دانستنی ها

با اصلی ترین دلایل خشکی صبحگاهی زانو آشنا شوید

دلایل مختلف و مهمی برای خشکی زانو و درد صبحگاهی وجود دارد که هنگام بیدار شدن از خواب در زانوهای خود احساس می کنید و ممکن است باعث نگرانی شما شود.

به گزارش نمناک، افزایش سن، رختخواب های نامناسب و قدیمی، بی کیفیتی استراحت شبانه شما را با درد و خشکی زانو در هنگام بیدار شدن از خواب همراه می کند که اغلب صبح ها بدتر می شود. با این حال، اگر این اتفاق اغلب برای شما رخ می دهد، ممکن است نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد. ما نیز در مقاله راه حل خانگی خود با عنوان ساده ترین ورزش برای درمان خشکی صبحگاهی زانو اشاره کردیم.

خشکی زانو در هنگام صبح نشانه چندین نوع آرتریت‌ها از جمله شایع ترین نوع یعنی آرتروز در بین افراد مسن است.

علائم هشدار دهنده انواع التهابی آرتروز مانند:

– روماتیسم مفصلی

– آرتریت پسوریاتیک

– روماتیسم ستون فقرات

رابطه بین خشکی صبحگاهی زانو و آرتروز و آرتریت التهابی

این کاملا طبیعی است که آرتریت باعث خشکی زانو در صبح شود. افزایش سن باعث خشک شدن غضروف داخل مفصل می شود. مفاصل دیگر مایع نرم کننده کافی ندارند و نتیجه آن سطحی از خشکی و سفتی است و زمانی که برای چند ساعت غیر فعال هستید این ماده مانند ژلاتین سفت می شود اما در سه مورد دیگر این التهاب است که باعث ایجاد آن می شود. تحریک: زانوها در صبح خشک می شوند.

تفاوت بین خشکی صبحگاهی زانو در آرتروز و آرتریت التهابی

بزرگترین تفاوت بین خشکی صبحگاهی در افراد مبتلا به آرتروز و خشکی صبحگاهی؛ همچنین افراد مبتلا به آرتریت های التهابی این است که مدت آن طول می کشد. در افراد مبتلا به آرتروز، خشکی زانو چند دقیقه  طول می کشد.و بعد از حرکت بهبود می یابد، اما در آرتریت التهابی ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. خشکی صبحگاهی شایع ترین علامت روماتیسم ستون فقرات است که در درجه اول ستون فقرات، لگن و زانو را درگیر می کند.

افراد مبتلا به روماتیسم ستون فقرات اغلب احساس سفتی و خشکی در ناحیه کمر و گردن می کنند. در مورد روماتیسم مفصلی و آرتریت پسوریاتیک، خشکی زمانی تشدید می‌شود که فرد برای مدت طولانی استراحت کند، مانند هشت ساعت خواب، اما معمولاً با دوش آب گرم و ورزش سبک بهبود می‌یابد.

سایر شرایطی که باعث خشکی زانو در صبح می شود عبارتند از:

– بیماری تیرویید

کمبود ویتامین دی

– فیبرومیالژیا

– چاقی

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

اگر صبح با خشکی و سوزش از خواب بیدار شدید و این مشکل بیش از سه روز متوالی ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. او مفاصل را معاینه می‌کند، خون را بررسی می‌کند و مایعات داخل مفصل را از نظر التهاب اندازه‌گیری می‌کند و به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی باعث خشکی می‌شود و بسته به شرایط چگونه آن را درمان کنید.

اگر آرتروز دارید، ممکن است مسکن های بدون نسخه تجویز شوند.

اگر آرتریت‌های مفصلی دارید، پزشک احتمالاً داروهای ضد التهابی را تجویز می کند. البته طبقه بندی داروها برای افراد مختلف و کاهش درد و خستگی متفاوت است.

به هر دلیلی، پزشک معمولا راه حل های زیر را نیز توصیه می کند:

– ورزش های سبک مانند یوگا

تغییر سبک زندگی، مانند کاهش وزن یا کم کردن استرس فیزیکال تراپی

هیچ کس نمی خواهد صبح با احساس خشکی، سفتی و درد از خواب بیدار شود. درک علت این مشکل و پیگیری درمان به شما کمک می کند راحت تر از خواب بیدار شوید و روز را شروع کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا