اخبار روز

علائم بیماری دیسک کمر و گردن چیست؟

به گزارش بازتاب آنلاین، علی محمدی مقدم گفت: استفاده طولانی مدت نوجوانان و جوانان از سیستم های الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت و رایانه باعث تغییرات طولانی مدت در وضعیت و شکل ستون فقرات و کمر شده است. در نتیجه سن کمردرد و فتق دیسک کاهش یافته است به طوری که در سال های اخیر شاهد شیوع این بیماری در افراد زیر 22 سال بوده ایم.

مهر وی در خبری نوشت: وی توضیح داد: رفتارهای عاطفی مانند انجام حرکات ورزشی پویا بدون آمادگی و یا بلند کردن وزنه های سنگین در سالن های ورزشی امروزه باعث شده تا جوانان زودتر از افراد مسن تحت عمل جراحی تیغه قرار گیرند.

محمدی مقدم با اشاره به اینکه فشار پایین ثابت می تواند باعث فتق دیسک شود. وی افزود: اعمال فشار سبک اما مکرر مانند ب- سالها نشستن پشت میز یا استفاده زیاد از تلفن همراه می تواند به تدریج دیسک کمر را تحریک کند. بنابراین علت فتق دیسک را گاهی باید در سبک زندگی جستجو کرد، زیرا ممکن است فرد ساعت ها بدون ورزش سپری کند و در حالت نشسته ورزش انجام شود، بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که علت فتق دیسک فقط به بلند کردن اجسام سنگین محدود می شود. .

وی استرس زیاد و افزایش سن را از دیگر علل فتق دیسک عنوان کرد و افزود: با افزایش سن مایعات دیسک از دست می رود و خشک می شود که باعث فشرده شدن دیسک اسفنجی شده و باعث شکستگی و بیرون زدگی حلقه می شود. علاوه بر این، دیسک بین مهره ای با فشار مداوم بر روی ستون فقرات، هسته پالپوزوس (هسته داخلی) می تواند به دلیل پارگی در حلقه (ناحیه حلقه) از موقعیت طبیعی خود خارج شود.

محمدی مقدم ادامه داد: همه کمردردها نشانه دیسک نیست، بلکه دردی که به پاها تابیده می شود نیز مهم است. البته علائم دیسک در پاها نیز بسیار متفاوت است و حدود 30 علامت مختلف وجود دارد که از جمله آنها می توان به احساس ضعف یا گرفتگی در پاها و به خصوص درد در پشت زانو، بی حسی و ضعف عضلانی، گزگز اشاره کرد. و به خواب رفتن

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: کم تحرکی و ضعف عضلات پشت و شکم باعث ضعیف شدن دیسک بین مهره ای می شود و تصادف و فشار به اعصاب باعث درد کمر، ساق و ران می شود.

وی گفت: جراحی و لیزر درمانی آخرین مرحله درمان فتق دیسک محسوب می شود. همیشه توصیه می شود این عارضه را در خانه با استراحت و ورزش درمان کنید. اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، فیزیوتراپی و کاهش وزن برای افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود.» در نهایت اگر این موارد کمکی به بیمار نکرد، از روش های جراحی کمتر تهاجمی استفاده می کنیم.

محمدی مقدم خاطرنشان کرد: کمردرد با از دست دادن کنترل روده یا مثانه یکی این یکی از خطرناک ترین عوارض دیسک بین مهره ای است که در آن ریشه های عصبی در مهره های کمر فشرده می شوند و از هرگونه احساس و حرکت جلوگیری می کنند. اگر به دنبال مراقبت پزشکی نباشید، فلج و از دست دادن کامل کنترل مثانه و روده ممکن است رخ دهد.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا