اخبار روز

علائم جدی اختلال عملکرد کلیه

به گزارش مگتو، کلیه به عنوان یکی به عنوان یکی از اعضای اصلی بدن، در حفظ تعادل تمامی سیستم های بدن موثر است. روزانه 17000 لیتر خون وارد کلیه می شود و 170 لیتر آن توسط کلیه فیلتر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در پیامی نوشت:علائمی مانند تکرر ادرار، افزایش یا کاهش مقدار ادرار در مقایسه با مقدار معمول؛ وجود خون در ادرار، احساس فشار یا مشکل در ادرار کردن، تیره شدن رنگ ادرار، ادرار در شب، ادرار کف آلود از جمله علائمی است که نشان دهنده اختلال عملکرد کلیه است.

تنظیم حجم مایع و الکترولیت در بدن، دفع مواد سمی، کنترل فشار خون، کنترل اسیدها و بازها، دفع داروها و تولید هورمون اریتروپویتین.

هورمون اریتروپویتین نقش مهمی در خون سازی بدن دارد. این هورمون در کلیه ها تولید می شود. اگر فردی از اختلال عملکرد کلیه رنج می برد، قطعاً بر تعداد سلول های خونی وی تأثیر می گذارد و منجر به کم خونی می شود.

صدراله محرابی قبلا گفته بود: در فصل سرما از قرار گرفتن در معرض سرما خودداری کنید، لباس گرم بپوشید و مایعات گرم بیشتری بنوشید.

این جراح، متخصص کلیه و فوق تخصص لاپاراسکوپی تصریح کرد: هیچ مبنای علمی وجود ندارد که سرما باعث درد کلیه شود زیرا سرما باعث انقباض عضلات اطراف کلیه می شود که منشا آن از کلیه نیست.

دکتر. محرابی افزود: برخی از بیماران کلیوی معتقدند سرماخوردگی آنها را دچار درد کلیه می کند در حالی که این امر مبنای علمی ندارد. در فصل سرما به دلیل تحریک سیستم سمپاتیک خودکار، تکرر ادرار و سوزش سر دل در افراد عادی افزایش می یابد که کاملا طبیعی است و نشان دهنده بیماری کلیوی نیست.

محرابی با بیان اینکه سرما باعث ایجاد درد در پهلوها می شود و بیماران به اشتباه آن را درد کلیه توصیف می کنند، تصریح کرد: نفروپاتی کلیوی ناشی از رسوب آنتی بادی های نوع A تنها بیماری کلیوی است که سرما باعث ایجاد یا تشدید درد کلیه می شود.

همچنین یک متخصص اورولوژی و پیوند کلیه گفت: مصرف متوسط ​​لبنیات برای بیماران سنگ کلیه مفید است، اما افراد باید از تاخیر در درمان این عارضه خودداری کنند.

سعید آراسته افزود: عواملی مانند جنسیت، سابقه خانوادگی، سن، مصرف کم آب، هوای گرم، تعریق زیاد و بیماری های زمینه ای مانند اختلالات متابولیک در ایجاد سنگ کلیه دخیل هستند. این بدان معناست که مردان بین 20 تا 45 سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی دریافت که با مصرف زیاد نمک، درصد اشباع ادرار تغییر می کند و احتمال تشکیل سنگ افزایش می یابد. متاسفانه ایران در کمربند سنگ کلیه قرار دارد. در مطالعه‌ای که در سال‌های گذشته انجام شد، نشان داد که این عارضه در مناطق غرب و جنوب کشور شیوع زیادی دارد. اخیراً محققان آمریکایی با استفاده از فناوری جدید موفق شدند سنگ کلیه را با درد کمتری نسبت به روش های درمانی سنتی درمان کنند.

۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا