اولین پیوند قلب خوک به انسان در ژانویه 2022 با موفقیت انجام شد، اما بیمار چند ماه بعد درگذشت. اکنون این عملیات شگفت انگیز برای دومین بار انجام شده است.

این جراحی پیشگامانه در 20 سپتامبر در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC) توسط همین تیم پیوند انجام شد.

گیرنده این قلب لارنس فاوست 58 ساله است که در حال حاضر به طور مستقل و بدون کمک نفس می کشد و قلبش بدون کمک وسایل کمکی به خوبی کار می کند.

فاوست بیماری قلبی شدید داشت و نیاز به پیوند قلب داشت. تیم پیوند در بیانیه ای اعلام کرد که او از قبل بیماری عروق محیطی و عوارض خونریزی داخلی داشت که او را برای پیوند قلب سنتی نامناسب کرده بود. او سرانجام در 14 سپتامبر پس از کشف علائم نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد.

فوست چند روز قبل از عمل در مصاحبه ای گفت: برای من تنها یک امید وجود دارد و آن پیوند قلب خوک است.

این عمل پیوند خارجی آزمایشی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز گرفته است. به گفته این سازمان، این برنامه یک مسیر بالقوه برای یک بیمار با یک بیماری یا شرایط جدی یا تهدید کننده زندگی که هیچ گزینه درمانی جایگزینی برای آن وجود ندارد، فراهم می کند.

یک قلب استفاده شده در یک جراحی، از یک خوک اصلاح شده ژنتیکی تهیه شده است. این حیوان دارای ده ژن ویرایش شده است که شامل سه ژن غیرفعال شده برای حذف قند آلفا گال در سلول‌های خون خوک است که می‌تواند باعث واکنش شدیدی در سیستم ایمنی بدن انسان شود و ممکن است آمادگی برای رد پیوند را افزایش دهد. همچنین، یک ژن اضافی برای کنترل رشد قلب خوک اصلاح شده است و شش ژن انسانی نیز به ژنوم حیوان اضافه شده‌اند تا پذیرش توسط سیستم ایمنی انسان افزایش یابد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای اولین بار، خوک‌های ویرایش شده ژنتیکی را در سال ۲۰۲۰ برای استفاده و مصرف درمانی بالقوه تایید کرد. پزشکان همچنین در حال درمان فوست با یک پادتن آزمایشی برای سرکوب بیشتر سیستم ایمنی و جلوگیری از رد پیوند هستند. وی نیز برای شناسایی هرگونه نشانه رد پیوند یا هرگونه ایجاد ویروس‌های مرتبط با خوک به دقت تحت نظر قرار دارد. همچنین، خوک اهداکننده نیز از نظر هر گونه علائم ویروسی یا پاتوژن با دقت غربالگری شده است.

دکتر بارتلی گریفیث، جراح که پیوند را انجام داده و استاد جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند است، گفت: ما بار دیگر به بیمار در حال مرگ این شانس را می‌دهیم که بیشتر زنده بماند و از آقای فاست تشکر می‌کنیم. که شجاعت و تمایل او برای کمک به پیشرفت.

عجیب ترین پیوند قلب به انسان برای دومین بار/عکس

لارنس فوست، پدر دو فرزند و یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا، قبل از بازنشستگی در مؤسسه ملی بهداشت به عنوان تکنسین آزمایشگاه فعالیت می‌کرد.

فوست، به طور کامل با درمان آزمایشی ای که در حال حاضر انجام شده است، موافقت کرده و با تمام خطرات پیش‌رو مطلع شده است. همچنین، او تحت ارزیابی کامل روانپزشکی قرار گرفته و پرونده‌اش با یک متخصص اخلاق پزشکی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

همسرش می گوید: هیچ توقعی جز این امید نداریم که بیشتر با هم باشیم. می تواند به سادگی نشستن در ایوان و نوشیدن قهوه با هم باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، در ژانویه 2022، دانشگاه مریلند اولین جراحی آزمایشی در نوع خود را بر روی دیوید بنت 57 ساله انجام داد که متاسفانه دو ماه پس از جراحی درگذشت.

در حین هفته‌های ابتدایی پس از عمل پیوند، هیچ نشانه‌ای از ردیابی پیوند در بنت مشاهده نشد. پس از تحلیل تیم کالبدشکافی، به نتیجه رسیدند که علت درگذشت بنت، نارسایی قلبی با بیش از یک عامل بود که شامل وضعیت قبل از جراحی بنت نیز بود.

پیش از عمل پیوند، بنت به مدت ۶ هفته بستری بود و دستگاه کمک به ریه و قلبی را دریافت کرده بود. با این حال، مطالعات نشان داد که بنت قبلاً به ویروس خوک مبتلا بود که تا به حال شناسایی نشده بود.

آمار جدید دولت آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۱۱۳ هزار نفر در این کشور در صف انتظار پیوند قرار دارند و ۳۳۵۴ نفر نیاز به پیوند قلب دارند. هر روز، حدود ۱۷ نفر به دنبال پیوند جان خود هستند که برایشان موجب انتظار دردناک می‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *