عرضه خودرو در بورس مغایر با قانون است/ بازار خودرو همچنان انحصاری

سخنگوی شورای رقابت گفت: طبق مصوبه شورای رقابت، بازار خودرو همچنان انحصاری است، بنابراین مصوبه 543 معتبر است، بنابراین هرگونه اظهار نظر خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملا غیرقانونی است.

اطلاع رسانی کند آخرین ماشین به نقل از مهر حجت الله سعیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مهر ماه از تلاش این سازمان برای فروش خودرو در بورس خبر داد. وی اعلام کرده بود: «هزینه‌های مبادلاتی موضوع مهمی در اقتصاد است، بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادلاتی کمک کند، وقتی خودرویی در کارخانه به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود، اما همان خودرو در بازار ۸۰۰ میلیون تومان است. به این معناست که ما با هزینه واسطه گری روبرو هستیم و نه با هزینه مبادله در این صورت، فعالیت بورس کالا می تواند به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمک کند تا با قیمت عادلانه خودروهای داخلی و وارداتی را مبادله کنند بورس کالا و رایزنی هایی نیز در این زمینه انجام شده است.

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در این خصوص گفت: تاکید شورای رقابت بر اجرای قانون است و مردم فقط در زمینه ای که قانون اقتضا می کند اقدام کنند.

وی افزود: اصل 58 فصل نهم اصل 44 قانون اساسی شورای رقابت را در 5 بند موظف کرده است که دستورالعمل و مقررات مربوط به بازارهایی را که توسط خود شورا به عنوان بازار انحصاری تلقی می شود، تعیین کند.

توکلی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 62 شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویه های ضدرقابتی است و در این راستا شورا بر اساس وظیفه قانونی خود بازار خودرو را به عنوان بازار انحصاری تشخیص داده است. بنابراین تا زمانی که اختیارات شورای رقابت در این بازار جاری است، مصوبه 543 و اصلاحات آن معتبر است.

سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: در این مصوبه نحوه عرضه خودرو و وظایف هر یک از دستگاه‌های مرتبط مشخص شده است و هرگونه اظهارنظر خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملاً غیرقانونی است مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری اتخاذ کند به محض هر گونه تصمیم گیری متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است در سال 1401 پس از حذف قرعه کشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه ایجاد شد و در نهایت این سامانه حذف و قرعه کشی برگشت داده شد. اکنون مجددا پس از انجام یک دور قرعه کشی، سازمان بورس اعلام کرد که به دنبال عرضه خودرو از طریق مکانیسم بازار سرمایه است.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما