اخبار روز

علائم و راه های پیشگیری از سرطان مهم

سرطان کبد زمانی رخ می دهد که سلول های کبدی در DNA خود جهش ایجاد می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، سلول ها می توانند به طور غیر طبیعی و غیرقابل کنترل رشد کنند و در نهایت یک تومور (مجموعه ای از سلول های سرطانی) تشکیل دهند. سرطان سلول های کبد را از بین می برد و عملکرد طبیعی کبد را مختل می کند. برخلاف سایر سلول‌های بدن، سلول‌های سرطانی می‌توانند از محل اولیه یا جایی که سرطان منشا گرفته است جدا شده و از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن بروند. وقتی به بافت جدید می رسند، پخش می شوند و شروع به رشد می کنند.

گاهی اوقات علت سرطان کبد مشخص می شود. مانند عفونت های مزمن هپاتیت، گاهی اوقات سرطان کبد در افرادی رخ می دهد که بیماری زمینه ای ندارند و مشخص نیست چه چیزی باعث این بیماری می شود.

علائم سرطان کبد

اگرچه اکثر افراد در مراحل اولیه سرطان کبد هیچ علامتی ندارند، علائم سرطان کبد به طور کلی شامل موارد زیر است:

کاهش وزن غیر ارادی، بی اشتهایی، درد بالای شکم، تهوع و استفراغ، ضعف و خستگی، تورم شکم، زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان).

در صورت مشاهده این علائم یا سایر علائم نگران کننده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر

عواملی که خطر ابتلا به سرطان اولیه کبد را افزایش می دهند عبارتند از:

عفونت های مزمن (به عنوان مثال HBV یا HCV)؛ عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B (HBV) یا ویروس هپاتیت C (HCV) خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

سیروز; این وضعیت پیشرونده و غیرقابل برگشت باعث ایجاد بافت اسکار در کبد شما می شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

بیماری های ارثی کبد؛ بیماری های کبدی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند شامل هموکروماتوز و بیماری ویلسون است.

هموکروماتوز ارثی یک بیماری ژنتیکی است که منجر به تجمع آهن اضافی در بدن می شود. بیماری ویلسون نیز یک بیماری ارثی نادر است که شامل تجمع مس در کبد، مغز و سایر اندام های حیاتی بدن می شود.

دیابت؛ خطر ابتلا به سرطان کبد در افراد مبتلا به این اختلال قند خون بیشتر از سایرین است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی؛ تجمع چربی در کبد خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد الکل؛ مصرف طولانی مدت الکل می تواند آسیب های جبران ناپذیری به کبد وارد کند و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

چگونه می توان از سرطان کبد پیشگیری کرد؟

1. کاهش خطر سیروز کبدی. سیروز کبدی یک زخم کبد است و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. با حفظ وزن مناسب، تغذیه سالم و ورزش، می توانید کالری مصرفی را در طول روز کاهش دهید و بدن خود را از سیروز کبدی محافظت کنید.

2. علیه هپاتیت B واکسینه شوید. با تزریق واکسن هپاتیت B، خطر ابتلا به هپاتیت B را کاهش دهید. تقریباً همه افراد از جمله نوزادان، افراد مسن و افراد با سیستم ایمنی ضعیف می توانند این واکسن را دریافت کنند.

3. جلوگیری از هپاتیت C; هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد، اما می توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر تصمیم به انجام پیرسینگ یا خالکوبی دارید، به یک مرکز امن و سالم بروید. سوزن های نادرست استریل شده می توانند ویروس هپاتیت C را گسترش دهند.

منبع: کلینیک مایو

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا