دانستنی ها

علت خستگی مفرط و درد عضلانی؛ برای درد عضلانی چه کنیم؟

درد عضلانی معمولاً در روزهای پس از تمرین شدید رخ می دهد و به تدریج از بین می رود. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که نمی توان هیچ دلیل پزشکی برای چنین پدیده رایجی یافت، اما جامعه علمی مکانیسم های مسئول درد عضلانی را شناسایی نکرده است. مانند هر چیزی که مربوط به احساس درد است، درک درد عضلانی شامل بررسی فرآیندهای بیولوژیکی پیچیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، درد قبل از هر چیز یک تجربه ذهنی است که از تفسیر سیگنال های حسی توسط سیستم عصبی حاصل می شود. دانشمندان مکانیسم‌های بیولوژیکی زیادی را برای توضیح منشأ درد عضلانی پیشنهاد کرده‌اند و اتفاق نظر فعلی بر این است که بسیاری از پدیده‌ها نقش دارند. همچنین برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، «اسید لاکتیک» هیچ ربطی به آن ندارد.

پس از تمرین شدید و به خصوص پس از انقباضات غیر طبیعی (مثلاً انقباضاتی که شامل مقاومت در برابر کشش هنگام پایین آمدن از پله ها می شود)، کوچکترین واحدهای بافت ماهیچه ای مخطط در بدن ما که «سارکومرها» نامیده می شوند، بسیار نازک و میکروسکوپی هستند.

اما خود ضایعات دردناک نیستند زیرا بلافاصله پس از ورزش ظاهر می شوند، در حالی که دردهای عضلانی معمولاً در عرض 24 تا 48 ساعت ظاهر می شوند.

از سوی دیگر، این ریز آسیب ها باعث ایجاد یک سری رویدادهای فیزیولوژیکی در ساعات و روزهای پس از ورزش شدید یا غیرعادی می شود.

علاوه بر این رویدادهای فیزیولوژیکی، آسیب های ریز همچنین منجر به اثرات عملکردی مانند کاهش قدرت، افزایش سفتی یا تورم عضلانی قابل مشاهده می شود. با این حال، به نظر می رسد که هیچ یک از این نشانگرها به طور کامل با درک درد مرتبط نیستند. بنابراین، این احتمال وجود دارد که مکانیسم های متعددی برای ایجاد درد در تعامل باشند.

خود سیستم عصبی نیز نقش مهمی در ایجاد درد عضلانی دارد. درد در عضله وجود ندارد. این وضعیت نتیجه تفسیر سیگنال های درد – سیگنال های هشدار دهنده – دریافت شده توسط مغز است.

چگونه از درد جلوگیری کنیم؟

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، درد عضلانی جای نگرانی نیست و معمولا در عرض چند روز از بین می رود. با این حال، اثرات عملکردی مانند از دست دادن قدرت گاهی اوقات می تواند کمی بیشتر طول بکشد (مخصوصاً زمانی که تمرین شدید است)، و ناپدید شدن درد عضلانی لزوماً نشانگر خوبی برای ریکاوری عضلات نیست.

بهترین راه برای جلوگیری از درد عضلانی، آمادگی با تمرینات تدریجی است. از آنجایی که عضله یک اندام بسیار سازگار است، قرار گرفتن در معرض یک ورزش باعث می شود در آینده در برابر آسیب عضلانی ناشی از سایر عوامل استرس زا مقاوم تر شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا