دانستنی ها

علائم فشار خون پایین چیست؟

افت فشار خون ارتواستاتیک که به آن فشار خون وضعیتی نیز می گویند، نوعی فشار خون پایین است که هنگام ایستادن از حالت نشسته یا دراز کشیده رخ می دهد. افت فشار خون ارتواستاتیک می تواند باعث سرگیجه یا سبکی سر شود و حتی ممکن است غش کنید.

به گزارش ایسنا، این افت فشار خون ممکن است خفیف باشد و کمتر از چند دقیقه طول بکشد، اما اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است نشانه مشکلات جدی تری باشد.

هیپوتانسیون ارتواستاتیک اتفاقی (حاد) معمولاً ناشی از یک علت واضح مانند کم آبی بدن یا استراحت طولانی مدت است و به راحتی قابل درمان است. افت فشار خون ارتواستاتیک مزمن اغلب نشانه ای از یک مشکل سلامتی دیگر است، بنابراین درمان ها متفاوت خواهند بود.

علائم فشار خون وضعیتی:

علائم و نشانه های فشار خون پایین عبارتند از:

احساس گیجی و سرگیجه بعد از ایستادن

– تاری دید

-ضعف

-سوختن

– سردرگم

-حالت تهوع

چه زمانی برای فشار خون بالا باید به پزشک مراجعه کرد؟

سرگیجه اتفاقی یا سبکی سر می‌تواند نسبتاً خفیف باشد که در اثر کم آبی خفیف، قند خون پایین یا گرمای بیش از حد ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است در هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت رخ دهد. اگر این علائم فقط گهگاه رخ می دهند، احتمالاً جای نگرانی نیست.

اگر علائم افت فشار خون ارتواستاتیک را به طور مکرر تجربه می کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

اگر هوشیاری خود را از دست بدهید، حتی برای چند ثانیه، بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید، که بررسی می کند که چقدر طول کشیده است و در آن زمان چه کار می کردید و علائم شما را ثبت می کند. اگر این موارد در زمان های خطرناک مانند رانندگی رخ می دهد، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

چرا دچار تنش موقعیتی می شویم؟

هنگامی که ایستاده اید، نیروی جاذبه خون را به سمت پاها و شکم شما می کشد، که فشار خون شما را کاهش می دهد زیرا خون کمتری به قلب شما می رسد. به طور معمول، سلول های ویژه (بارورسپتورها) در نزدیکی عروق قلب و گردن، این فشار خون را تشخیص می دهند.

گیرنده‌های بارور فشار خون را با ارسال سیگنال‌هایی به مرکز مغز متعادل می‌کنند که باعث می‌شود ضربان قلب شما سریع‌تر شود و خون بیشتری پمپاژ شود. علاوه بر این، این سلول ها رگ های خونی را منقبض می کنند و فشار خون را افزایش می دهند.

فشار خون پایین وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که روند طبیعی بدن برای خنثی کردن فشار خون پایین را مختل کند. بسیاری از شرایط مختلف می توانند منجر به افت فشار خون ارتواستاتیک شوند، از جمله:

کم آبی بدن

بعد

بالا آوردن

مصرف ناکافی مایعات

اسهال شدید

ورزش شدید همراه با تعریق زیاد

کم آبی خفیف می تواند علائمی مانند ضعف، گیجی و خستگی ایجاد کند.

مشکلات قلبی

برخی از مشکلات قلبی که می توانند منجر به فشار خون پایین شوند عبارتند از: ضربان قلب بسیار پایین (برادی کاردی)، مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی. این مشکل از واکنش بدن شما به اندازه کافی برای پمپاژ خون بیشتر در هنگام ایستادن جلوگیری می کند.

مشکلات غدد درون ریز

مشکلات تیروئید، نارسایی کلیه (بیماری آدیسون) و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند باعث افت فشار خون ارتواستاتیک شود که می تواند به اعصابی که به ارسال سیگنال برای تنظیم فشار خون کمک می کند، آسیب برساند.

اختلالات سیستم عصبی

برخی از اختلالات سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون، آتروفی سیستم چندگانه، نقص‌های بدن لوی، بیماری خودایمنی خالص و آمیلوئیدوز می‌توانند سیستم طبیعی تنظیم فشار خون شما را مختل کنند.

بعد از شام

برخی افراد پس از صرف غذا فشار خون پایین (فشار خون بسیار پایین) را تجربه می کنند. این وضعیت در افراد مسن شایع است.

عوامل خطر فشار خون وضعیتی:

عوامل خطر افت فشار خون ارتواستاتیک عبارتند از:

سن:

افت فشار خون ارتواستاتیک در افراد 65 سال و بالاتر شایع است.

با افزایش سن، سلول‌های ویژه نزدیک قلب و عروق گردن (بارورسپتورها) که فشار خون را تنظیم می‌کنند، می‌توانند کند شوند. همچنین ممکن است برای یک قلب سالخورده سخت‌تر باشد که سریع‌تر بزند و افت فشار خون را جبران کند.

داروها:

اینها شامل داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا یا بیماری قلبی استفاده می شوند، مانند دیورتیک ها، مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های دوران بارداری، مسدود کننده های کانال کلسیم، مهارکننده های ACE و نیترات ها.

سایر داروهایی که ممکن است خطر افت فشار خون ارتواستاتیک را افزایش دهند عبارتند از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون، داروهای ضد افسردگی، برخی از داروهای روانپزشکی، شل کننده های عضلانی، داروهای تجویزی برای اختلال نعوظ و مواد مخدر.

استفاده از داروهایی که فشار خون بالا را درمان می کنند همراه با داروهای بدون نسخه ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

بیماری های خاص:

برخی از مشکلات قلبی، مانند مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی؛ برخی از اختلالات سیستم عصبی مانند دیابت و بیماری هایی که باعث آسیب عصبی می شوند (نوروپاتی) مانند دیابت، خطر افت فشار خون را افزایش می دهند.

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید:

قرار گرفتن در یک محیط گرم می تواند باعث تعریق بیش از حد شما شود و احتمالاً منجر به کم آبی بدن شود که می تواند فشار خون شما را کاهش دهد و باعث افت فشار خون شود.

ماندن طولانی مدت در رختخواب:

اگر برای مدت طولانی در رختخواب بمانید، ممکن است وزن کم کنید. هنگامی که می خواهید بایستید، ممکن است دچار افت فشار خون ارتواستاتیک شوید.

بارداری:

از آنجایی که سیستم گردش خون شما در دوران بارداری به سرعت گسترش می یابد، احتمالاً فشار خون شما کاهش می یابد. این طبیعی است و فشار خون معمولاً پس از تولد به سطح قبل از بارداری باز می گردد.

مشکلات و عوارض کاهش فشار خون:

افت فشار خون ارتواستاتیک مزمن می تواند مشکلات جدی به خصوص در افراد مسن ایجاد کند. این شامل:
افتادن

افتادن به دلیل غش (سنکوپ) یکی این یک عارضه شایع در افراد مبتلا به افت فشار خون ارتواستاتیک است.

فلج شدن

نوسانات فشار خون در حالت ایستاده و نشسته در نتیجه افت فشار خون ارتواستاتیک می تواند یک عامل خطر برای سکته مغزی به دلیل کاهش جریان خون به مغز باشد.

بیماری های قلبی عروقی

افت فشار خون ارتواستاتیک می تواند یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی مانند درد قفسه سینه، نارسایی قلبی یا مشکلات قلبی باشد.

تشخیص وضعیت فشار خون:

هدف اصلی شما هنگام ارزیابی افت فشار خون ارتواستاتیک، یافتن علت زمینه ای و تعیین درمان مناسب برای مشکلات سلامتی است که ممکن است باعث فشار خون پایین شما شود. علت ممکن است همیشه مشخص نباشد و پزشک ممکن است سابقه پزشکی شما را بررسی کند، علائم شما را بررسی کند و برای کمک به تشخیص وضعیت شما یک معاینه فیزیکی انجام دهد.

همچنین ممکن است پزشک یک یا چند مورد از موارد زیر را در بخش سلامت و کاهش فشار خون توصیه کند:

اندازه گیری فشار خون

پزشک فشار خون شما را در حالت نشسته و ایستاده اندازه گیری می کند و اعداد را با هم مقایسه می کند. افت فشار خون ارتواستاتیک در صورتی تشخیص داده می شود که فشار خون سیستولیک 20 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک 10 میلی متر جیوه به مدت دو تا پنج دقیقه در حالت ایستاده کاهش یابد یا علائم و نشانه هایی داشته باشید که در حالت ایستاده تشخیص دهید. .

آزمایش خون

این آزمایش‌ها می‌توانند اطلاعاتی در مورد سلامت کلی شما از جمله قند خون پایین (هیپوگلیسمی) یا سطح گلبول‌های قرمز خون (کم خونی) ارائه دهند که هر دو می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند.

الکتروکاردیوگرام (EKG یا EKG) این تست غیر تهاجمی ریتم قلب یا ساختار قلب و مشکلات مربوط به تامین خون و اکسیژن به عضلات قلب شما را آزمایش می کند.

در طی این آزمایش بدون درد و غیر تهاجمی، چسب های چسب (الکترود) به پوست قفسه سینه، بازوها و پاها چسبانده می شود. این وصله ها سیگنال های الکتریکی قلب شما را تشخیص می دهند و آنها را روی کاغذ گراف ثبت می کنند یا روی صفحه نمایش می دهند.

گاهی اوقات اختلالات ریتم قلب می آیند و می روند و ECG هیچ مشکلی پیدا نمی کند. در چنین حالتی، ممکن است از شما خواسته شود که یک مانیتور 24 ساعته برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب خود بپوشید.

اکوکاردیوگرافی

این آزمایش غیرتهاجمی از امواج صوتی برای ایجاد تصویر ویدیویی از قلب شما استفاده می کند. امواج صوتی قلب شما از مبدلی که روی قفسه سینه شما قرار می گیرد دریافت می شود.

امواج صوتی که از قلب و دیواره قفسه سینه شما منعکس می شود به صورت الکترونیکی پردازش می شوند تا تصاویر ویدیویی از قلب شما ارائه شود که برای تشخیص بیماری قلبی ضروری است.

تست استرس

هنگام ورزش، مانند راه رفتن روی تردمیل، تست استرس انجام می شود. یا اگر نمی توانید ورزش کنید، ممکن است دارویی به شما داده شود تا قلب شما سخت تر کار کند. قلب شما زمانی که با الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرام یا سایر آزمایش‌ها سخت‌تر کار می‌کند، کنترل می‌شود.

تست میز شیب

تست تیلت میز نحوه واکنش بدن به تغییرات موقعیت را ارزیابی می کند. شما روی یک میز صاف دراز می کشید و بالاتنه خود را به سمت آن متمایل می کنید و حرکت از سمت افقی به حالت ایستاده را شبیه سازی می کنید. فشار خون شما به طور منظم در حالی که دراز می کشید اندازه گیری می شود.

مانور والسالوا

این تست غیرتهاجمی عملکرد سیستم عصبی ارادی شما را با تجزیه و تحلیل ضربان قلب و فشار خون شما پس از چندین نفس عمیق بررسی می کند. نفس عمیقی می کشی و هوا را از میان لب هایت بیرون می دهی، انگار می خواهی بادکنک خشکی را باد کنی.

درمان فشار خون وضعیتی:

هدف از درمان افت فشار خون ارتواستاتیک بازگرداندن فشار خون طبیعی است. این معمولاً شامل افزایش حجم خون، کاهش تجمع خون در ساق پا و کمک به گشاد شدن رگ‌های خونی و گردش خون در سراسر بدن است.

برای کاهش فشار خون وضعیتی یا افت فشار خون ارتواستاتیک خفیف، یکی یکی از ساده ترین درمان ها این است که بلافاصله پس از احساس سرگیجه بنشینید یا دراز بکشید. سپس علائم شما به تدریج کاهش می یابد.

هنگامی که فشار خون پایین به دلیل مصرف دارو باشد، درمان معمولاً شامل تغییر دوز دارو یا قطع کامل دارو است.

درمان افت فشار خون ارتواستاتیک شامل موارد زیر است:

تغییرات در سبک زندگی

پزشک شما ممکن است چندین تغییر در شیوه زندگی را توصیه کند، مانند نوشیدن آب کافی، اجتناب از الکل، اجتناب از گرمای بیش از حد، بالا بردن سر تخت، روی هم نینداختن پاها در هنگام نشستن و به آرامی ایستادن.

اگر فشار خون بالا ندارید، پزشک ممکن است میزان نمک را در رژیم غذایی شما افزایش دهد. اگر فشار خون شما پس از خوردن غذا کاهش یابد، ممکن است پزشک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را توصیه کند.

از جوراب های فشرده استفاده کنید

جوراب‌های جوراب‌های فشرده و جوراب‌ها یا نوارهای شکم می‌توانند به کاهش تجمع خون در پاها و کاهش علائم افت فشار خون ارتواستاتیک کمک کنند.

داروها

برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک می توان از داروهای مختلف به تنهایی یا به صورت ترکیبی استفاده کرد.

به عنوان مثال، اغلب از داروها برای کمک به افزایش مقدار مایع در خون استفاده می شود که باعث افزایش فشار خون می شود. میدودرین با محدود کردن گشاد شدن رگ‌های خونی، فشار خون را افزایش می‌دهد.

دروکسیدوپا (نورترا) ممکن است برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک مرتبط با بیماری پارکینسون، آتروفی سیستم متعدد یا اختلالات خود ایمنی تجویز شود.

سایر داروها مانند پیریدوستیگمین (Regonol، Mestinon)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کافئین و epoetin (Epogen، Procrit و غیره) نیز گاهی به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای افرادی که تحت تأثیر تغییرات سبک زندگی هستند استفاده می شوند. سایر داروها کمکی نمی کنند، آنها استفاده می شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا