دانستنی ها

با علائم “سرماخوردگی طولانی” آشنا شوید

دانشمندان می گویند شواهدی یافته اند که نشان می دهد افراد می توانند عفونت های حاد تنفسی و “سرماخوردگی طولانی مدت” را با علائم طولانی مدت تجربه کنند.

برخی از علائم شایع‌تر عبارتند از سرفه، درد معده و اسهال که بیش از 4 هفته پس از عفونت اولیه طول می‌کشد. به نظر می رسد شدت یک بیماری عامل اصلی تداوم طولانی مدت علائم باشد.

این مطالعه که توسط دانشگاه کوئین مری لندن (QMUL) انجام شد و در مجله لنست منتشر شد، بیان می‌کند که بهبود علائم بیماری‌های غیرکووید مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا ذات‌الریه ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

اما محققان هنوز شواهدی پیدا نکرده اند که نشان دهد این علائم شدید یا طولانی مدت مشابه کووید است یا خیر.

پروفسور آدریان مارتینو، پروفسور بالینی عفونت تنفسی و ایمنی در QMUL، گفت: «یافته‌های ما ممکن است با تجربه افرادی که پس از ابتلا به عفونت تنفسی، علائم طولانی‌مدت دست و پنجه دارند، علی‌رغم منفی بودن تست‌های کووید-۱۹ بینی یا گلو، به وسیله سواب بینی یا گلو، با علائم طولانی مدت دست و پنجه نرم کرده اند مطابقت داشته باشد.

به گفته وی، “مهم است که تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت کووید-19 و سایر عفونت های حاد تنفسی ادامه یابد، زیرا ممکن است به ما کمک کند تا بفهمیم چرا برخی از افراد علائم را طولانی تر از دیگران تجربه می کنند. در نهایت، این به ما کمک می کند تا مناسب ترین شکل درمان و مراقبت از افراد مجروح می تواند باشد.”

محققان دریافتند افرادی که آزمایش کووید-19 منفی داشتند، علائم طولانی‌تری پس از عفونت‌های تنفسی یا سرماخوردگی داشتند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که برخی (اگرچه نه همه) افراد ممکن است از اثرات طولانی مدت سرماخوردگی، آنفولانزا یا ذات‌الریه رنج ببرند.

کارشناسان داده های ۱۰ هزار و ۲۰۳ نفر را که در مطالعه Covidence UK در مورد ویروس کرونا شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. در زمان انجام این تحلیل، 1343 نفر مبتلا به کووید و 472 نفر عفونت تنفسی با تست کووید منفی داشتند.

مارتینو گفت: «نتایج نشان داد که 22 درصد از افراد مبتلا به کووید-19 پس از عفونت علائم طولانی مدت داشتند و 22 درصد از افراد مبتلا به عفونت غیر کووید علائم طولانی مدت را تجربه کردند.

به گفته وی، “خطر علائم طولانی مدت” صرف نظر از اینکه ناشی از کووید یا عفونت غیر کووید باشد، وجود دارد.

مارتینو می‌گوید بیماران مبتلا به کووید که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، نسبت به کسانی که این کار را نکرده‌اند، بیشتر در معرض مشکلات چشایی، بویایی، سرگیجه یا سبکی سر هستند. آنها همچنین تپش قلب، تعریق و ریزش مو را تجربه کردند.

احتمال سرفه یا گرفتگی صدا در گروه غیر کووید بیشتر از افراد مبتلا به کووید بود و هر دو گروه تنگی نفس و خستگی داشتند.

اما دانشمندان می گویند تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چرا برخی افراد از این علائم رنج می برند و برخی دیگر نه، نیاز است.

منبع: همشری آنلاین

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا