الهه جعفرزاده: «خشونت علیه دانش‌آموزان» بحرانی است که سالهاست گریبانگیر فضای آموزشی کشورمان شده است. به تازگی فیلمی از صحنه جرم مجازات و آزار دانش آموزان منتشر شده است یکی مدارس غیردولتی استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های بسیاری را در پی داشت. به گفته رئیس قاضی استان بوشهر، پس از انتشار محتوای خشونت فیزیکی با دانش آموزان، عامل جنایت دستگیر و به شدت تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

این حادثه تلخ امسال نیز در موارد مشابه تکرار شده است. به طوری که آبان ماه وسط هم فیلمی از مدیر مدرسه داشته باشد شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان منتشر شد و موجب تنبیه ظالمانه و غیرانسانی دانش آموزان شد.

همچنین در ابتدای سال تحصیلی جاری عکسی از زدن دانش آموز توسط معلم در فضای مجازی لرستان منتشر شد؛ با دستور مدیر کل آموزش و پرورش لرستان ابلاغ این معلم لغو و همکاری با این فرهنگ بازنشسته قطع شد.

محمدرضا نیک نژاد کارشناس تعلیم و تربیت و معلم بازنشسته در گفت و گو با مگتو در خصوص این موضوع گفت: همه قوانین چه در حوزه آموزش و چه بخشنامه ها همه مخالف مجازات هستند رفتار کلاسی بر اساس روابط انسانی است. و طرفین درگیر افراد باهوشی هستند که گاهی تحت تاثیر شرایط مختلف دچار احساسات ناگهانی می شوند و بدرفتاری می کنند. بنابراین افرادی که وارد سیستم آموزشی می شوند و با کودکان سروکار دارند، باید قبل از هر چیز با قواعد و مبانی روانشناسی کودک و نوجوان آشنا باشند و تحت نظارت و حمایت روانی قرار گیرند.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

روانسنجی در هنگام استخدام معلمان مدرسه چقدر اهمیت دارد؟

متاسفانه در کشور ما برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان به سلامت روان متقاضیان به اندازه ظاهر و رتبه و رتبه اهمیت داده نمی شود. مشاغلی مانند معلمی که مبتنی بر روابط اخلاقی و انسانی است، بدون توجه به اهداف معیشتی، باید افرادی را بپذیرد که علاقه جدی به این کار دارند. در کشورهای دیگر وقتی فردی ادعا می کند که به آموزش کودکان علاقه مند است، آزمون ها و مکانیسم های روانشناختی وجود دارد که وجود این انگیزه را اثبات می کند. اما در ایران افراد بدون عبور از این فیلترها وارد سیستم آموزشی می شوند و فقط برای فرار از بیکاری و گذران زندگی اندک معلم می شوند.

با موارد خشونت علیه دانش آموزان چگونه برخورد می کنید؟

خشونت علیه کودکان به هر شکل و به هر بهانه ای جرم است. حتی والدین نیز حق اعمال خشونت جسمی یا روحی علیه خردسالان را ندارند، چه برسد به معلم، مدیر یا معاون. متاسفانه در مدارس ما تنبیه و خشونت علیه دانش آموزان اتفاق می افتد و بسیاری از این موارد به گوش مردم و رسانه ها نمی رسد. در برخی موارد با ریش سفید و گفت و گو مشکل را حل می کنند و از آنجایی که اکثر خانواده ها از حقوق خود و فرزند دانش آموز خود در این زمینه آگاهی کامل ندارند، ترس از تعقیب قضایی و شکایت را دارند؛ اما در صورت عدم آگاهی کامل از حقوق خود و فرزند دانش آموز خود در این زمینه می ترسند. زیرا معتقدند این کار به فرزندشان آسیب می رساند.

در مواردی که موضوع به ادارات بالاتر می رسد، مسئولان از ترس اینکه موضوع رسانه ای نشود و موضوع تشدید نشود، سعی می کنند رضایت دانش آموز و اولیای او را جلب کنند. در بیشتر موارد قانون به دست صاحب حقوق نمی رسد و به فردی که مورد ضرب و شتم یا ضرب و شتم خشونت آمیز قرار می گیرد ظلم می شود. همانطور که در سال های اخیر شاهد این موارد نقض حقوق مربوط به آزار و اذیت جنسی و تجاوز به دانش آموزان در مدرسه بوده ایم. برای اطمینان از فضای امن در مدارس، مسئولین معمولاً چنین حوادث و اخبار مربوطه را به گونه ای رسیدگی می کنند که سروصدای زیادی ایجاد نکند.

مورد سومی نیز وجود دارد که خانواده جرأت می کنند و علیه مجرم شکایت می کنند. در این صورت، مرتکب مجازات و توبیخ می شود، اما ممکن است از آن درس نگیرد. به عبارت دیگر، گاهی معلم یا مسئول مقصر در چنان وضعیت روحی و روانی ناسالمی قرار می‌گیرد که بعید نیست حتی پس از جریمه و مجازات، دوباره آن عمل تکرار شود.

ظاهر معلم مهمتر از سلامت روانی اوست/بسیاری از موارد تنبیه بدنی دانش آموزان در رسانه ها گزارش نمی شود/ما در تربیت معلم بسیار بد هستیم.

آیا نمونه ای می شناسید که در آن قانون اعمال شده باشد؟

بله، من یک معلم بازنشسته هستم و با توجه به سی سال سابقه تدریس، گاهی اوقات با چنین مواردی مواجه شده ام. در برخی از آنها کار معلم کاذب به شکایت و جریمه های سنگین منجر شده است.

چه زمانی این برخوردها جنبه سرد کننده خواهد داشت؟

قبل از هر چیز کافی است در استخدام معلمان به سلامت روان توجه جدی شود. در واقع جنبه بازدارندگی قبل از ارتکاب جرم معنا پیدا می کند، نه اینکه منتظر ارتکاب جرم و سپس مجازات برای او باشد تا توجیه شود و عبرت بگیرد. امروزه دنیا به دنبال جذب و حفظ یک معلم واجد شرایط، شناخت تخصص و حرفه ای بودن این حرفه است تا هیچکس نتواند فقط به دلیل داشتن نمره و رتبه بالاتر معلم شود.

پوشش رسانه ای آزار و اذیت دانش آموزان را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من رسانه ها باید کوچکترین اتفاقی را در این زمینه گزارش کنند چرا که رسانه ها مانند یک سیستم عصبی در دستگاه اندام جامعه هستند و تا زمانی که از وجود درد آگاه نباشیم نمی توانیم آن را درمان کنیم. این درد باید بیان شود.

ظاهر معلم مهمتر از سلامت روانی اوست/بسیاری از موارد تنبیه بدنی دانش آموزان در رسانه ها گزارش نمی شود/ما در تربیت معلم بسیار بد هستیم.

چرا با وجود اقدامات لازم همچنان شاهد این اتفاقات هستیم؟

چنین مشکلاتی فقط در ایران نیست، در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، اما در کشورهای دیگر قوانین استخدام معلم و کادر آموزشی سخت‌تر شده و انتخاب کادر آموزشی اجباری‌تر است. ما در این زمینه بسیار فقیر هستیم. مثلاً در دانشگاه فرهنگیان کلاسی وجود ندارد که این قوانین را به معلم آموزش دهد یا به او بفهماند که این خشونت چه عواقبی می تواند برای دانش آموز یا خود معلم داشته باشد.

متاسفانه در مدارس ما تنبیه و خشونت علیه دانش آموزان اتفاق می افتد و بسیاری از این موارد به گوش مردم و رسانه ها نمی رسد. در برخی موارد با ریش سفید و گفت و گو مشکل را حل می کنند و از آنجایی که اکثر خانواده ها از حقوق خود و فرزند دانش آموز خود در این زمینه آگاهی کامل ندارند، ترس از تعقیب قضایی و شکایت را دارند؛ اما در صورت عدم آگاهی کامل از حقوق خود و فرزند دانش آموز خود در این زمینه می ترسند. زیرا معتقدند این کار به فرزندشان آسیب می رساند.

ناآگاهی خانواده ها از حقوق خود و فرزندانشان و همچنین ناآگاهی معلمان از نحوه حفظ اقتدار خود بدون توسل به زور و خشونت در کلاس درس از جمله عواملی است که در تکرار این حوادث موثر بوده و زمینه ساز آن است. برای شکل خشونت معلم نه تنها باید مجموعه ای از توانایی های ذاتی داشته باشد، بلکه باید معتقد باشد که این شغل با روحیه و منش او سازگار است. پس از تشخیص این مشکل باید تحت آموزش های ویژه قرار گیرد و مسیر یادگیری را برای او هموار کند تا بتواند در رشته خود دانش کسب کند و در برخورد با کودکان و نوجوانان مهارت های لازم را کسب کند.

سایر عوامل زمینه ساز خشونت در مدارس عبارتند از تراکم کلاس و تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس. که برای برقراری آرامش روحی و افزایش بهره وری باید کاهش یابد تا آستانه تحمل افزایش یابد و احتمال تنش به صفر برسد. وقتی کلاس پر و شلوغ است معمولاً دانش آموزان توجه زیادی به درس ندارند و معلم سعی می کند به نحوی توجه آنها را جلب کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است از آستانه تحمل طرفین فراتر رود و تعاملات نامناسبی رخ دهد. البته این به معنای دفاع از این رویکرد نیست. هدف این است که علل خشونت باید کاملاً از بین برود.

بیشتر بخوانید:

مدیر این مدرسه به دلیل ضرب و شتم دانش آموز دستگیر شد

آیا بازرسی دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه با وسایل الکترونیکی/ممنوعیت تلفن همراه نیاز به چنین برخوردی دارد؟

نتیجه این همه خشونت در جامعه و مدارس چیست؟

۴۷۲۳۲

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *