دانستنی ها

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با این عادت غذایی!

بر اساس جدیدترین پژوهش ها، خوردن زودهنگام صبحانه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش می دهد

کارشناسان توصیه می کنند که افراد نه تنها به آنچه می خورند، بلکه به زمان خوردن نیز توجه کنند تا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها کاهش یابد. به دنبال این، یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوردن صبحانه زودهنگام در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارد. بسیاری از افراد ممکن است به دلایل مختلف صبحانه را حذف کنند، اما تحقیقات نشان می دهد که خوردن صبحانه کامل برای شروع روز ضروری است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از خبر آنلاین، این مطالعه که ماه گذشته در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شد، نشان داد افرادی که معمولا قبل از ساعت 8 صبح صبحانه می خورند نسبت به افرادی که بعد از ساعت 9 صبح صبحانه می خورند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. مانند آن

این نتایج در مورد شام نیز صدق می کند. افرادی که دیرتر شام می خورند (مثلاً بعد از ساعت 9 شب یا 10 شب) نسبت به افرادی که زودتر شام می خورند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

ارتباط بین خطر دیابت نوع 2 و مدت زمان غذا خوردن حتی پس از کاهش سایر عوامل خطر دیابت باقی ماند. به عنوان مثال، اگر افراد سالم غذا بخورند، ورزش کنند و از مصرف زیاد قند پرهیز کنند، اما وعده‌های غذایی مخصوصاً صبحانه را دیرتر از زمان مقرر مصرف کنند، باز هم احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.

این مطالعه توضیح می دهد که هر چه مدت زمان ناشتا بودن یک شبه، یعنی زمان بین شام و صبحانه بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر می شود. حتی اگر شما بیش از 13 ساعت در شب گرسنه بمانید، زمانی که قبل از ساعت 8 صبح صبحانه می خورید، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش می یابد.

نقش زمان غذا در دیابت نوع 2 چیست؟

ارتباط بین زمان صبحانه و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد که خوردن و ریتم طبیعی بدن رابطه منحصر به فردی دارند. این رابطه اغلب فقط در زمینه خواب مورد بحث قرار می گیرد، اما ریتم شبانه روزی بدن و نحوه غذا خوردن افراد می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت داشته باشد. زیرا ریتم های شبانه روزی تقریباً در تمام عملکردهای بدن نقش دارند. بسیار مهم است که این سیستم به درستی کار کند تا متابولیسم مطلوبی داشته باشد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که ریتم شبانه روزی بدن می تواند گلوکز، انسولین، تحمل گلوکز و اشتها را کنترل کند. این سیستم ها معمولاً در صبح بالاترین میزان هستند و فرصت بهتری برای دریافت مواد مغذی از طریق صبحانه فراهم می کنند. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، هورمون های بدن به کبد شما سیگنال می دهند که قند را وارد جریان خون شما کند. بنابراین، غذا خوردن مدت کوتاهی پس از بیدار شدن از خواب باعث تحریک هورمون هایی مانند انسولین می شود که به ورود قند به سلول ها و خروج از جریان خون کمک می کند.

از طرفی قند خون بالا یکی از علائم دیابت نوع 2 است. بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به این بیماری صبح زود صبحانه بخورند.

صرف نظر از زمان وعده های غذایی، اولویت بندی صبحانه راه حل خوبی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است. تحقیقات نشان می دهد که وقتی افراد صبحانه می خورند، علائم کمتری از سندرم متابولیک مانند فشار خون بالا و قند خون بالا دارند.

خوردن صبحانه زود هنگام به تنهایی یکی این یکی از راه های ممکن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است. علاوه بر این، ورزش منظم راه خوبی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری است. برای این منظور افراد باید هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​انجام دهند. میزان و شدت ورزش برای هر فرد متفاوت است، اما هدف افزایش ضربان قلب است. پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، تنیس، شنا یا دویدن ورزش های ایده آل در این منطقه هستند.

همچنین توجه افراد به رژیم غذایی ضروری است. سبزیجات غیر نشاسته ای مانند فلفل، کلم بروکلی یا قارچ و همچنین میوه ها، منابع پروتئین بدون چربی و غلات کامل مانند کینوا، غذاهای مغذی و کاملی هستند. برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بهتر است در صورت امکان از نوشیدنی های شیرین، غذاهای فرآوری شده و چربی های ترانس خودداری کنید.

ایجاد این تغییرات در سبک زندگی ممکن است زمان بر باشد، اما عادت به خوردن صبحانه زود هنگام می تواند شروع خوبی باشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا