دانستنی ها

علائم کمبود ویتامین B12 در زبان

زبان یک اندام گوارشی است که می تواند وضعیت سلامتی شما را آشکار کند. وقتی کمبود ویتامین B12 داریم، علامتی روی زبان ظاهر می شود که بعداً یاد خواهید گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی اکسپرس، ویتامین B12 یکی از ویتامین های مهم و حیاتی برای بدن ماست.دی NA» و تولید گلبول های قرمز در بدن مورد توجه قرار می گیرد، اما این ماده مغذی در بدن تولید نمی شود و در عوض افراد باید آن را از غذا به دست آورند.

با بالا رفتن سن افراد، نوعی بیماری به نام «کم خونی پرنیشیوز» یا «کم خونی خطرناک» بروز می کند. اینجاست که سیستم ایمنی شروع به حمله به سلول های معده می کند تا از ذخیره ویتامین B12 در بدن جلوگیری کند.

در چنین مواردی ذخیره ویتامین B12 در کبد طی یک دوره پنج ساله کاهش می یابد. اگرچه کمبود خفیف ویتامین B12 هیچ علامتی ایجاد نمی کند، اما زمانی که مقدار بیشتری از این ویتامین از بین برود، علائم کمبود در بدن ظاهر می شود. یکی یکی از این علائم که باید به آن توجه کرد «نرمی زبان» است.

زبان یک اندام گوارشی است که می تواند وضعیت سلامتی شما را آشکار کند. دکتر. ایوان فریزبی این موضوع را تایید می کند و می گوید: عفونت، استرس، مشکلات دارویی و حتی افزایش سن می تواند روی زبان شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، لکه های سفید می تواند علامت هشدار برفک باشد.

فریزبی ادامه می دهد: اگر نواحی صاف، سفت و سفید (در دهان و زبان) را مشاهده کردید، ممکن است لکوپلاکی مرتبط با سرطان باشد.

دکتر دکتر با توجه به علائم کمبود ویتامین B12 در زبان. “ایوان فریزبی” می گوید که در این حالت زبان فرد صاف است و هیچ برآمدگی کوچکی وجود ندارد (به طور معمول به دلیل جوانه های چشایی روی زبان فرد دیده می شود) و در این حالت زبان فرد صاف است. ممکن است قرمز (و ملتهب) باشد.

لازم به ذکر است که از دیگر علائم کمبود ویتامین B12 می توان به ضعف، خستگی، سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، اسهال، بی اشتهایی و برخی علائم دیگر اشاره کرد.

باید بدانید که کمبود ویتامین B12 ناشی از «کم خونی خطرناک» باید توسط پزشک متخصص درمان شود. اگر فکر می کنید علائم کمبود ویتامین B12 دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما آزمایش خون را برای تعیین کمبود این ویتامین توصیه می کند.

NHS می گوید تشخیص و درمان سریع کمبود ویتامین B12 ناشی از کم خونی مهم است. زیرا اگرچه بسیاری از این علائم با درمان بهبود می یابند، برخی از علائم ناشی از این مشکل ممکن است غیرقابل برگشت باشند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا