دانستنی ها

چگونه مشکلات تیروئید در کودکان را تشخیص دهیم؟! / تاخیر در رشد فیزیکی و علائم رفتاری کودک نشان از کم کاری تیروئید دارد!

یکی از مواردی که بر روی رشد کودک تاثیر می گذارد تیروئید است. در صورتی که کودک شما به صورت مادرزادی یا اکتسابی دچار مشکل تیروئید باشد در رشد او تاثیر می گذارد و ممکن است دارای علائمی شود که در ادامه به ان می پردازیم.

کم کاری تیروئید اکتسابی اغلب نتیجه تیروئیدیت هاشیموتو است. هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های سالم غده تیروئید حمله می کند. در این موارد، سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند و آن را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود هورمون‌های مورد نیاز بدن برای رشد تولید نکند.

خوشبختانه کم کاری تیروئید در کودکان به راحتی قابل تشخیص است و درمان معمولاً مؤثر است.

علائم کم کاری تیروئید در کودکان

وقتی تیروئید کودک آنطور که باید سریع کار نمی کند، بسیاری از چیزها در بدن او کند می شوند، از جمله تاخیر در رشد فیزیکی و علائم رفتاری. برخی از این علائم عبارتند از:

  • کوتاهتر از همتایان خود باشند
  • کم انرژی باشد
  • تاخیر در بلوغ یا بی نظمی سیکل قاعدگی
  • یبوست مکرر
  • افزایش وزن
  • گرفتگی عضلات
  • سرعت عکس‌العمل کُند
  • پوست خشک
  • احساس سرمای مداوم حتی زمانی که هوا گرم است

والدینی که علائم کم کاری تیروئید را در کودک خود می بینند باید کودک را نزد پزشک ببرند تا پزشک با انجام یک سری آزمایشات مشکل را تشخیص دهد. اگر متخصص اطفال متوجه عارضه تیروئید یا مشکوک به آن شود، کودک را به متخصص غدد اطفال ارجاع می دهد.

علت کم کاری تیروئید در کودکان چیست؟

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت پایین گردن قرار دارد و هورمون های مهم برای رشد کودک را تولید می کند. تیروئید غده ای است که میزان متابولیسم را کنترل می کند. بنابراین تیروئید تنظیم می کند که شما با چه سرعتی غذا را به سوختی تبدیل می کنید که کل بدن شما را تامین می کند.

هنگامی که تیروئید شما هورمون های زیادی تولید می کند، متابولیسم شما سرعت می گیرد و به این حالت پرکاری تیروئید می گویند. اما وقتی تیروئید مقدار کمی هورمون تولید می کند، متابولیسم کند می شود و به این حالت کم کاری تیروئید می گویند.

کم کاری تیروئید می تواند چیزی باشد که کودک از بدو تولد (مادرزادی) یا یک بیماری اکتسابی (اکتسابی) دارد.

کم کاری تیروئید مادرزادی

کم کاری تیروئید مشکل غیرمعمولی نیست و نوزادانی که با کم کاری مادرزادی تیروئید متولد می شوند ممکن است ممکن است غده تیروئیدشان کامل نشده باشد، یا وجود نداشته باشد و یا در جای نادرستی قرار گرفته باشد. یا شاید مشکل ساختاری وجود ندارد اما به دلایل دیگر آنطور که باید هورمون ترشح نمی کند.

کم کاری تیروئید معمولاً در بیمارستان طی غربالگری های معمول نوزادان تشخیص داده می شود و درمان به موقع می تواند از تأخیرهای رشدی و رفتاری جلوگیری کند.

نوزادانی که با کم کاری تیروئید متولد می شوند ممکن است کاملا سالم به نظر برسند.

اگر کم کاری تیروئید نوزادان به موقع درمان نشود، احتمالاً متوجه تاخیر در رشد کودک خود خواهید شد. به عبارت دیگر، کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید ممکن است دیرتر از حد انتظار بنشینند، راه بروند، صحبت کنند یا کلمات را بفهمند.

در موارد شدیدتر، کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده ممکن است به خوبی تغذیه نشوند. علاوه بر این، این کودکان ممکن است برای مدت طولانی تری دچار زردی شوند یا ماهیچه هایشان ضعیف شود.

کم کاری تیروئید اکتسابی

کم کاری تیروئید اکتسابی بیشتر از کم کاری مادرزادی تیروئید است. کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید اکتسابی با تیروئید کارآمد متولد می شوند. اما عملکرد این غده بعداً کاهش می یابد.

کم کاری تیروئید اکتسابی اغلب نتیجه تیروئیدیت هاشیموتو است. هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های سالم غده تیروئید حمله می کند. در این موارد، سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند و آن را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود هورمون‌های مورد نیاز بدن برای رشد تولید نکند.

یک درصد از کودکان از بیماری هاشیموتو رنج می برند. تیروئیدیت هاشیموتو می تواند باعث کندی رشد در کودکان شود. علائم دیگر عبارتند از یبوست، انرژی کم، احساس سرما، خشکی پوست و کلسترول بالا. این علائم مشابه علائم کم کاری تیروئید در بزرگسالان است.

علل کمتر شایع کم کاری تیروئید در کودکان عبارتند از:

تیروئیدیت؛ التهاب گذرا تیروئید که ممکن است در اثر عفونت ویروسی ایجاد شود.

برداشتن غده تیروئید با جراحی برای درمان گره های تیروئید، سرطان تیروئید یا بیماری گریوز.

پرتو درمانی که تیروئید را از بین می برد یا به آن آسیب می رساند، از جمله ید رادیواکتیو برای درمان بیماری گریوز یا پرتودرمانی طولی که برای درمان بیماری هوچکین، لنفوم یا سایر سرطان ها استفاده می شود.

داروهایی مانند لیتیوم، آمیودارون و اکسکاربازپین که می توانند عملکرد غده تیروئید را مهار کنند.

ید بیش از حد یا خیلی کم، که می تواند در عملکرد طبیعی غده تیروئید اختلال ایجاد کند.

آسیب به غده هیپوفیز. غده هیپوفیز (“غده اصلی”) در مغز به تیروئید می گوید که چه مقدار هورمون برای ساختن نیاز دارد. هنگامی که غده هیپوفیز آسیب می بیند، ممکن است دیگر TSH کافی برای حفظ عملکرد طبیعی تیروئید تولید نکند.

کم کاری تیروئید اکتسابی معمولا ارثی است. بنابراین برای تشخیص دقیق کم کاری تیروئید اکتسابی، پزشک از شما در مورد سابقه خانوادگی این بیماری سوال می کند تا خطر این عارضه را ارزیابی کند. علاوه بر این، پزشک یک معاینه فیزیکی برای اندازه گیری اندازه غده تیروئید کودک انجام می دهد. آزمایش خون نیز برای ارزیابی هورمون TSH برای بررسی عملکرد تیروئید انجام می شود.

آیا کم کاری تیروئید کودک به تدریج بهبود می یابد؟

کم کاری تیروئید معمولا درمان نمی شود، اما درمان مناسب می تواند علائم را به خوبی کنترل کند. کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی یا اکتسابی تیروئید مانند بزرگسالان درمان می شوند و به طور کلی در این درمان ها از هورمون های مصنوعی تیروئید استفاده می شود. این هورمون مصنوعی جایگزین هورمون طبیعی تیروئید می شود که غدد تیروئید این افراد قادر به تولید آن نیستند.

لووتیروکسین رایج ترین دارویی است که برای کم کاری تیروئید تجویز می شود. لووتیروکسین همچنین برای کودکان مفید است و رشد آنها را طبیعی نگه می دارد و به آنها کمک می کند تا بلوغ خود را حفظ کنند.

درمان با هورمون تیروئید مصنوعی تنها زمانی موثر است که این غده کم کار باشد. بسیاری از کودکان ممکن است یبوست، خشکی پوست یا دوره های قاعدگی نامنظم داشته باشند که به تیروئید مرتبط نیست. بنابراین، آزمایش و تشخیص صحیح مهم است.

آزمایش منظم برای بررسی سطح هورمون تیروئید برای کودکان تحت درمان مهم است. یکی از دلایل آن اطمینان پزشک از مناسب بودن دوز دارو برای بیمار است. مصرف دارو در دوزهای بالا می تواند باعث پرکاری تیروئید شود. کودکان مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است بیش فعال باشند و نتوانند یک جا بنشینند. این کودکان ممکن است مشکل خواب داشته باشند یا رفتار وسواسی از خود نشان دهند.

پزشک باید مطمئن شود که دوز داروی کودک برای رشد خوب او مناسب است. دوز دارو نباید زیاد یا کم باشد. دقیقا همینه!

اگر کودک شما نیاز به درمان دارد، درمان او را زیر نظر متخصص اطفال و غدد اطفال دنبال کنید. دارو را طبق دستور به کودک بدهید و آزمایشات کنترلی را به موقع انجام دهید.

منبع: عصر ترکیه

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا