اخبار روز

عسل مانوکا؛ درمانگر شیرین!

عصر ایران عسل مانوکاعسل در اصل از نیوزلند می آید. را عسل این گیاه توسط زنبورهایی تولید می‌شود که گل‌های Leptospermum Scoparium که گیاه مانوکا نیز نامیده می‌شود را گرده افشانی می‌کنند.

عسل مانوکا از نظر خواص ضد باکتریایی با عسل معمولی متفاوت است. مانوکا حاوی متیل گلیوکسال به عنوان یک ماده فعال است که احتمالاً مسئول این اثرات ضد باکتریایی است. علاوه بر این، عسل مانوکا دارای خواص ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

عسل مانوکا به طور سنتی برای التیام زخم ها، تسکین گلودرد، جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع مشکلات گوارشی استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به معرفی هفت مزیت عسل مانوکا برای سلامتی می پردازیم که از نظر علمی ثابت شده اند.

به بهبود زخم کمک می کند

از زمان های قدیم، عسل برای درمان زخم ها، سوختگی ها، زخم ها و کورک استفاده می شد.

عسل دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی است و به حفظ محیط مرطوب کمک می کند و یک سد محافظ برای زخم ایجاد می کند. این وضعیت از عفونت میکروبی زخم جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده شده است که عسل مانوکا به بهبود زخم، ترویج بازسازی بافت و حتی تسکین درد در افراد مبتلا به سوختگی کمک می کند. علاوه بر این، عسل مانوکا می تواند به بهبود زخم دیابت کمک کند.

عسل مانوکا این می تواند به طور موثر عفونت زخم ناشی از سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین را درمان کند.

ممکن است سلامت دهان و دندان را تقویت کند

مطالعات نشان داده اند که عسل مانوکا به باکتری های مضر دهان که با تشکیل پلاک، التهاب لثه و پوسیدگی دندان مرتبط هستند، حمله می کند.

خاص، یک مطالعه عسل مانوکا با فعالیت ضد باکتریایی بالایی که دارد، به طور موثری از رشد باکتری های مضر دهان مانند پورفیروموناس ژنژیوالیس و آگرگاتی باکتر اکتینومایستمکومیتانس جلوگیری می کند.

می تواند به تسکین سرفه کمک کند

عسل مانوکا می تواند سرفه های ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را تسکین دهد. اینها عفونت های رایج ناشی از باکتری یا ویروس هستند. اینها عبارتند از سرماخوردگی، برونشیت حاد، آنفولانزا و سندرم دیسترس تنفسی.

علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شامل سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و احتقان بینی است. از آنجایی که ویروس ها عامل بسیاری از این عفونت ها هستند، آنتی بیوتیک ها به عنوان یک درمان بی اثر هستند و می توانند عوارض جانبی مضری داشته باشند.

تعدادی از مطالعات نشان داده شده است که عسل مانوکا یک درمان ایمن و موثر برای سرفه های ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. مطالعات نشان می دهد که این عسل ممکن است در تسکین علائم این عفونت ها، به ویژه دفعات و شدت سرفه، موثرتر از داروهای سنتی باشد.

عسل مانوکا

ممکن است به پیشگیری از زخم معده کمک کند

زخم معده یکی از شایع ترین بیماری های انسان است. این زخم ها روی پوشش معده ایجاد می شوند و باعث درد، حالت تهوع و نفخ می شوند.

هلیکوباکتر پیلوری یک گونه رایج از باکتری است که مسئول بیشتر زخم معده است. تحقیقات نشان می دهد که عسل مانوکا ممکن است به درمان زخم معده ناشی از این باکتری کمک کند.

یکی مطالعه با استفاده از 294 فرد 18 تا 69 ساله، بررسی شد که آیا عوامل تغذیه ای بر بروز و گسترش هلیکوباکتر پیلوری تأثیر می گذارد یا خیر. مشخص شد که خطر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری در افرادی که بیش از پنج روز در هفته عسل مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که به طور منظم عسل مصرف نمی‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی کمتر است.

علاوه بر این، افرادی که به طور منظم عسل مصرف می‌کردند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به عفونت‌های مرتبط با سویه‌های خاصی از هلیکوباکتر پیلوری بودند که باعث افزایش بروز بیماری‌هایی مانند زخم معده و سرطان معده می‌شود.

ممکن است به بهبود علائم گوارشی کمک کند

بیماری التهابی روده یک بیماری التهابی دستگاه گوارش است. این بیماری مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون می تواند علائمی مانند اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ ایجاد کند.

مطالعات با حضور آزمودنی های حیوانی، آنها نشان دادند که مصرف منظم رخ می دهد عسل مانوکا می تواند به مبارزه با سویه های کلستریدوئید دیفیسیل، نوعی باکتری که باعث اسهال شدید و التهاب روده می شود، کمک کند.

می تواند به درمان علائم فیبروز کیستیک کمک کند

فیبروز کیستیک یک بیماری ارثی است که به ریه ها آسیب می رساند و همچنین می تواند بر سیستم گوارش و سایر اندام ها تأثیر بگذارد. این بیماری سلول های تولید کننده مخاط را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث غلظت و چسبندگی غیر طبیعی مخاط می شود. این مخاط غلیظ راه های هوایی را مسدود می کند و تنفس را دشوار می کند.

سودوموناس آئروژینوزا و کمپلکس Burkholderia cepacia دو باکتری رایج هستند که می توانند باعث عفونت های جدی دستگاه تنفسی فوقانی به خصوص در افراد در معرض خطر شوند.

یکی مطالعه یک آزمایشگاه این را نشان داد عسل مانوکا در ترکیب با آنتی بیوتیک ها از رشد این باکتری ها جلوگیری می کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از عسل مانوکا ممکن است در درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، به ویژه در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک مهم باشد.

عسل مانوکا

ممکن است به درمان آکنه کمک کند

عوامل زیادی از جمله تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، استرس و باکتری ها باعث ایجاد آکنه می شوند.

اثرات ضد میکروبی عسل مانوکا همراه با یک محصول با pH پایین اغلب به عنوان یک عامل مبارزه با آکنه تبلیغ می شود.

تحقیقات بسیار محدودی در مورد اثربخشی عسل مانوکا در درمان آکنه وجود دارد.

هنوز یکی مطالعه بررسی اثرات عسل کانوکا که دارای خواص ضد باکتریایی مشابه عسل مانوکا است. عسل کانوکا به اندازه صابون ضد باکتری در درمان آکنه موثر است.

تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا عسل مانوکا به عنوان یک درمان خانگی مفید برای آکنه شناخته شود.

آیا عسل مانوکا بی خطر است؟

خوردن عسل مانوکا برای اکثر افراد بی خطر است.

با این حال، برخی از افراد باید قبل از استفاده از این عسل با پزشک مشورت کنند، از جمله:

افراد مبتلا به دیابت: همه انواع عسل سرشار از قند هستند. بنابراین مصرف عسل مانوکا را می توان به صورت سطحی انجام داد قند خون نفوذ.

افرادی که به عسل یا زنبورها حساسیت دارند: افرادی که انواع مختلفی دارند عسل یا زنبورها حساسیت دارند، ممکن است پس از مصرف یا استفاده از عسل مانوکا واکنش آلرژیک داشته باشند.

کودکان نوپا: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم، یک بیماری ناشی از غذا، دادن عسل به کودکان زیر 12 ماه توصیه نمی شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا