اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

عبور کشته های جنگ غزه از 40 هزار نفر / خستگی حفاران گورستان/ قبرستان غزه سه طبقه شد

تعداد کشته های جنگ اسرائیل علیه غزه از 40 هزار نفر عبور کرد.

به گزارش عصرایران، ارتش اسرائیل از 10 ماه قبل تاکنون جنگ علیه غزه را شروع کرد و این جنگ همچنان ادامه دارد. براساس آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تعداد کشته های این جنگ حالا از مرز 40 هزار نفر عبور کرده است. اکثر کشته ها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

بمباران غزه از سوی ارتش اسرائیل همچنان ادامه دارد و روزانه شمار زیادی از افراد کشته می شوند.

منطقه غزه، به طول 41 کیلومتر و عرض 6 تا 12 کیلومتر، 360 کیلومتر مربع مساحت و حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد.=

رنج کارگران قبرستان غزه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعت قبرستان های غزه و پرکاری کارگران آن پرداخته است.
 در این مطلب می خوانیم:
در قبرستان “السوید” در منطقه “دیرالبلح” غزه، به دلیل تعداد زیاد کشته‌های جنگ، حفاران مجبور به ساختن “قبر بر بالای قبر” هستند. گروهی از آنها در حال کار بر روی آماده سازی گودال های مستطیلی برای اسکان قربانیان آینده هستند. 

حفاران قبرستان زیر نظر “سعدی حسن برکه” 63 ساله کار می کنند. پس از پر شدن قبرستان انصار (به مساحت حدود سه و نیم هکتار) از “شهدا” ، او اکنون در این قبرستان به مساحت بیش از 5 و نیم هکتار مشغول کار است.

سعدی حسن ، کارگر قبرستان غزه – خبرگزاری فرانسه

این دو قبرستان در شهر دیرالبلح در وسط منطقه غزه قرار دارند. 
سعدی حسن به خبرگزاری فرانسه گفت: “قبل از جنگ، هفته‌ای یک، دو یا حتی پنج مورد دفن می‌کردیم، در حالی که امروز 200 یا 300 مورد دفن داریم … چیزی که غیرقابل تصور است. 

او ادامه داد که “هر روز از ساعت 6 صبح تا 6 عصر کار خود را یکسره انجام می دهد و متوقف نمی شود.”.

“سعدی حسن” لباس سیاهی به تن دارد که به دلیل حفاری، پوشیده از گرد و غبار است. او گروهی متشکل از 12 کارگر را رهبری می کند که برخی از آنها، حفاری و برخی دیگر برای آماده سازی قبرها سنگ ها را جابجا می کنند.

وی با ناراحتی ادامه می دهد: قبرستان پُر است… قبر روی قبر گذاشتم، سه قبر روی هم . به جایی رسیدیم که برای شهدا، طبقه می سازیم. 
او ادامه داد: “من 28 سال است که در حال حفر قبر هستم. ما جنگ های سال های 2008، 2012 و 2014 را پشت سر گذاشتیم… اما من هرگز شاهد جنایاتی مانند این جنگ نبودم.”

رنج وی با پایان کار روزانه اش به پایان نمی رسد زیرا تصویر مردگان شب ها او را رها نمی کنند و خواب را از چشمانش می ربایند. او می گوید: “به خاطر صحنه های بچه های تکه تکه شده و زنان نمی توانم بخوابم… 47 زن از خانواده طباطیبی را به خاک سپردم که 16 نفر آنها باردار بودند. چه گناهی کرده اند؟”

سعدی حسن ادامه داد از زمان شروع جنگ، تنها “دو یا سه عضو حماس” را دفن کرده است، در حالی که بقیه “همه کودک و زن بودند.”
 

سعدی حسن ، کارگر قبرستان غزه – خبرگزاری فرانسهسعدی حسن ، کارگر قبرستان غزه - خبرگزاری فرانسه

 چرا کودکان؟

 او با عصبانیت ادامه داد: اگر اسرائیل با یحیی سنوار و هنیه رحمه الله مشکل دارد، چرا بچه ها را می کشند؟ «آنها (اسرائیل) می خواهند کل مردم فلسطین را از بین ببرند.

دستیاران سعدی حسن در حالی که زیر آفتاب عرق می ریزند به آماده سازی حفره های جدید در چند جا که هنوز خالی هستند، ادامه می دهند. 

همکارانش می گویند قیمت سنگ های سیمانی از یک “شیکل” (واحد پول اسرائیل) به 12 شیکل افزایش یافته است چرا که کارگاه ها به دلیل نبود برق و مواد اولیه تعطیل شده اند.   

 تپه های خاک تازه، نشانه تدفین هایی است که در چند روز اخیر انجام شده اند. تشییع جنازه هایی که اکنون به کارگران قبرستان محدوده شده اند.

سعدی حسن می‌گوید: “قبل از جنگ، وقتی کسی فوت می کرد، حدود هزار نفر در مراسم تشییع شرکت می‌کردند اما امروز تنها 20 نفر به همراه آنها هستند. این مایه تاسف است”.

سعدی حسن ، کارگر قبرستان غزه – خبرگزاری فرانسه

سعدی حسن ، کارگر قبرستان غزه - خبرگزاری فرانسه

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا