اخبار روز

عصاره این گیاه عفونت های دندان را از بین می برد

به گزارش بازتاب آنلاین، گیاه میخک حاوی ترکیب شیمیایی به نام اوژنول است که در پزشکی و به ویژه در دندانپزشکی سنتی به عنوان مسکن موضعی استفاده می شود. برگ های میخک همیشه سبز و دائمی هستند یکی یکی از منابع گیاهی مهم ترکیبات فنلی مختلف است.

باکتری های موجود در کانال ریشه دندان عامل اصلی عفونت ریشه دندان هستند و مشخص شده است که در بین باکتری های عامل این نوع عفونت، باکتری های بی هوازی بیشتر از سایر باکتری ها هستند. یکی از مهم ترین این باکتری ها «انتروکوکوس فیکالیس» است.

بر اساس خواص گیاه میخک، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بررسی خواص ضد میکروبی عصاره این گیاه پرداختند.

برای انجام این مطالعه؛ عصاره های آبی و الکلی گیاه میخک به محیط کشت انتروکوکوس فیکالیس افزوده شد و تأثیر آنها بر رشد این باکتری مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی های انجام شده در این مطالعه نشان داد که عصاره آبی میخک با غلظت 125 میلی گرم در میلی لیتر و عصاره هیدروالکلی میخک با غلظت 5/62 میلی گرم در میلی لیتر اثر بازدارنده رشد علیه انتروکوکوس فکالیس دارند.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که این گیاه دارای فعالیت ضدمیکروبی قابل‌قبولی در برابر باکتری انتروکوکوس فکالیس است و محققان این مطالعه معتقدند که می‌توان از عصاره این گیاه برای فرآیندهای پاک‌سازی کانال ریشه در دندان‌پزشکی استفاده کرد.

این محققان همچنین می گویند که با تصفیه مواد قوی این گیاه می توان شوینده هایی با عوارض کمتر و طعم مطبوع تری تهیه کرد که از نظر اقتصادی نیز منطقی است.

نتایج این طرح تحقیقاتی با عنوان “مقایسه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه میخک با هیپوکلریت سدیم بر میکروارگانیسم انتروکوکوس فیکالیس در شرایط آزمایشگاهی” در پایگاه تحقیقاتی سلامت کشور منتشر شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا