هزاران سال پس از اینکه اولین سکونتگاه ها به شهرها تبدیل شدند و شروع به تجارت کالا با یکدیگر کردند، سیستم مبادله کالا با کالا نیاز به نوعی “ارز” را ایجاد کرد.

به گزارش فرادید، این فلز گرانبها به عنوان وسیله ای برای بازیابی دانه های ذخیره شده در سیلوها استفاده می شد و صدها سال است که از این طریق استفاده می شود. در نهایت به سکه شمش تبدیل شد، اما سکه تنها شاخص ارزش نبود. برخی از این سکه ها ویژگی های جالبی داشتند، از شکل آنها گرفته تا مواد به کار رفته در ساخت آنها.

البته سکه تنها نماینده پول نبود! موارد مختلف دیگر نیز برای نشان دادن ارزش استفاده شد. در این مقاله 10 عجیب ترین ارز مورد استفاده را معرفی می کنیم.

نمک

نمک از زمان های قدیم یکی از ارزهای رایج استفاده شد. طبق افسانه، به سربازان رومی به عنوان دستمزد نمک داده می شد. تصور می شود که کلمه “سال”، کلمه لاتین نمک، به کلمه “سالاریوم” که از کلمه “salary” به معنای “حقوق” گرفته شده است، تکامل یافته است.

واقعیت محتمل این است که زمانی که سکه‌ها در دسترس بودند، از نمک نمک به جای سکه استفاده می‌شد و این عمل احتمالاً چندان رایج نبود.

اما نمک به عنوان ارز استفاده می شد و هنوز هم توسط عشایر دشت داناکیل در اتیوپی استفاده می شود. این عمل در زمان های قدیم بسیار رایج بود، زیرا نمک بسیار ارزشمند و گاهی به سختی به دست می آمد. تاجران برده یونانی برده ها را با نمک می خریدند.

پوست سنجاب

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

در فنلاند کلمه raha به معنای پول است. اما صدها سال پیش، در قرون وسطی، این کلمه به معنای “خز سنجاب” بود و این همان چیزی است که در فنلاند و روسیه به عنوان پول استفاده می شود. پول رایج پوست ها بود، در حالی که پنجه ها و پوزه ها برای مبادله محفوظ بودند.

پوست سنجاب قرمز با ارزش ترین چرم بود. در فنلاند به 10 تای آنها تیکوری و 40 تای آنها کیهتلیس می گفتند. روزی روزگاری یک گاو را به 100 پوست سنجاب خریدند. در روسیه، به ویژه در نوگورود، سوروچوک (40 پوست سنجاب) واحد پول استاندارد برای مقادیر زیادی خراج بود و در اسنادی مانند لینوم و پوست درخت غان ثبت می شد.

با توجه به تجارت شدید خز در این مناطق شمالی، تعجب آور نیست که چنین سیستمی توسعه یافته است.

پنیر

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

سنت دیرینه ای در ایتالیا وجود دارد که از مقدار زیادی پنیر پارمزان به عنوان ارز استفاده می کنند. ریشه این روش به قرون وسطی باز می گردد، زمانی که پنیر به عنوان وثیقه برای وام های بانکی و همچنین به عنوان نوعی ارز استفاده می شد.

حدود 125 گالن شیر برای تهیه یک تکه بزرگ پنیر پارمزان لازم است و ساخت پنیر حداقل 12 ماه طول می کشد. برخی از پنیرهای پارمزان چهار سال عمر می کنند و بسیار ارزشمند هستند. زمانی که ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم با رکود اقتصادی مواجه شد، استفاده از قطعات بزرگ پنیر به ویژه وضعیت مالی تولیدکنندگان پنیر را تسهیل کرد.

امروز “بانک کردیتو امیلیانو” دو انبار دارد که پر از تکه های بزرگ پنیر پارمزان است. نزدیک به نیم میلیون تکه پنیر با ارزش کل تقریباً 200 میلیون دلار در اینجا ذخیره می شود.

دندان دلفین

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

استفاده از دندان دلفین به عنوان ارز در جزایر سلیمان سنتی است که قدمت آن به صدها سال پیش برمی‌گردد و امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ارز به ویژه در دوران رکود جهانی، زمانی که ارزهای بین المللی مانند دلار آمریکا و پوند انگلیس ارزش خود را از دست می دهند، ارزشمند می شود. به همین دلیل، صنعت شکار دلفین در جزایر سلیمان مورد انتقاد طرفداران محیط زیست قرار گرفته است.

دندان های دلفین را می توان در بسیاری از حرفه ها استفاده کرد اما در نقش های سنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر عروس در این منطقه معمولاً حداقل 1000 دندان دلفین دارد که به معنای مرگ ده دلفین است.

آجر چای

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

در بسیاری از مناطق شرق آسیا، چای به طور سنتی به شکل بلوک فشرده می شود، اما این عمل به اندازه گذشته رایج نیست. چای پودر شده به این روش در قالب بسته بندی شده و سپس به شکل آجرهای کوچک در می آید. در این فرم حتی می توانید روی آجرها نقوش بکشید. مهر من انجام دادم

ارزش بالای چای در این نقطه از جهان باعث شده است که از چای به عنوان پول استفاده شود. این عمل به ویژه در سیبری رایج بود، جایی که از چای فشرده به شکل آجر یا دیسک به عنوان ارز خوراکی استفاده می شد.

آجرهایی با ارزش های متفاوت با استفاده از چای های با کیفیت متفاوت تولید می شدند.

سنگ های ری/فی

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

در جزیره یاپ در میکرونزی از تخته سنگ های گرد با سوراخی در وسط به عنوان پول استفاده می شد. این به خودی خود تعجب آور نیست، چیزی که آن را عجیب می کند این است که این صفحات گرد در اندازه و وزن متفاوت هستند. حمل و نقل بیشتر این “سکه ها” با قطر کمی بیش از یک اینچ و قطر تا چند فوت غیرممکن بود.

این تخته‌های گرد که در شمال جزیره «سنگ‌های رائه» و در جنوب «سنگ‌های فی» نامیده می‌شوند، اهداف سنتی در تجارت داشتند، در حالی که تخته‌های گرد بزرگ‌تر دارای تاریخ شفاهی بودند. این تاریخ شفاهی فهرستی از صاحبان قبلی سنگ بود و زمانی که صاحب سنگ تغییر کرد، تاریخ شفاهی نیز باید به روز می شد.

ارزش این سنگ ها تنها بر اساس اندازه آنها تعیین نمی شد. علاوه بر داستان های مربوط به وجود سنگ، اعتبار صاحبان آن نیز مورد توجه قرار گرفت.

نوگلد

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

فندق چوبی اتریش

Notgeld یک کلمه آلمانی به معنای “پول اضطراری” است و از نظر فنی هر ارزی است که در مواقع بحرانی که پول واقعی کافی در گردش نیست، جایگزین پول واقعی می شود. نوگلد اغلب با آلمان و اتریش در طول جنگ جهانی اول و سال های بین دو جنگ مرتبط است، زمانی که تورم شدید باعث یک بحران مالی بزرگ شد و آلمانی ها مجبور به بسیج اقتصادی شدند.

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

نوتگلد، اولدنبورگ، آلمان

محل چاپ این نوع ارز ممکن است شرکت ها، بانک ها یا شهرداری ها باشد و معمولاً این پول تاریخ انقضا دارد. در نتیجه، تنوع زیادی وجود داشت.

با این حال، نکته عجیب این است که اگرچه کاغذ به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما با تشدید مبارزات اقتصادی، به راحتی در دسترس قرار می گیرد. نبود و به جای کاغذ باید از وسیله دیگری استفاده کرد که شامل چرم، چوب، کتان، مقوای کهنه، ورق بازی، فویل آلومینیومی و حتی چیزهای عجیب و غریب مانند زغال سنگ، گوگرد و چینی است.

پنگوئن مجارستانی

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

پینگو 100 کوئینتیلیون

ابر تورم می تواند یک فاجعه وحشتناک برای اقتصاد و پول یک کشور باشد. مشکلات اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی اول و بحران اقتصادی زیمبابوه که در سال های اخیر با چاپ 100 تریلیون اسکناس مواجه شده بود، نمونه های شناخته شده ای از این دست است.

نمونه بدتر ابر تورم در مجارستان پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946 رخ داد. در بالاترین نمونه ثبت شده ابر تورم، قیمت ها در کشور هر 15 ساعت دو برابر می شد.

در نتیجه، اسکناس 100 کوینتیلیونی پنگو به بالاترین ارزش منتشر شده تبدیل شد که تقریباً 20 سنت آمریکا ارزش داشت.

روبل پلاستیک ترانسنیستر

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

ترانس نیستریا یک جمهوری جدا شده و به رسمیت شناخته نشده در انتهای شرقی مولداوی است. در سال 2014، چهار سکه پلاستیکی در کنار اسکناس های هم ارزش معرفی شد. هر سکه شکل متفاوتی دارد تا افراد دارای مشکلات بینایی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. سکه 1 روبلی گرد، سکه 3 روبلی مربع، سکه 5 روبلی پنج ضلعی و سکه 10 روبلی شش ضلعی است.

پلاستیکی که سکه‌ها از آن ساخته شده‌اند، کامپوزیت با کیفیتی است و خم شدن یا شکستن سکه‌ها بسیار دشوار است. با وجود محبوبیت جدید این سکه ها، در بین نسل قدیم محبوبیتی نداشتند.

زمان انتشار

عجیب ترین ارزهای دنیا (تصاویر)

ساعات پخش در بسیاری از کشورهای جهان، از رومانی تا کنیا، از مصر تا زیمبابوه، روش جدیدی برای انجام تجارت است. این روند از سال 2011 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. Airtime شکل دیجیتالی ارز است که به کاربران امکان انتقال پول از طریق اعتبار تلفن یا طرح های پیش پرداخت تلفن همراه را می دهد. از آنجا که ارزش پولی زمان پخش به راحتی قابل تعیین است، با کالا و خدمات مبادله می شود. معمولا این روش فقط برای معاملات کوچک استفاده می شود، اما این روند قطعا یک پیشرفت جالب در دنیای تجارت است.

پول هر کالایی است که ارزش درک شده باشد و به عنوان پرداختی برای دریافت کالا و خدمات خرید و فروش شود. پویایی فرهنگ های مختلف در طول تاریخ منجر به استفاده از طیف گسترده ای از چیزها به عنوان پول شده است.

آینده فناوری‌های جدید، فرصت‌های جدید و فرهنگ‌های جدید را به ارمغان می‌آورد که در آن پول به همان شیوه‌ای که همیشه مورد استفاده قرار می‌گرفت برای بسیاری از چیزهای عجیب و غریب ارزش گذاری می‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما