اخبار روز

علت اصلی قوز قرنیه؛ آن را انجام نده

دکتر. اصغر دوستدار گفت: قرنیه طبیعی مانند شیشه ساعت شفاف، کروی و منظم است و در جلوی عنبیه چشم قرار دارد و توسط لایه اشکی پوشانده شده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، وی در عنوان این مقاله که ضخامت قرنیه طبیعی بین 500 تا 550 میکرون و از پنج لایه تشکیل شده است، افزود: نور از قرنیه عبور می کند تا به لایه حساس چشم (شبکیه) برسد. بنابراین یک تصویر واضح ظاهر می شود.

در قوز قرنیه یا قوز قرنیه قرنیه صافی، نظم و شکل کروی خود را از دست داده و بیرون زده، لایه های آن نازک شده و نور به طور نامنظم از آنها عبور می کند و تصویر روی شبکیه تار و سایه دار است. به خصوص در شرایط کم نور و تاریکی که مردمک چشم گشاد می شود، تاری تصویر افزایش می یابد و حتی در شب نیز فرد قادر به رانندگی با خودرو نیست.

دانشیار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: عوامل مختلفی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود. یکی از آن جمله به مالش مداوم چشم به ویژه در دوران بلوغ اشاره کرد و گفت: مستحب است از مالش چشم خودداری شود و در صورت وسوسه مالیدن چشم، شستن چشم با آب سرد مستحب است.

او اضافه کرد: یکی یکی از بهترین و تنها راه های جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه، جراحی کراس لینکینگ است که توسط چشم پزشکان همکار انجام می شود. توصیه می شود که کودکان سالانه تحت معاینه کامل چشم قرار گیرند.

دوستدار تاکید کرد: برای اصلاح بینایی در قوز قرنیه روش های مختلفی وجود دارد. اولین و ساده ترین روش اصلاح دید با عینک مناسب و روش دوم استفاده از لنزهای نرم و مخصوص است. اگر اصلاح بینایی با لنزهای نرم ناکافی باشد، لنزهای سخت قرنیه توصیه می شود.

وی تصریح کرد: در برخی از مبتلایان به قوز قرنیه، عدسی سخت قرنیه روی قرنیه قرار نمی گیرد و از چشم می افتد و یا باعث ساییدگی و آسیب قرنیه می شود.

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره بینایی سنجی افزود: جدیدترین روش اصلاح بینایی در افراد مبتلا به قوز قرنیه استفاده از لنز سخت مینی اسکلرا است که هیچ تماسی با قرنیه چشم ندارد و بینایی را بسیار بهتر از آن اصلاح می کند. یک لنز سخت لنز قرنیه بیشتر ارائه می دهد، این لنز باید دقیقاً توسط بینایی شناسان مجرب تنظیم و تجویز شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا