دانستنی ها

علائمی که نشان می دهد کمبود ید دارید

ید یک ماده معدنی مهم است که معمولا در غذاهای دریایی یافت می شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که در کنترل رشد، ترمیم سلول های آسیب دیده و حمایت از متابولیسم سالم نقش دارند.

به گزارش مگتو، متأسفانه تقریباً یک سوم مردم در سراسر جهان دچار کمبود ید هستند. کمبود ید باعث بروز علائمی مانند تورم گردن، مشکلات مربوط به بارداری، افزایش وزن، مشکلات حافظه و یادگیری می شود.

این علائم بسیار شبیه کم کاری تیروئید است. از آنجایی که از ید برای تولید هورمون های تیروئید استفاده می شود، کمبود ید به این معنی است که بدن نمی تواند به اندازه کافی از این هورمون ها تولید کند که منجر به کم کاری تیروئید می شود.

در زیر به معرفی و توضیح 10 علامت کمبود ید می پردازیم.

1. تورم در گردن

تورم در جلوی گردن شایع ترین علامت کمبود ید است. این وضعیت «گواتر» نامیده می شود و زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد بزرگ شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئید استفاده می کند. بدن نمی تواند هورمون های کافی در کمبود ید تولید کند. برای جبران این کمبود، غده تیروئید باید بیشتر کار کند تا هورمون های بیشتری تولید کند. این امر باعث رشد و تکثیر سلول های این ناحیه می شود و در نهایت منجر به گواتر می شود.

2. افزایش وزن ناخواسته

افزایش وزن ناخواسته یکی دیگر از علائم کمبود ید است. سطوح پایین ید می تواند متابولیسم شما را کند کرده و غذا را به جای سوزاندن و تبدیل آن به انرژی به عنوان چربی ذخیره کند. این مشکل در دراز مدت باعث افزایش وزن می شود.

افزودن ید بیشتر به رژیم غذایی به بهبود متابولیسم و ​​تولید هورمون تیروئید بیشتر کمک می کند.

3. خستگی و ضعف

خستگی و ضعف نیز از علائم شایع کمبود ید هستند. سطوح پایین ید می تواند باعث احساس خستگی، تنبلی و ضعف شود. زیرا بدن برای تولید انرژی به مواد معدنی از جمله ید نیاز دارد.

4. ریزش مو

هورمون های تیروئید به کنترل رشد فولیکول های مو کمک می کنند، اما کمبود ید می تواند از بازسازی فولیکول های مو جلوگیری کند. خوشبختانه، دریافت مقادیر کافی ید می تواند به اصلاح ریزش موی ناشی از کمبود ید کمک کند.

5. پوست خشک و پوسته پوسته

ید به عنوان یک ماده معدنی به بازسازی سلول های پوست کمک می کند. پوست ممکن است در اثر کمبود ید در بدن پوسته پوسته و خشک شود. ید موجود در بدن به تعریق کمک می کند و سلول های پوست را هیدراته نگه می دارد، بنابراین کمبود ید باعث می شود کمتر عرق کنید و پوست خشک تری داشته باشید.

6. احساس سرما

برای احساس سرما یکی این یکی از علائم شایع کمبود ید است. ید به بدن کمک می کند تا گرما تولید کند، بنابراین سطوح پایین آن می تواند احساس سرمای غیرعادی را در شما ایجاد کند. طبق تحقیقات، بیش از 80 درصد از افرادی که سطح هورمون تیروئیدشان پایین است، این احساس را تجربه می کنند.

از آنجایی که هورمون های تیروئید به کنترل میزان متابولیسم کمک می کنند، سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند باعث کند شدن متابولیسم شما شود. متابولیسم کندتر گرمای کمتری تولید می کند. این می تواند باعث شود که شما احساس سرما کنید.

7. تغییرات در ضربان قلب

کمبود ید می تواند ضربان قلب را کاهش دهد. ضربان قلب تعداد ضربان قلب در دقیقه است. این ممکن است باعث ضعف، خستگی، سرگیجه و خطر غش شود.

8. مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن

کمبود ید در هر سنی می تواند باعث مشکلات یادگیری و حافظه شود. یکی یکی از دلایل احتمالی این امر ممکن است این باشد که مغز به اندازه کافی رشد نمی کند و رشد نمی کند. هورمون های تیروئید به رشد و تکامل مغز کمک می کنند. بنابراین، کمبود ید که برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است، می تواند رشد مغز را کند کند.

مطالعه ای که بر روی بیش از 1000 بزرگسال انجام شد نشان داد افرادی که سطح هورمون تیروئیدشان بالاست در تست های یادگیری و حافظه عملکرد بهتری نسبت به افراد با سطح هورمون تیروئید پایین داشتند.

9. مشکلات دوران بارداری

زنان باردار در معرض خطر بالای کمبود ید هستند. بنابراین دریافت ید کافی برای زنان باردار و شیرده اهمیت ویژه ای دارد. کمبود ید در دوران بارداری عوارض جانبی جدی به خصوص برای نوزاد از جمله توقف رشد بدنی و توقف رشد مغز به همراه دارد. علاوه بر این، کمبود شدید ید ممکن است خطر مرده زایی را افزایش دهد.

10. عادات ماهانه سنگین یا نامنظم

کمبود ید باعث بی نظمی قاعدگی یا خونریزی شدید در زنان می شود. این وضعیت همچنین تا حدی با سطوح پایین هورمون تیروئید مرتبط است، زیرا ید برای تولید هورمون های تیروئید مورد نیاز است. یک مطالعه نشان داد که 68 درصد از زنان با سطوح پایین هورمون تیروئید، دوره های قاعدگی نامنظم و سنگین را تجربه می کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا