ظاهر ناخن ها نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

دکتر از انگلستان، Dr. «باوینی شاه» می گوید با مشاهده شکل و ظاهر ناخن ها می توانید بیماری های احتمالی را تشخیص دهید:

1. ناخن قاشقی

به گزارش بازتاب آنلاین، قاشقی شدن و خم شدن ناخن ها به سمت داخل نشانه کم خونی فقر آهن است. این حالت معمولاً بعد از بارداری رخ می دهد. از دیگر علائم این بیماری می توان به خستگی، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست و سردرد اشاره کرد.

2. جدا شدن ناخن ها از تخت

شل شدن و جدا شدن ناخن ها از بستر نشان دهنده پرکاری تیروئید است. در این بیماری غده تیروئید مقداری هورمون را بیش از حد تولید می کند.

3. ناخن های شکننده

کم کاری تیروئید باعث شکنندگی ناخن ها می شود. با انجام یک آزمایش خون ساده می توانید این مشکل را تشخیص دهید.

4. خطوط قرمز/بنفش یا ناخن های چاقویی

این ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد. البته زمانی که ناخن های شما به هر دلیلی آسیب می بیند، خطوط قرمز یا بنفش روی آن ظاهر می شود. اما اگر ناخن های شما بدون آسیب به این رنگ ها رسیده باشد نشان دهنده بیماری های قلبی است.

همچنین، اگر ناخن های شما کج است، این نشانه بیماری جدی قلبی است. در حالت چوب، نوک انگشتان شما گرد و تاول به نظر می رسد.

5. ناخن های سفید

اگر ناخن های شما بسیار سفید و تغییر رنگ است، احتمالاً به بیماری کبدی مبتلا هستید. در این حالت دو سوم ناخن شما کاملا سفید است و فقط نوک آن کمی قرمز یا صورتی است. از دیگر علائم بیماری های کبدی می توان به خستگی، زردی پوست و کاهش اشتها اشاره کرد.

6. وجود فرورفتگی های کوچک روی ناخن

هنگامی که متوجه فرورفتگی های کوچک روی ناخن های خود می شوید، به احتمال زیاد دچار بیماری پوستی هستید. افسردگی در ناخن نشان دهنده اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و طاسی ناحیه ای است.

7. وجود برآمدگی های افقی روی ناخن (خطوط زیبا)

وجود برآمدگی های افقی روی ناخن ها نشانه مشکلات جسمانی است. وقتی تقسیم سلولی در ماتریکس ناخن به طور موقت متوقف می شود، احتمالاً عفونت یا مشکل خاصی در قسمتی که ناخن شروع به تشکیل و رشد می کند وجود دارد. علاوه بر این، این خطوط نشان دهنده یک بیماری سیستمیک هستند و یا ممکن است چنین برآمدگی هایی روی ناخن ها به دلیل استفاده از داروهای شیمی درمانی یا سوء تغذیه باشد.

در صورت مشاهده هر یک از مشکلات فوق حتما به پزشک مراجعه کنید و بیماری خود را درمان کنید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما