اخبار روز

ظهور و سقوط شهر هرمی باستانی (+عکس)

“Teotihuacan” که در 50 کیلومتری شمال شرقی “مکزیکو سیتی” امروزی قرار دارد. یکی یکی از بزرگترین مراکز شهری دوران باستان بوده و معلوم نیست چه کسی آن را ساخته است. این شهر بین 2100 سال پیش (یعنی زمانی که ساخت و ساز شروع شد) تا حدود 1400 سال پیش (یعنی زمانی که وارد دوره انحطاط شد و آتش سوزی رخ داد که خسارت زیادی به بار آورد) شکوفا شد. با این حال، حتی با افول Teotihuacan، شهر هرگز به طور کامل ناپدید نشد و آزتک ها بعداً به طور منظم از این مکان برای برگزاری مراسم بازدید کردند.

«لایو ساینس» درباره این شهر باستانی نوشت: معلوم نیست ساکنان «تئوتیواکان» این شهر و بناهای موجود در آن را چه نامیده اند. نام فعلی این شهر توسط آزتک ها انتخاب شده است و به معنای “محل ایجاد خدایان” است.

Teotihuacan در اوج خود، یک مرکز شهری به مساحت 20 کیلومتر مربع با بیش از 100000 نفر جمعیت را پوشش می داد و نفوذ آن تا مرکز مکزیک و حتی گواتمالا مشهود بود.

به گزارش ایسنا، این شهر بر اساس طرح شبکه ای سازماندهی شده بود و بسیاری از مردم در به اصطلاح مجتمع های آپارتمانی زندگی می کردند که شامل چندین خانواده می شد. یک پروژه نقشه برداری باستان شناسی حدود 2200 مورد از این سازه ها را در داخل شهر شناسایی کرد و کاوش ها نشان داد که برخی از آنها از مواد مختلف و تعدادی دیگر از سنگ و گچ آهک ساخته شده اند.

“خیابان مردگان”

خیابان اصلی شهر که امروزه با نام «خیابان مردگان» شناخته می‌شود، در محور شمال به جنوب قرار دارد. طول این جاده 3.2 کیلومتر و شامل سه مجموعه بزرگ هرمی است.

“هر ماه”

در انتهای شمالی این خیابان “هرم ماه” قرار دارد که از نام آزتک گرفته شده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این بنا در چند مرحله بین سال های 1 تا 350 میلادی ساخته شده است. این بنا به صورت یک سکوی کوچک شروع شد و در نهایت به یک هرم به ارتفاع 46 متر تبدیل شد. سکوهای مرتفع احتمالاً برای مراسمی که مردم می توانستند از روی زمین در آن شرکت کنند استفاده می شد. در مقبره‌های مرتبط با این سازه، بقایای قربانی‌های انسان و حیوان و اشیای قبر مانند سنگ‌های ابسیدین کشف شده است.

در کمتر از نیم کیلومتری جنوب “هرم ماه” “هرم خورشید” قرار دارد. این هرم با ارتفاع بیش از 63 متر، یکی یکی از بزرگترین سازه ها در دنیای جدید “پیش کلمبیا” است که در حدود سال 200 پس از میلاد ساخته شده است.

در سال 1971، گروهی از باستان شناسان تونلی را در زیر هرم کشف کردند که ورودی آن در نزدیکی “جاده مردگان” بود. آنها تونل را کاوش کردند و متوجه شدند که این تونل به محفظه ای به شکل شبدری منتهی می شود که متأسفانه در زمان های قدیم غارت شده بود. این غار احتمالاً برای مراسم خاصی استفاده می شده است.

کشف دیگری که در اواخر سال گذشته اعلام شد، گنجینه کوچکی از هدایا بود که ممکن است مربوط به زمان شروع ساخت هرم باشد. در میان اقلام یافت شده یک ماسک مارپیچ سبز رنگ وجود داشت که احتمالاً چهره یک فرد باستانی را نشان می داد.

“معبد مار پر”

ظهور و سقوط شهر هرمی باستانی

معبد مار پر که La Ciudadela نیز نامیده می شود، در جنوب هرم خورشید قرار دارد. مرکز این بنای تاریخی یک هرم شش طبقه است که کوچکتر از دو نمونه دیگر در خیابان مردگان است. دو مجتمع آپارتمانی مجاور ممکن است محل سکونت اشراف شهر بوده باشد.

اعتقاد بر این است که این هرم در قرن سوم پس از میلاد ساخته شده است. در این ساختار سرهای متناوب وجود دارد که نشان دهنده Quetzalcoatl، خدای آزتک ها، و موجودی است که به نظر می رسد نشان دهنده Tlaloc، خدای دیگر آزتک ها باشد.

قبر حدود 200 نفر در نزدیکی این هرم کشف شد. بسیاری از آنها مردان جوان بودند و نذورات روی قبرها نشان می دهد که آنها جنگجو بوده اند. این که بسیاری از آنها با مچ دست ضربدری از پشت پیدا شده اند، نشان می دهد که آنها به دلایلی بسته شده و قربانی شده اند. زنان جوان و چند پیرمرد نیز با نذری پیدا شدند.

چاپ های هنری روی دیوار

Teotihuacan به خاطر نقاشی های دیواری رنگارنگش مشهور است. آنها را می توان در بسیاری از مجتمع های آپارتمانی شهر و همچنین ساختمان های دیگری که به نام کاخ ها و معابد شناخته می شوند، یافت. نقوش نمایش داده شده شامل تصاویر خدای طوفان آزتک و خدایی است که محققان از آن به عنوان “الهه بزرگ” یاد می کنند. نقوش دیگر شامل پرندگان، پلنگ، جغد و مارهای پر است.

با بررسی برخی از اهرام معروف این شهر، مشخص شد که تئوتی‌هواکان بین سال‌های 100 تا 600 پس از میلاد چندین زلزله قوی را تجربه کرده است.

باستان شناسان بر این باورند که زمین لرزه های بزرگ نه تنها باعث آسیب فیزیکی به اهرام شهر می شود، بلکه می تواند منجر به بی ثباتی در ساختارهای اجتماعی و سیاسی آن و در نهایت تخریب شهر شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا