اخبار روز

علت سردرد در ماه رمضان چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

سردرد در ماه رمضان را شاید بتوان شایع ترین مشکل روزه داران در این دوران دانست. تحمل این ناراحتی ها برای روزه داران بسیار سخت است، زیرا روزه داری هستند و نمی توانند برای تسکین سردرد خود چیزی بخورند، نه دارو و نه غذا.

این مشکل دلایل مختلفی دارد، اما خوشبختانه می توانید بدون افطار آن را حل کنید. در این مقاله می خواهیم بدانیم علت سردرد در ماه رمضان چیست و چگونه آن را برطرف کنیم.

علت سردرد در ماه رمضان

به گزارش روزیاتو، هیپوگلیسمی یا قند خون پایین یکی یکی از شایع ترین علل سردرد در ماه رمضان است. علاوه بر این، خوردن مواد قندی بالا قبل از شروع روزه می تواند باعث افزایش سریع قند خون شود. با این حال، این وضعیت ثابت نمی ماند و سطح قند خون خیلی سریع کاهش می یابد که می تواند منجر به سردرد شود.

افت یا افزایش فشار خون نیز می تواند باعث سردرد شود.

کم آبی بدن یکی این یکی از دلایل اصلی سردرد در ماه رمضان است. بیشتر مغز انسان از آب تشکیل شده است و این اندام به مقدار آب موجود در آن بسیار حساس است. وقتی مغز کمبود شدید آب را احساس می کند، شروع به تولید هیستامین می کند.

این بدان معناست که اگر کمبود آب برای مدت طولانی ادامه یابد، بدن برای محافظت از مغز، آب را جیره بندی می کند و آن را ذخیره می کند. هیستامین ها به طور مستقیم باعث درد و خستگی می شوند که به صورت سردرد و کمبود انرژی ظاهر می شود.

کمبود کافئین در طول روزه داری باعث سردرد در افرادی می شود که عادت به نوشیدن قهوه زیاد در روز دارند.

همچنین کمبود خواب یکی یکی دیگر از دلایل سردرد در ماه رمضان تغییر عادات خواب است.

تسکین سردرد در ماه مبارک رمضان

با کاهش مصرف کافئین چند هفته قبل از شروع ماه رمضان، اغلب می توانید از سردردهای ناشی از کمبود کافئین در طول روزه داری جلوگیری کنید.

در غیر این صورت، نوشیدن یک فنجان قهوه غلیظ هر روز درست قبل از شروع روزه در هنگام سحر می تواند از بروز چنین سردردهایی جلوگیری کند. اما مصرف نوشیدنی های کافئین دار به ویژه قهوه در ماه رمضان توصیه نمی شود زیرا این نوع نوشیدنی ها دارای اثر ادرارآور هستند و منجر به کاهش فشار خون می شوند. ذوب می شوند. به همین دلیل پیشگیری قبل از شروع ماه رمضان بهترین گزینه است.

قبل از شروع روزه داری از غذاهای کم قند استفاده کنید تا در طول روز به دلیل افت ناگهانی قند دچار سردرد نشوید. شاخص گلوکز کربوهیدرات ها نیز بر سطح قند خون ما تأثیر می گذارد. کربوهیدرات های با شاخص گلیسمی پایین تغییرات زیادی در سطح قند خون و انسولین ایجاد نمی کنند. هرچه شاخص گلوکز کمتر باشد، نوسانات کوچکتر است.

بین افطار تا سحر آب کافی بنوشید تا از کم آبی شدید بدن جلوگیری کنید.

سحری را فراموش نکنید و در افطار پرخوری نکنید. هر دو باعث سردرد می شوند.

خواب و استراحت کافی می تواند از سردرد جلوگیری کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد سردرد روزه داران پس از افطار و استراحت برطرف می شود. پس اگر با وجود رعایت نکات بالا دچار سردرد شدید یا سردردتان به حدی است که با روزه داری تداخل دارد، باید با پزشک مشورت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا