دانستنی ها

علائم شایع سرطان را می توان سال ها قبل از تشخیص بیماری مشاهده کرد

سیگار کشیدن برای سال ها، نوشیدن بیش از حد الکل و پرخوری از عوامل اصلی سرطان هستند. این عادات به مرور زمان تغییر می‌کنند و به سیستم دفاعی بدن آسیب می‌زنند و محیطی مناسب برای تشکیل تومور ایجاد می‌کنند.

به گزارش روزیاتو، تحقیقات نشان می دهد که تجربه یک رویداد آسیب زا می تواند چند سال بعد به سرطان منجر شود.

طلاق، مرگ یکی یکی از اعضای خانواده یا آسیب جدی می تواند تأثیری پایدار بر روان شما داشته باشد و پاسخ شما به استرس را تا پایان عمر تضعیف کند، که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2019 روی بیش از 54000 زن نشان داد که زنانی که ضربه‌ای مانند تصادف رانندگی را تجربه کرده‌اند و علائم PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) را نشان داده‌اند دو برابر بیشتر از زنانی که این ضربه را تجربه نکرده‌اند در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند. . مبتلا شدن

مطالعه دیگری روی 278 بیمار در سال 2022 نشان داد که اکثر بیمارانی که سرطان سر و گردن و پانکراس تشخیص داده شده است، پنج سال قبل از تشخیص، یک رویداد استرس‌زای بزرگ را تجربه کرده‌اند.

اما تحقیقات دیگر نشان می دهد که ارتباط بین استرس و سرطان چندان قوی نیست. یک مطالعه در سال 2016 روی بیش از 100000 زن در بریتانیا هیچ ارتباطی بین حوادث نامطلوب زندگی و خطر ابتلا به سرطان سینه نشان نداد.

دکتر. آندریا لین رابرتز معتقد است که ارتباط بین سرطان و استرس از نظر علمی قوی نیست. او می گوید که استرس های شدیدی که منجر به PTSD یا مشکلات عاطفی مادام العمر می شوند، می توانند به سلامتی شما آسیب بزنند و شانس ابتلا به انواع بیماری ها را افزایش دهند. به عنوان مثال، ارتباط بین استرس و بیماری قلبی بسیار قوی تر از ارتباط بین استرس و سرطان است.

با این حال، دانشمندان سال هاست که در حال بررسی ارتباط بین سرطان و استرس هستند. دکتر. به گفته لورنزو کوهن، استرس می تواند تأثیر عمیقی بر عملکرد سیستم های بدن شما داشته باشد و دفاع طبیعی بدن شما را در برابر سرطان و سایر بیماری ها تضعیف کند.

استرس کوتاه مدت، مانند استرسی که در حین انجام وظایف یا قبل از سخنرانی عمومی تجربه می کنید، بعید است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. بدن شما می تواند لحظات کوتاه استرس را تحمل کند. اما یک رویداد آسیب زا می تواند منجر به افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه شود که همه اینها می تواند منجر به مشکلات مرتبط با استرس مادام العمر شود.

پزشکان فکر می کنند که استرس مزمن باعث تغییرات سلولی در بدن شما می شود که در نهایت می تواند منجر به سرطان شود. این نوع استرس زمانی اتفاق می افتد که بدن شما دائماً هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین تولید می کند. این هورمون ها باعث می شوند ضربان قلب شما تندتر شود، فشار خون شما افزایش یابد و میزان قند خون افزایش یابد.

این مواد شیمیایی همچنین سیستم‌هایی را در بدن شما ضعیف می‌کنند که فوراً در حالت جنگ یا گریز مورد نیاز نیستند و انرژی بیشتری برای حرکت سریع‌تر فراهم می‌کنند.

وقتی استرس کوتاه مدت تجربه می شود، این اثرات به سرعت ناپدید می شوند. اما اگر استرس شما مزمن شود، می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد، سیستم ایمنی شما را ضعیف کند، شما را افسرده کند و مشکلات گوارشی ایجاد کند. استرس مزمن می تواند از طرق مختلف به رشد و گسترش سرطان کمک کند.

زمانی که فردی استرس دارد، احتمال بیشتری دارد که در فعالیت هایی شرکت کند که خطر سرطان را افزایش می دهد، مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا ورزش نکردن.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا