دانستنی ها

علل اصلی سرطان ریه چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه پی ام آپ، سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان هایی است که تشخیص داده می شود. همچنین یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. عواملی مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض سوخت زیست توده، آلودگی هوا و گاز رادون خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. در زیر به بررسی این عوامل می پردازیم:

سیگار کشیدن

شایع ترین علت سرطان ریه سیگار کشیدن است، بنابراین اکثر بیماران مبتلا به سرطان ریه سابقه طولانی سیگار کشیدن دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد غیرسیگاری‌هایی که با افراد سیگاری ازدواج کرده‌اند نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان ریه به دلیل دود استنشاق شده در محل کار افزایش می یابد.

قرار گرفتن در معرض سوخت زیست توده

قرار گرفتن در معرض سوخت زیست توده نیز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که در خانه هایی با تهویه ضعیف برای پخت و پز یا گرمایش زندگی می کنند، در معرض مقادیر قابل توجهی از سوخت زیست توده هستند و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان ریه در این افراد افزایش می یابد.

آلودگی هوا

افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و COPD هستند. نتایج مطالعات نشان می دهد که آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

گاز رادون

گاز رادون از تجزیه زنجیره های اورانیوم طبیعی موجود در سنگ ها، خاک و آب تشکیل می شود. این گاز را نمی توان دید، چشید یا بو کرد، اما می تواند از شکاف ها یا سوراخ ها وارد خانه ها یا ساختمان ها شود و در هوای داخل خانه گیر کند. افرادی که در این خانه‌ها یا ساختمان‌ها زندگی می‌کنند یا کار می‌کنند، سطوح بالایی از رادون تنفس می‌کنند که می‌تواند در درازمدت باعث سرطان ریه شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا