شیارهای روی ناخن می توانند افقی یا عمودی باشند. این شیارها رایج و بی ضرر هستند، اما در برخی موارد شیارهای ناخن به ویژه شیارهای افقی می تواند نشانه مشکلات سلامتی مانند مشکل تیروئید باشد.

انواع شیار ناخن

به گزارش بهداشت نیوز، شیارهای ناخن خطوط کوچک و برجسته ای هستند که می توانند به روش های مختلفی ظاهر شوند:

  • . عمودی افقی
  • . با خطوط متعدد
  • . فقط یک شیار
  • . فقط روی قسمت کوچکی از ناخن یا روی کل ناخن. فقط روی یک انگشت یا هر تعداد انگشت

بسته به علت ایجاد شیار ناخن، ممکن است با علائم دیگری همراه باشد:

اونیکورکسیا

این حالت شامل خطوط عمودی و تقسیم کننده است. ممکن است فقط یک شیار یا چندین شیار کم عمق یا عمیق وجود داشته باشد

تراکیونزیا

کشش کسل کننده اغلب به صورت برجستگی های خشن و عمودی ظاهر می شود که ناخن را سمباده نشان می دهد. این وضعیت ممکن است برخی یا همه ناخن ها را تحت تاثیر قرار دهد. صفحه ناخن ممکن است نازک یا ضخیم باشد، کوتیکول ها اغلب ناهموار و ناهموار هستند و ناخن ها ممکن است شکننده باشند.

این خطوط معمولاً افقی هستند و حاوی یک یا چند میخ هستند. چنین شیارهایی ممکن است باعث ریزش ناخن شوند.

دیستروفی ناخن

یک شیار مرکزی و عمودی با طرحی شبیه چوب صنوبر.

علت ایجاد شیار روی ناخن

شیارهای عمودی در ناخن یک مشکل رایج و معمولا بی ضرر است. این خطوط اغلب با افزایش سن بیشتر نمایان می شوند.

شیارهای افقی به دلیل توقف موقت رشد ناخن ایجاد می شوند و معمولاً به دلیل یک بیماری یا رویداد پزشکی ایجاد می شوند.

خطوط افقی یا خطوط زیستی ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشد:

آسیب ضربه به بستر یا پایه ناخن. تروما شامل برگشت ناخن. قرار گرفتن در معرض سرمای شدید

عفونت عفونت قارچی یا قارچی. عفونت باکتریایی زگیل های ویروسی

بیماری ها اگزما (یک بیماری التهابی پوست). پسوریازیس. Parakeratosis pustulosa (بدشکلی و قرمزی ناخن و پوسته های اطراف آن). تب سوء تغذیه شدید. پمفیگوس ولگاریس (باعث ایجاد تاول و زخم روی پوست). بیماری رینود (باریک شدن رگهای انگشت در اثر استرس یا سرما). حمله قلبی استرس روحی اوریون التهاب ریه ترومبوز عروق کرونر. بیماری کاوازاکی (یک وضعیت التهابی حاد با علت ناشناخته شامل التهاب عروق خونی). سیفلیس (عفونت مقاربتی). هیپوپاراتیروئیدیسم (تولید ناکافی هورمون پاراتیروئید)

این عوامل باعث اختلال موقتی در رشد ناخن می شوند. خطوط افقی که در نتیجه توقف رشد ناخن ایجاد شده اند به تدریج با رشد ناخن به سمت بالا حرکت می کنند.

خطوط عمودی ممکن است نتیجه موارد زیر باشد: کمبود ویتامین یا مواد معدنی، مانند ویتامین B12، آهن، روی یا منیزیم. پیری پلاک پلاک (تورم و تحریک پوست، ناخن و غشاهای مخاطی). پسوریازیس (یک بیماری خود ایمنی که باعث التهاب پوست می شود). عفونت قارچی ناخن. بیماری دریر (یک بیماری پوستی که باعث ایجاد بثورات زگیل مانند می شود). عادت کردن به ناخن یا کوتیکول اختلالات غدد درون ریز مانند اختلالات تیروئید. آلوپسی آره آتا (یک اختلال خود ایمنی که باعث ریزش موی تکه‌ای می‌شود)

چه داروهایی می توانند باعث ایجاد شیار در ناخن شوند؟

حفره های ناخن ممکن است با استفاده از برخی داروها، به ویژه برخی از داروهای شیمی درمانی مرتبط باشد.

حفره های ناخن چگونه درمان می شوند؟

درمان شیارهای ناخن با یافتن علت اصلی شروع می شود. اگر شیارها در نتیجه آسیب یا تصادف باشد، این خطوط با رشد ناخن ناپدید می شوند.

عوارضی مانند تراکئونتیا که می تواند باعث ایجاد شیارهای ناخن شود، اغلب بدون درمان ناپدید می شوند. معمولاً در این مواقع رویکرد «صبر کن و ببین» توصیه می شود.

برخی از افراد به دلایل زیبایی تصمیم به درمان شیارهای ناخن می گیرند. به عنوان مثال: نرم کننده ناخن. پمادهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها. صفحه ناخن را می پوشاند. درمان های سیستمیک مانند بیوتین 2.5 میلی گرم در روز، سیکلوسپورین 2 تا 3.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز، رتینوئیدها، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و توفاسیتینیب سیترات.

این درمان ها ممکن است خطرات و عوارضی داشته باشند. قبل از شروع درمان حتما با پزشک خود صحبت کنید.

آیا آزمایشاتی برای تشخیص علت شیارهای ناخن وجود دارد؟

برای تشخیص علت شیارهای ناخن، پزشک موارد زیر را انجام می دهد: در مورد علائم بپرسید. سوالاتی در مورد آسیب یا هر حادثه مرتبط می پرسد. معاینه فیزیکی انجام می دهد

در صورت لزوم، پزشک آزمایش های زیر را توصیه می کند: عکس اشعه ایکس. آزمایش خون نمونه برداری از ناخن یا قسمت هایی از ماتریکس ناخن

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ناخن های خود به پزشک مراجعه کنید. مشورت با پزشک در موارد زیر ضروری است: فرورفتگی ناخن. خطوط افقی. ناخن آبی. ناخن های کج. تغییر رنگ ناخن. خطوط سفید. تغییر رنگ سفید زیر ناخن. ناخن های دردناک سوراخ در ناخن. لایه برداری ناخن. ناخن ها در گوشت فرو می روند

در این موارد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید: خونریزی واریسی: رگه های قرمز یا قهوه ای خون در زیر ناخن، در جهت رشد ناخن. علامت هاچینسون: نواحی قهوه ای یا سیاه در بستر ناخن و ماتریکس ناخن که بعداً پوست اطراف ناخن را می پوشاند.

در نهایت

شیارهای ناخن خطوط باریکی هستند که برآمده هستند و می توانند به صورت افقی یا عمودی روی ناخن باشند. خطوط عمودی به طور کلی ایمن هستند. با این حال، خطوط افقی بیشتر به یک عارضه یا بیماری مرتبط هستند. افزایش سن، آسیب، عفونت یا بیماری از علل شایع شیارهای ناخن هستند. درمان ترک های ناخن تماماً به درمان علت اصلی آن می پردازد و در بیشتر موارد این خطوط بدون نیاز به درمان خاصی از بین می روند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما