دانستنی ها

علت مرگ زودرس جغدهای شب کشف شد

بعد- مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دیر می‌خوابند و دیر از خواب بیدار می‌شوند، بیشتر سیگار می‌کشند و الکل می‌نوشند.

به گزارش فرارو به نقل از ال پایس، ماریا آنجلس بوماتی، محقق فوق دکتری در مرکز تحقیقات زیست پزشکی موسسه بهداشت کارلوس سوم و نویسنده کتاب «اجازه ندهید چیزی شما را بیدار نگه دارد» می گوید: انسان ها موجوداتی هستند که برای کارهای روزمره ساخته شده اند.

به عبارت دیگر، ما از نظر فیزیولوژیکی طوری طراحی شده ایم که در روز فعال باشیم و در شب استراحت کنیم. با این حال، Bonmati خاطرنشان می کند که در این ترتیب کلی، افراد را می توان بر اساس ریتم شبانه روزی آنها بر اساس ساعت درونی خود به کرنوتیپ های مختلف طبقه بندی کرد. به عبارت ساده تر، می توان در مورد افراد با کرونوتایپ عصرانه و افراد با کرونوتایپ صبحگاهی صحبت کرد.

ماریا خوزه مارتینز مادرید، هماهنگ‌کننده گروه کاری کرونوبیولوژی انجمن خواب اسپانیا، می‌گوید: «افراد با کرونوتایپ صبحگاهی معمولاً برای مطالعه یا انجام فعالیت‌های دیگری که نیاز به تمرکز یا توجه دارند، زود از خواب بیدار می‌شوند، در حالی که افراد با کرونوتیپ عصرگاهی ترجیح می‌دهند تا در طول شب بخوابند. این فعالیت ها در شب

همانطور که مارتینز مادرید اعتراف می کند، او خاطرنشان می کند که در حالی که شواهد علمی زیادی برای نشان دادن رابطه مستقیم بین کرونوتیپ و مرگ و میر وجود ندارد، چندین مطالعه نشان داده اند که افراد مبتلا به کرونوتیپ عصرگاهی شیوع بیشتری از بیماری دارند (نسبت افرادی که مریض شدن).

او می‌گوید: «همبستگی مستقیمی بین کرونوتیپ عصرگاهی و اختلالات مرتبط با خوردن (مانند اضافه وزن، چاقی، و نشانگرهای زیستی متابولیک ناسالم) یا اختلالات شبانه‌روزی مانند جت لگ اجتماعی وجود دارد. در حالی که نشان داده شده است که این یک عامل خطر برای اختلالات بیماری افسردگی و اختلالات مرتبط با سوء مصرف مواد است، به نظر می رسد کرونوتیپ صبحگاهی یک عامل محافظتی باشد.

Bonmati نیز دیدگاه مشابهی دارد. اگرچه کرونوتایپ عصر قبلاً با احتمال عوامل خطر قلبی عروقی (مانند چاقی یا سیگار کشیدن) مرتبط بوده است، تحقیقات اخیر نشان می دهد که علت نهایی ممکن است به اندازه تفاوت مدت زمان خواب یا سرانه جت لگ اجتماعی مرتبط نباشد. رجوع کنید به

عادت های بد در شب

مطالعه جدیدی که در مجله Chronobiology International منتشر شده است، با استفاده از داده های بیش از 23000 بزرگسال فنلاندی پس از 37 سال پیگیری، به این نتیجه رسیده است که میزان مرگ و میر بالاتر مرتبط با chronotype سن ممکن است به دو دلیل باشد. و نوشیدن الکل در این مطالعه، افراد مبتلا به کرونوتیپ عصرانه، میزان مرگ و میر بالاتری معادل 9 درصد برآورد کردند. در واقع، با توجه به نتایج این مطالعه، هیچ ارتباطی بین کرونوتیپ عصر و مرگ در افراد غیر سیگاری، مصرف کنندگان الکلی گاه به گاه، اما نه به طور منظم، یافت نشد.

جاکو کاپریو، استاد دپارتمان بهداشت عمومی در دانشگاه هلسینکی و یکی از نویسندگان مقاله در مورد این تحقیق، گفت: «فکر می‌کنم مهمترین پیام مطالعه ما این است که خطر مرگ جغدهای شب افزایش نمی یابد.. کرونوتایپ یک ویژگی شخصی است، اما به دلایل نامعلوم، می بینیم که سبک زندگی ناسالم بیشتر در بین شب زنده داران رخ می دهد.

در میان این دلایل، او به چندین فرضیه اشاره می کند، از جمله اینکه جغدهای شب ممکن است دیرتر در مهمانی ها و بارها بیدار بمانند و در نتیجه سیگار و الکل بیشتری بنوشند. همچنین ممکن است در یک رابطه معکوس، این عادات بد پتانسیل تغییر کرونوتایپ فرد را داشته باشند، یا ژن هایی وجود داشته باشند که بر کرنوتیپ، مصرف الکل و سیگار تأثیر می گذارند.

«ماریا آنجلز بونماتی» خاطرنشان می کند که نتایج چندین مطالعه قبلی نشان می دهد که افراد دارای کرونوتیپ عصرگاهی به طور متوسط ​​بیشتر از افراد دارای کرونوتیپ صبحگاهی الکل بیشتری مصرف می کنند و سیگار می کشند.

او به مقاله‌ای در سال 2010 اشاره می‌کند که در آن نویسندگان استدلال می‌کنند که کرونوتایپ عصر مستقیماً به بی‌ثباتی ذهنی بیشتر منجر نمی‌شود، فقط افراد مبتلا به کرونوتایپ عصر که سیگار می‌کشند و مشروب می‌نوشند، نمرات کمتری دارند. رفاه روانی

به گفته نویسندگان آن مقاله، جت لگ اجتماعی مکرر در افراد با کرونوتایپ عصر (که باید برنامه های صبحگاهی را در روزهای هفته دنبال کنند) باعث ایجاد استرس می شود و برخی سعی می کنند این مشکل را با تقلب جبران کنند. بنابراین، سیگار می تواند راهی برای مقابله با استرس اجتماعی باشد، مانند مصرف بیش از حد سایر محرک ها مانند الکل یا نوشیدنی های کافئین دار.

از نظر Bonmati، مطالعه فنلاندی با شواهد قبلی که نشان دهنده افزایش مرگ و میر ناشی از خود کرونوتیپ شبانه است، تناقض دارد. با این حال، وی خاطرنشان می کند که مطالعه فنلاندی بر روی جمعیت فنلاند انجام شده است که ویژگی های جغرافیایی و فرهنگی منحصر به فردی دارد. او اشاره می کند که این ویژگی ها در سراسر جهان متفاوت است و می تواند فیزیولوژی ما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، از دیدگاه او، تصمیم جسورانه ای خواهد بود که با قاطعیت بگوییم که غیر از عادات بدی که برای افراد دارای کرونوتایپ عصرانه ذکر شد، خطر دیگری وجود ندارد.

او می‌گوید: «ما باید به بررسی و بررسی سایر موضوعات مرتبط تا زمانی که شواهد قطعی‌تری داشته باشیم، ادامه دهیم.

ماریا خوزه مارتینز مادرید بیان می‌کند که گاهی اوقات افرادی که کرونوتایپ عصرانه دارند احساس می‌کنند که توسط جامعه درک نشده و مورد قضاوت قرار می‌گیرند، آسیب‌پذیری که می‌تواند مصرف دخانیات و الکل آنها را افزایش دهد. اگر هیچ رابطه مستقیم و خاصی بین کرونوتیپ و افزایش عوارض یا مرگ و میر وجود نداشته باشد، انجام تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چرا این افراد کرونوتیپ عصرگاهی عادت های بدتری پیدا می کنند، جالب خواهد بود.

او می افزاید: ما در واقع می توانیم به چیزهایی فکر کنیم مانند جامعه ای که فقط برای ساعات صبح ایجاد شده است یا جامعه ای که شب زنده داری را به عنوان یک انتخاب می پذیرد و می پذیرد.

از دیدگاه وی، ترجیحات زمانی هر فرد باید تا حد امکان در نظر گرفته شود تا در یک موقعیت ایده آل، شیفت های کاری متفاوت ایجاد شود تا امنیت شغلی بیشتر، رضایت شخصی بیشتر و در نتیجه بالاتر باشد. بهره وری.


کرونوتایپ حالت طبیعی بدن شما است که در آن در زمان های خاصی بیدار یا خواب است. کرونوتیپ شما ارتباط نزدیکی با ریتم شبانه روزی دارد که چرخه خواب و بیداری بدن و تولید ملاتونین را کنترل می کند. ریتم شبانه روزی ما تا حد زیادی تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض نور است و با خورشید تمایل به طلوع و غروب دارد.

* به رختخواب رفتن و بیدار شدن در زمان های بسیار متفاوت نسبت به روزهای هفته و آخر هفته به «جت لگ اجتماعی» معروف است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا