دانستنی ها

چرا گاهی مواقع با ضربان قلب سریع از خواب بیدار می شویم

بیدار شدن با ضربان قلب می‌تواند آزاردهنده باشد، اما لزوماً نشانه‌ای از چیز جدی نیست. اضطراب، خواب بی کیفیت یا اختلالات ریتم قلب از دلایل این امر است.

ضربان قلب سریع در ابتدای روز و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

اضطراب

استرس و اضطراب باعث ترشح هورمون های استرس می شود. این هورمون ها همچنین می توانند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهند. سطوح بالاتر اضطراب می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. اگر از افسردگی رنج می برید یا اضطراب و استرس زیادی را تجربه می کنید، ممکن است صبح با ضربان قلب از خواب بیدار شوید.

قند خون

مواد قندی که می خورید پس از عبور از روده کوچک،جذب شده و در جریان خون شما مخلوط می شود. مصرف زیاد شیرینی ها باعث افزایش قند خون می شود. این پدیده به لوزالمعده سیگنال می دهد تا انسولین آزاد کند و آنچه را که می تواند به انرژی تبدیل کند. بدن شما ممکن است افزایش قند خون و انرژی را به عنوان استرس تعبیر کند و هورمون استرس ترشح کند. علاوه بر ضربان قلب سریع، ممکن است عرق کنید و سردردی را تجربه کنید که برخی از آن به عنوان “سردرد قندی” یاد می کنند. کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند نان سفید یا پاستا، ممکن است همین اثر را داشته باشند، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) شایع‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم است و زمانی رخ می‌دهد که حفره‌های فوقانی قلب با حفره‌های پایینی هماهنگ نباشد. AFib معمولا باعث ضربان قلب سریع می شود. AFib خود یک خطر جدی نیست، اما در برخی موارد می تواند خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد و نیاز به درمان داشته باشد.

آپنه خواب

وقفه تنفسی یا آپنه خواب، یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاهی (اما چندین بار) در طول خواب می شود و هر توقف چند ثانیه طول می کشد. مطالعات انجام شده در سال 2018 نشان می دهد که آپنه خواب خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش می دهد. کاهش ناگهانی سطح اکسیژن خون می تواند فشار خون را افزایش دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار دهد.

کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که معمولا در قهوه، چای و کاکائو یافت می شود. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی هوشیاری را افزایش می دهد. در برخی افراد، کافئین بیش از حد می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد و باعث عصبی شدن و اضطراب شود.

وحشت شبانه

کابوس ها و خواب های ناخوشایند باعث می شوند که با تپش قلب از خواب بیدار شوید. وحشت شبانه نوعی اختلال خواب است که در آن فرد با ترس از خواب بیدار می شود. این اختلال در کودکان خردسال بیشتر دیده می شود.

سرماخوردگی یا تب

هر گونه تغییر شدید در دمای بدن، مانند تب یا لرز، می تواند باعث تغییر در ضربان قلب شود. در چنین مواردی، بدن با تحریک فرآیندها، از جمله انبساط و انقباض رگ های خونی در پوست، برای تنظیم دما پاسخ می دهد. در چنین شرایطی ضربان قلب افزایش می یابد زیرا بدن برای حفظ دمای طبیعی خود (37 درجه سانتیگراد) باید بیشتر تلاش کند.

تیروئید پرکار

پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید بیش از حد تیروکسین تولید می کند. این وضعیت می تواند متابولیسم را تسریع کند و باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم و کاهش وزن ناخواسته شود.

نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی می تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود. سطح استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی افزایش و کاهش می یابد. طبق یک مطالعه در سال 2016، چرخه قاعدگی می تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است در دوران بارداری تپش قلب را تجربه کنید. افزایش مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری می تواند باعث شود که قلب شما ۱۰ تا ۲۰ بار در دقیقه سریعتر از حد طبیعی بزند. کاهش تولید استروژن قبل و در طول یائسگی با افزایش ضربان قلب همراه است. این می تواند باعث تپش قلب مکرر و آریتمی های بی ضرر شود.

چگونه تپش قلب شدید را تسکین دهیم؟

تپش قلب معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه قبلاً به پزشک مراجعه کرده باشید و بیماری قلبی زمینه ای برای شما تشخیص داده شده باشد. علائم و شدت ضربان قلب نامنظم در عرض چند ثانیه پس از بیدار شدن و حفظ آرامش با چند نفس عمیق از بین می رود. همچنین سعی کنید از محرک هایی که باعث تندتر ضربان قلب شما می شوند مانند استرس و اضطراب اجتناب کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا