تغییر برنامه خواب

شرایط روانی مانند استرس یا اختلال دوقطبی

به پشت خوابیدن

سایر مشکلات خواب، مانند نارکولپسی یا اسپاسم عضلات پا در شب

استفاده از برخی داروها، مانند داروهای بیش فعالی و کمبود توجه.

اعتیاد به مواد مخدر.

برای فلج خواب چه باید کرد؟

اگر هر از چند گاهی دچار فلج خواب می شوید، می توانید با رعایت بهداشت خواب تا حدودی آن را کنترل کنید.

مثلا:

مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

کارهایی را برای کاهش استرس خود انجام دهید، به خصوص قبل از رفتن به رختخواب.

اگر به پشت می خوابید، سعی کنید وضعیت خود را تغییر دهید و در وضعیت دیگری بخوابید.

اگر فلج خواب باعث می شود که به طور منظم نتوانید خوب بخوابید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علیرضا یار احمدی متخصص طب خواب گفت: اختلالی است که در اثر مصرف مواد مخدر و روانگردان باعث بیدار شدن فرد می شود و حرکاتی از خود نشان می دهد که خواب را مختل می کند. به عنوان مثال، اختلال پاراسمنیا یکی اختلال پاراسومنیا یکی از شش اختلال خواب است که شامل راه رفتن در خواب، اختلال کابوس و وحشت خواب است که در آن بخشی از مغز بیدار می شود و بخشی از خواب می شود. این همان اختلالی است که مردم آن را به نام «فلج خواب» می شناسند و ما آن را فلج خواب می نامیم.

وی ادامه داد: «آپنه خواب» یعنی خروپف مهم ترین اختلالی است که 30 درصد جامعه ممکن است دچار آن شوند. به حدی که فرد می خوابد اما به دلیل تنگی مجاری تنفسی خروپف می کند و اکسیژن خونش کم می شود و مغز آن فرد را بیدار می کند و فرد از خواب راحت تا صبح محروم می شود.

این متخصص طب خواب خاطرنشان کرد: این افراد باید مسائلی مانند بی قراری پاها، آپنه خواب و سایر مسائل را درمان کنند. تمام استرس هایی که هر روز به رختخواب می آوریم می تواند خواب را مختل کند.

یار احمدی تصریح کرد: پیام من این است: به جای اینکه سریع بی خوابی یا تصور خواب خود را با دارو درمان کنید، این کار را نکنید، به متخصص خواب مراجعه کنید و سعی کنید علت اصلی را به صورت علمی پیدا کنید و حل می شود و ریشه می دهد. به جای افتادن از چاله و افتادن در چاه اعتیاد به قرص های خواب، باید حل شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا