به گزارش پی ام آپ، عبدالعظیم حسنی از بزرگان زمان خود بود و وجود امامان زیادی را درک می کرد و از احترام ویژه ائمه هدی برخوردار بود.

درباره زمان و مکان ملاقات عبدالعظیم (علیه السلام) با امام علی النکی (علیه السلام). و نظر خود را به آن حضرت رساند. نویسندگان اطلاعاتی ندارند، اما برخی احتمال می دهند که این دیدار و ارائه دیدگاه ها در سامرا صورت گرفته باشد.

بنابراین، این اعتقاد در سامرا، هرتز ارائه شد. آن بزرگوار، امام به همراه پدر و فرزندانشان می دانستند که مأموران خلیفه نظرات و گفته های حضرت عبدالعظیم حسنی را به خلیفه می رسانند.

بنابراین خلیفه مورد اعتماد بود. دستور دستگیری و بازداشت حضرت عبدالعظیم را صادر کرد. هنگامی که حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام از افکار و تصمیمات اداره خلیفه مطلع شد و متوجه شد که مأموران خلیفه در پی تعقیب و دستگیری او هستند، از آنان فرار کرد و در شهرها و روستاها پنهان شد. و در شهرها و اجتماعات در مساجد و مجالس عمومی شرکت نمی کرد، بلکه در سفر مخفیانه وارد شهر ری شد.

عمادزاده در صفحه 390 جلد دوم زندگانی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می نویسد:

حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) در سال 250 هجری قمری از سامرا به ایران هجرت کرد.

حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) هنگام ورود به شهر ری در منزل بود. یکی از شیعیان پناه می برد، مخفیانه در آنجا زندگی می کرد، بسیار مراقب بود، شیعیان این شهر هرتز بودند. به محض شنیدن خبر آمدن پیامبر، مخفیانه آمدند و همراه ایشان رفتند. هرتز عبدالعظیم در اینجا و در میان شیعیان اهل بیت مورد احترام و احترام بود و از او درباره مسائل شرعی و احکام مذهب خود سؤال می کردند.

از حدیثی که ابوحمد رضی از حضرت هادی نقل کرده است چنین برداشت می شود که حضرت عبدالعظیم در این شهر مرجع امور دینی بوده و از امام هادی (علیه السلام) نیز اجازه گرفته است.

علامه مجلسی در مزار بحار از روایتی نقل می کند که حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) در شهر ری در منزل خود بودند. یکی او از شیعیانی بود که در بدروم زندگی می کرد، روزها روزه می گرفت و شب ها خدا را عبادت می کرد. گاهی مخفیانه قبر جلوی قبر خودش را زیارت می کرد و می گفت: این قبر یکی او از فرزندان موسی بن جعفر علیه السلام است و ظاهراً منظور قبر حمزه بن موسی بن جعفر بوده است.

منبع: کتاب: شناخت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) و شهر ری: مجموعه رساله های مکتوب و سنگی درباره حضرت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما