دانستنی ها

علائم هشدار کمبود ویتامین k در بدن

تقریباً 31 درصد از بزرگسالان دچار کمبود ویتامین K هستند. فقر ناشی از این ویتامین روی استخوان ها، مفاصل و قلب تاثیر می گذارد، بنابراین علائم کمبود این ویتامین در بدن را باید جدی گرفت.

دو نوع ویتامین K1 و K2 شناخته شده است. در حالی که ویتامین K1 نقش مهمی در لخته شدن خون دارد، ویتامین نوع دوم در سلامت استخوان، تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از کلسیفیکاسیون شریانی موثر است.

برای جلوگیری از کمبود این ویتامین، مصرف سبزیجات تیره رنگ مانند بروکلی، کاهو و اسفناج و همچنین آب کدو و انار به بزرگسالان توصیه می شود. این غذاها سرشار از ویتامین K1 هستند. با این حال، گوشت مرغ، جگر و تخم مرغ سرشار از ویتامین K2 هستند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و ارتقای سلامت، ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین؛ بهتر است آن را با غذاهای حاوی چربی های سالم وارد بدن کنید. زنان 19 ساله و بالاتر به 90 میکروگرم ویتامین K در روز نیاز دارند. برای مردان هم سن این مقدار باید 120 میکروگرم باشد.

خونریزی شدید:

اگر زخم های شما خونریزی زیادی داشته باشد، ممکن است کمبود ویتامین K داشته باشید. قاعدگی های سنگین، وجود خون در ادرار یا مدفوع و خونریزی شدید از بینی یا لثه نیز ممکن است به دلیل کمبود این ویتامین باشد.

از دست دادن استحکام استخوان:

ویتامین K ممکن است در سلامت استخوان ها نقش داشته باشد. برخی از مطالعات ارتباط بین مصرف بیشتر ویتامین K و افزایش تراکم استخوان و همچنین کاهش خطر شکستگی لگن را ثابت کرده اند.

مشکلات قلبی:

هنگامی که سطح ویتامین K در بدن کم باشد، کلسیفیکاسیون در عروق رخ می دهد. این عارضه یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب است. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه بیشتر مستعد کلسیفیکاسیون عروقی هستند.

ظاهر علائم آرتریت:

در نتیجه کمبود ویتامین K، استخوان ها و غضروف ها نمی توانند تمام مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنند. این امر خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.

کبودی روی پوست:

افرادی هستند که با کوچکترین ضربه ای به شدت کبود می شوند. به افرادی که از این مشکل رنج می برند توصیه می شود برای تعیین میزان ویتامین K در بدن یک آزمایش خون ساده انجام دهند. تشخیص زودهنگام کمبود ویتامین K در خون به راحتی قابل کنترل است و علائم به سرعت ناپدید می شوند.

دیابت:

کمبود ویتامین K در بدن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد و این موضوع توسط محققان هلندی ثابت شده است. دلیل دقیق اثر محافظتی ویتامین K در برابر دیابت ناشناخته است، اما ممکن است به این دلیل باشد که این ویتامین التهاب را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

پوکی استخوان:

کمبود ویتامین K با پوکی استخوان همراه است. این ویتامین نقش مهمی در ساخت نوعی پروتئین استخوان به نام استئوکلسین دارد. بهتر است خانم ها مصرف سبزیجات برگ سبز خود را به خصوص در دوران یائسگی زودرس یا قبل از آن افزایش دهند.

منبع: ایسنا

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا