اخبار روز

عضو سامانه اتحادیه رایانه تهران: امنیت داده ها در کشور شکست است/ می خواهیم فیلترینگ، تحریم ها و قوانین را لغو کنیم!

نگر علی– ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رئیس جمهور در دولت چهاردهم در انتظار رای اعتماد؛ وی در برنامه خود چالش های موجود را شناسایی و راهکارهایی را برای حل آنها پیشنهاد کرد که کلی تر بود و وارد جزئیات نشد.

همانطور که در متن برنامه هاشمی آمده است، راهبرد اصلی وی «تکمیل شبکه ملی اطلاعات، توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندی» است.

بازتاب آنلاین در گفت و گو با فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، چالش های اصلی فعالان این حوزه و خواسته های آنان از وزیر آینده را بررسی کرد. در محور این گفتگوها، بازتاب آنلاین با علیرضا مسلمی، مدیرعامل دمسان کامپیوتر و عضو اتحادیه رایانه تهران گفت‌وگو کرد تا مسئولان را در جریان چالش‌های اصلی امنیت داده در کشور و خواسته‌های آنها از وزیر آینده ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهد. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

قانونگذاری و استانداردسازی خواسته اصلی فعالان امنیت داده است

علیرضا مسلمی در پاسخ به این سوال که درخواست اصلی وی از وزیر آینده چیست، پاسخ داد: به عنوان یکی از اعضای فعال حوزه امنیت کشور می توانم بگویم که حوزه امنیت داده ها در ایران یک شکست بزرگ در سراسر کشور است در مورد امنیت خود کار می کنند، اما با حساسیت این کار را انجام ندهید، زیرا دولت چارچوب و استاندارد مشخص و منظمی برای همه سازمان ها و شرکت ها ایجاد نکرده است تا در حوزه امنیت سایبری پیشرفت کنند. انتظار می رفت در حوزه امنیتی دقت بیشتری صورت گیرد و تقاضایی که فعالان این حوزه از وزرای آینده دارند همین است.

وی ادامه داد: باید قوانین و استانداردسازی در این زمینه وجود داشته باشد و شرکت ها بر اساس اصول و قوانین خاصی عمل کنند: در حال حاضر حوزه امنیت داده ها در کشور به میل خود اجرا می شود و مدل و استاندارد خاصی برای آن وجود ندارد آن را

فیلتر کردن امنیت داده ها را به خطر می اندازد

مسلمی ادامه داد: یکی یکی دیگر از مشکلات ما تحریم است. تحریم ها ما را کاملاً از منابع اصلی جدا کرده است. در واقع ما نمی توانیم با شرکت هایی که نماینده منبع هستند ارتباط برقرار کنیم و برای دور زدن تحریم ها مجبور شدیم با شرکت های واسطه کار کنیم. “این هزینه های ما را افزایش داده و به روز رسانی را برای ما دشوار کرده است.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه فیلترینگ علاوه بر جریمه ها، آپدیت را برای ما دشوارتر کرده است، گفت: فیلترینگ سرعت آپدیت را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و کاری که در دو ساعت انجام می شد، اکنون پس از گذشت 6 فیلتر است. ساعت “این زمان می برد.”

این عضو نظام صنفی رایانه ای تهران در ادامه با اشاره به اینکه تحریم و فیلترینگ دو مشکل اصلی صنعت امنیت است، گفت: فیلترینگ در کنار تحریم ها امنیت را به خطر انداخته است. فیلتر کردن نه تنها فرآیندهای کاری را برای ما کند می کند، بلکه محل کار ما را نیز ناامن می کند.

بحران جدی به دلیل کمبود متخصصان امنیت سایبری

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار کار امنیت داده در کشور، گفت: در این زمینه با بحران مهارت مواجه هستیم. وقتی کارگران از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، دانش کافی دارند اما تجربه لازم را ندارند، اما حقوق مورد نیاز بالاست و جذب این افراد برای شرکت ها به صرفه نیست. برای حل این مشکل، آکادمی ایجاد کردیم تا فاصله دانشگاه تا بازار کار را کاهش دهیم. امیدواریم این آکادمی بتواند کمک زیادی به ما کند.»

مسلمی ادامه داد: در حوزه فعالیت ما علاوه بر تعداد بسیار کم نیروهای متخصص، پراکندگی آنها نیز بسیار زیاد است، به عنوان مثال اکثر شرکت های فعال در این منطقه در تهران مستقر هستند، اما نیروهای ویژه هستند در شهرهای سراسر کشور پراکنده است.

چرا اطلاعات از سازمان های دولتی به بیرون درز می کند؟

علیرضا مسلمی در پاسخ به این سوال که در حوزه مشاوره چه اقداماتی انجام داده اید، گفت: همانطور که می دانید. یکی یکی از وظایف ما مشاوره به سازمان ها و شرکت ها در حوزه امنیت است. بسیاری از سازمان های دولتی با مشکلات بودجه دست و پنجه نرم می کنند و علاوه بر آن نیروی متخصصی برای اجرای آن ندارند و دانش کمی از این کار دارند. همه این عوامل دست به دست هم داده و در نهایت به زیان این سازمان ها می انجامد.»

وی ادامه داد: در حال حاضر بسترهای جمع آوری اطلاعات در کشور به وجود آمده است که امنیت بالایی را می طلبد. به عنوان مثال، سیستم مالیات دهندگان که حاوی اطلاعات زیادی از تمام شرکت های سراسر کشور است.

وزارت ارتباطات و هوش مصنوعی را فراموش نکنید

این عضو اتحادیه رایانه در ادامه به گسترش صنعت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هوش مصنوعی در کشورهای دنیا قوت گرفته است و ضریب نفوذ آن به حدی است که در آینده کشور ما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. چند سال خواهد بود. انتظار می رود وزیر ارتباطات قبل از اینکه دیر شود، جایگاهی اصولی برای هوش مصنوعی در دولت در نظر بگیرد.

موضوع امنیت داده ها باید جدی گرفته شود

وی ادامه داد: در حوزه داده، امنیت آنچنان که باید رواج ندارد و انتظار می رود در بحث امنیت، شرکت ها و سازمان ها منابع بیشتری را به این کار اختصاص دهند. استخدام نیروهای متخصص و آموزش مداوم آنها. باید کارهای جدی تری در حوزه زیرساخت انجام شود.»

آپدیت هکر اما ما نه!

علیرضا مسلمی در پایان با اشاره به اینکه رفع تحریم ها و رفع فیلترینگ باید جدی گرفته شود، گفت: هکرها روز به روز به روز می شوند، اما فیلترها و تحریم ها مانع از دسترسی ما به تجهیزات و نرم افزارهای مناسب برای مقابله با آن شده است. انتظار می رود با رفع تحریم ها و فیلترها بتوانیم به تجهیزات و نرم افزارهای به روز برای جلوگیری از حملات سایبری دسترسی داشته باشیم.

2272272

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا