اخبار روز

عدم تسویه بدهی برخی شرکت ها با صندوق توسعه ملی


یکی از مشکلاتی که این صندوق با آن مواجه بوده تسویه بدهی شرکت ها با صندوق توسعه ملی است. صندوق توسعه ملی یکی از اصلی ترین طرح های مالی و سرمایه گذاری کشور است که در سال ۱۳۷۹ پس از نوسانات جدی در بازار مالی فروش نفت و مشتقات آن ایجاد شد.

این صندوق با هدف تبدیل بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت و سرمایه مولد برای رشد اقتصادی تشکیل شد. دلیل ایجاد و راه اندازی این صندوق، تجربه افت شدید قیمت نفت در منطقه در دوره ریاست جمهوری خاتمی بود. هدف اولیه از آنچه در آن زمان حساب ذخیره ارزی نامیده می شد، بعدها با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به صندوق توسعه ملی تغییر یافت. اساساً بحث تبدیل بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و مشتقات آن به ثروت مولد با سرمایه هنگفت بود تا منابع لازم برای رشد اقتصاد کشور و منبع عظیمی از ذخایر مالی برای نسل‌های آینده وجود داشته باشد. صندوق توسعه ملی درآمدهای بیش از بودجه مورد نیاز دولت را پس انداز می کند تا براساس استراتژی ها و سیاست های تدوین شده، این بودجه در مواقع ضروری یا بحرانی، کشاورزی و حمل و نقل، خدمات گردشگری، فناوری اطلاعات و غیره فعال هستند، آنها همچنین اجازه استفاده از امکانات ذخیره ارز را می دهند.

عدم تسویه بدهی برخی شرکت ها با صندوق توسعه ملی

اما یکی از مشکلاتی که صندوق توسعه ملی از سال‌های اخیر با آن مواجه بوده، عدم پرداخت بدهی برخی شرکت‌ها است، به طوری که با وجود اینکه برخی از افراد از این صندوق وام گرفته‌اند و پروژه‌های آنها به سطح عملیاتی و سوددهی رسیده است. در این مرحله هنوز نمی توانند بدهی را پرداخت کنند. آنها از این صندوق سر باز می زنند و حتی سعی می کنند بدهی خود را با همان نرخ ارز گذشته پرداخت کنند، در حالی که این صندوق در صورت برآوردن مطالبات آنها می تواند برای توسعه کشور به خوبی عمل کند. دریافت به موقع و سرمایه گذاری مجدد در بخش تولیدی و سایر پروژه ها، اما با واریز منابع صندوق در چندین طرح، این هدف دور از دسترس خواهد بود.

بر اساس گزارش ها، بیشتر وام هایی که شرکت ها از صندوق توسعه ملی دریافت کرده اند برای توسعه خدمات انرژی، توسعه نیروگاه ها و پتروشیمی ها و یا خدمات مهندسی و … بوده است. البته در این میان شرکت هایی هستند که در پروژه های فنی و مهندسی در عراق فعال بوده اند و با وجود اینکه سال ها پیش و در دولت های گذشته این وام ها را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده اند، هنوز به دلایل مختلف و مانده بدهی خود را پرداخت نکرده اند. برگها نیز بدهی دارند. آنها ارز خود را به صورت ریالی قرارداد کرده اند، در حالی که میزان وثیقه بر اساس همان سال اخذ این وام ها است.

یک شرکت ساختمانی که حتی یک سنت هم پرداخت نکرده است

یکی از چندین مورد تجاوز جنسی که روزنامه اعتماد از آن مطلع شد و هنوز حتی یک سنت از بدهی خود به صندوق توسعه را پرداخت نکرده است مربوط به یک شرکت ساختمانی است. بر اساس اطلاعات دریافتی این شرکت ساختمانی در سال 1394 مبلغ 15.5 میلیون یورو وام دریافت کرده است.

این میزان تسهیلات شامل 200 میلیون یورو بود که صندوق توسعه برای شرکت هایی که در عراق فعالیت ساختمانی داشتند در نظر گرفته بود. در آن زمان این وام با سود 6 درصد به این شرکت پرداخت شد و بانک عامل برای دریافت این مبلغ وام از این شرکت درخواست ضمانت اموال کرد و چون این شرکت دارایی به این میزان نداشت. ارزش آن زمان، ضمانت نامه وی از صندوق ضمانت صادرات به صورت چک به همان مبلغ (15.5 میلیون یورو) دریافت و به عنوان ضمانت به صندوق توسعه داده است، اما از نوع صندوق ضمانت صادرات. چکی به مبلغ 4 هزار تومان برای این شرکت صادر کرد. مبلغ ریالی این مبلغ در آن تاریخ تقریباً 60 میلیارد تومب بوده است.

البته این مبلغ با نرخ فعلی ارز کمتر از یک دهم مبلغ اصلی این وام نیست، اما هنوز یک سنت از این بدهی به صندوق توسعه ملی پرداخت نشده است، این در حالی است که این شرکت عمرانی تمام خود را دریافت کرده است. از عراقی ها طلب دارد، اما هنوز بدهی خود را به بانک مربوطه پرداخت نکرده است. اطلاعات دریافتی «تراست» حاکی از آن است که شرکت ساختمانی مذکور در سال گذشته از فهرست معوق بانک به فهرست مشکوک الوصول منتقل شده است.

در همین حال در مرداد در ماه 1401، هیات رئیسه بخشنامه بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی را برای چندمین بار به تعویق انداخت. البته تا زمانی که شرکتی وجود دارد که مطالبات خود را از عراقی ها دریافت نکرده باشد، اما با توجه به افزایش درآمدهای نفتی عراق، بعید به نظر می رسد که هنوز یک شرکت ایرانی وجود داشته باشد که به عراق خدمات ارائه کرده باشد و آنها را دریافت نکرده باشد. ادعاها. . .

برداشت دولت از صندوق توسعه ملی

همانطور که بررسی های مرکز پژوهش های شورای اسلامی نشان می دهد؛ در سالهای اخیر بنا به درخواست دولت، بخشی از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به صورت قرض الحسنه در بودجه دولت هزینه شد و در سال 1400، 18 درصد از سهم توسعه صندوق ملی. (تفاوت بین 20 تا 38 درصد) تا یک میلیون بشکه در روز درآمدهای نفتی صرف هزینه های بودجه شده است.

یک کارشناس اقتصادی که نخواست نامش فاش شود، درباره این روند می گوید: از آنجایی که دسترسی به برخی منابع ارزی از صندوق توسعه ملی با محدودیت هایی همراه است، طبق بررسی ها، در نتیجه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در در سال 1400 نسبت به مصوبه قانون بودجه که با مجوزهای شورای عالی اقتصاد نیز انجام شده بود، پایه پولی افزایش و بدهی صندوق توسعه ملی 77 درصد افزایش یافت. هماهنگی سران کشورها.

دولت علاوه بر استقراض 18 درصدی سهم صندوق در نفت، گاز و میعانات گازی با مجوز قانون بودجه (حدود 5 میلیارد دلار در سال 1400)، برای تامین ارز از موجودی صندوق توسعه ملی نیز وام گرفت. برای کالاهای اساسی که به نظر می رسد به دلیل توافق نیمی از نرخ با دولت و اختصاص آن به نرخ ۴۲۰۰ برای واردات کالاهای اساسی باشد که باعث افزایش ۱۰۰ میلیارد تومانی پایه پولی شد. ظاهرا جایگاه صندوق توسعه ملی به بانک تبدیل شده و به شرکتی تبدیل شده که فقط تسهیلات می دهد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، یکی از اتفاقاتی که رخ داد، برداشت 150 میلیون یورو از ذخایر ارزی شبکه بزرگ و طویل صدا و سیما بود. اما چه این برداشت‌ها به صورت تسهیلات باشد و چه موارد دیگر، لازم است نهادهای ذیربط حداقل گزارشی از نتیجه تخصیص منابع در سال گذشته ارائه کنند تا مشخص شود پرداخت‌های ارزی تا چه میزان بوده است. استفاده از آن مطابق با هزینه های تعیین شده در اساسنامه صندوق توسعه ملی است زیرا ذخیره ارزی متعلق به کل کشور است.

افزایش فشار بر شبکه بانکی

کامران ندری کارشناس حوزه پولی و بانکی نیز در این خصوص می گوید: بیشتر وام های ارزی که بانک ها برای اجرای طرح های مختلف در کشورهای دیگر به شرکت های مختلف می پردازند از طریق ضمانت بانک ها اخذ می شود. و اگر شرکت ها به دلایل مختلف بدهی خود را پرداخت نکنند، بانک ها باید این بدهی ها را از طریق این ضمانت نامه ها پرداخت کنند. این کارشناس مالی و بانکی در ادامه افزود: البته این نوع حوادث برای بانک ها اتفاق می افتد و اگر این مشکل مکرر اتفاق بیفتد، مطمئنا بانک ها را نیز با مشکل مواجه می کند. ندری گفت: بانک ها موظف به انجام تعهدات خود در قبال صندوق توسعه ملی هستند و اگر بانک ها این وام ها را ضمانت کرده باشند و وام گیرنده به تعهدات خود عمل نکند طبیعتا بانک دچار مشکل شده و باید این وام را نقد کند. امانت گیرنده.

وی افزود: یکی از مواردی که صندوق توسعه ملی به اهداف خود نرسید، عدم شفافیت است، زیرا اگر صندوق توسعه ملی به یک بنگاه اقتصادی تسهیلات بدهد، مردم باید بدانند و مشخص شود که چه چیزی. وسعت. . این شرکت ها خدمات ارائه کرده اند و برای چه مدت این خدمات بازپرداخت نشده است.

عدم شفافیت صندوق توسعه ملی

بر اساس این گزارش؛ متأسفانه صندوق توسعه ملی تاکنون از ارائه اطلاعات شفاف درباره وضعیت ترازنامه خود خودداری کرده و در این مورد شفاف سازی نکرده است و اصلاً مشخص نیست که چه تعداد از افرادی که در این مدت از تحریم ها فرار کرده و نفت فروخته اند. در دوره زمانی، میزان این منابع که در صندوق واریز شده و مقصد منابع ارزی این صندوق در هاله ای از ابهام باقی مانده است، در حالی که در کشورهای دیگر مانند نروژ، میزان ذخایر صندوق ملی توسعه آن. کاملا شفاف و در دسترس عموم است، اما در ایران به دلیل تحریم هایی که وجود دارد، مسئولان میزان این ذخایر را محرمانه اعلام می کنند.

منبع: دیاریو اعتماد


مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا