اخبار روز

علت حیات روی زمین نه دنباله دارها بود و نه سیارک ها!

گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد شواهد جدیدی یافته اند که نشان می دهد رعد و برق ممکن است مسئول ایجاد اولین عوامل اصلی در پیدایش حیات بر روی زمین بوده باشد.

به گزارش ایسنا، دانشمندان مدت‌هاست که در حال تحقیق در مورد آنچه ممکن است در پیدایش اولین عوامل حیاتی روی زمین نقش داشته باشد. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که سیارک ها یا دنباله دارها مسئول بوده اند.

با این حال، تیم بزرگی از شیمیدانان در دانشگاه هاروارد شواهدی یافته اند که نشان می دهد ممکن است صاعقه از ابرها به زمین باشد که به ایجاد برخی از اولین بلوک های سازنده حیات کمک کرده است.

این گروه مقاله ای را در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر کرده است که آزمایش انجام شده در آزمایشگاه را شرح می دهد. این آزمایش با هدف تکرار شرایط در زمین اولیه و مطالعه واکنش های شیمیایی ناشی از برخورد صاعقه شبیه سازی شده است.

نتایج این آزمایش است

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که حیات ممکن است از دنباله‌دارها یا مواد سیارکی که به زمین برخورد کرده‌اند سرچشمه گرفته باشد. حتی رعد و برق ابر به ابر نیز به عنوان منبع بالقوه این مواد شناسایی شده است.

وقتی دانشمندان این نظریه ها را بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که احتمال کمتری دارد. به عنوان مثال، برخورد بین اجرام آسمانی و زمین پس از ایجاد این کره کمتر رایج شد و صاعقه بین ابرها نیز در تولید مواد مفید ناکارآمد بود.

در این مطالعه جدید، محققان دانشگاه هاروارد سناریوی بسیار محتمل‌تری را پیشنهاد می‌کنند، یعنی برخورد رعد و برق از ابر به زمین.

برای نشان دادن اینکه رعد و برق ابر به زمین می تواند در ایجاد عوامل لازم برای پیدایش حیات روی زمین نقش داشته باشد، تیم تحقیقاتی یک زیست کره آزمایشگاهی برای شبیه سازی شرایط در زمین اولیه ایجاد کردند.

آنها برخورد صاعقه را در هوا، آب و زمین در یک محیط کنترل شده شبیه سازی کردند.

سپس، آنها محصولات این برخوردها را بررسی کردند، به ویژه آنهایی که با آب برخورد کردند.

کربن و نیتروژن

این تیم کشف کرد که کربن و نیتروژن به مولکول هایی تبدیل می شوند که می توانند بخشی از بلوک های سازنده زندگی باشند. به عنوان مثال، کربن به مونوکسید کربن و اسید فرمیک، نیتروژن به نیتریت، نیترات و آمونیوم تبدیل شد.

محققان مواد معدنی مشابه سنگ های اولیه زمین را به محیط آزمایشگاهی خود اضافه کردند. آنها سپس صاعقه های شبیه سازی شده و آزمایش های بعدی را تکرار کردند.

آنها در نهایت کشف کردند که مواد معدنی سولفیدی تشکیل شده است، مشابه آنهایی که اغلب در نزدیکی فوران های آتشفشانی یافت می شوند.

محققان همچنین افزایش تولید آمونیاک را کشف کردند که به گفته آنها برای حیات روی زمین حیاتی است.

محققان می گویند نتایج آنها نشان می دهد که رعد و برق ابر به زمین بیشتر از ستاره های دنباله دار، سیارک ها یا رعد و برق ابر به ابر روی زمین ایجاد حیات کرده است.

نظریه هایی در مورد منشا حیات

زندگی روی زمین حدود 3.7 میلیارد سال پیش آغاز شد، اما مکانیسم‌های مولکولی پیدایش آن هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

دانشمندان چندین نظریه برای توضیح منشأ حیات ارائه کرده اند که دو مورد از آنها برجسته است، به اصطلاح “نظریه سوپ اولیه” و “فرضیه جهان RNA”.

هر دو نظریه رویکردی خطی دارند و تلاش می‌کنند تا یک مولکول یا دسته‌ای از مولکول‌ها را تعیین کنند که به توسعه حیات روی زمین کمک کرده است.

با وجود آن، یکی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تفکر خطی، عدم قطعیت در مورد اینکه کدام مولکول خاص یا دسته‌ای از مولکول‌ها برای اولین بار ظاهر شدند، است. این به این دلیل است که شبکه های شیمیایی پیچیده ای که از حیات پشتیبانی می کنند، بعید است که از چند مولکول بسیار پیچیده به وجود آمده باشند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا