طلا بخریم یا سکه پارسیان؟ / خرید سکه پارسیان چقدر سود دارد؟

طلا بخریم یا سکه پارسیان؟ / خرید سکه پارسیان چقدر سود دارد؟

سکه پارسیان بخریم یا طلای آب شده، برای پاسخ به این پرسش نخست باید بتوانید تفاوت‌ سکه پارسیان و طلای آب شده در سرمایه گذاری را بدانید. به عنوان مثال باید اطلاع داشته باشید قابلیت نقد‌شوندگی سکه یا طلای آب شده بیشتر است؟ کدام یک از این موارد اجرت ساخت دارند؟ قیمت کدام نوسان‌های بیشتری را تجربه می کند؟

سکه پارسیان بخریم یا طلای آب شده؟

انتخاب میان سکه پارسیان یا طلای آب شده به هدف، بودجه، سلیقه و شرایط شخصی شما برای سرمایه گذاری بستگی دارد. اما در حالت کلی، می‌توانیم بگوییم که پیش از فراهم شدن امکان خرید و فروش خرد طلای آب شده، سکه پارسیان برای سرمایه گذاری در طلا با مبالغ کم بهینه بود، اما اکنون امکان خرید و فروش آنلاین طلای آب شده با هر میزان سرمایه فراهم شده است که سبب می‌شود تمام پول شما به اصل طلا تبدیل شود و هزینه‌ای بابت اجرت و مالیات نپردازید. در ادامه  قصد داریم به شکل دقیق‌تر معیار‌های خرید سکه پارسیان یا خرید طلای آب شده را برای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهیم.

معیار‌های انتخاب سکه پارسیان یا طلای آب شده

برای انتخاب میان سکه پارسیان یا طلای آب شده، لازم است به معیارهای متفاوتی مانند هزینه‌های جانبی، قابلیت خرید و فروش و ریسک خرید و فروش هر یک از این موارد توجه کنید. در ادامه، قصد داریم این معیارها را برای هر دو گزینه مورد بررسی و نتیجه‌گیری قرار دهیم.

قابلیت خریدوفروش

سکه پارسیان به نسبت طلای آب شده از قابلیت خریدوفروش ساده‌تری برخوردار است. سکه‌های پارسیان را می‌توانید تقریبا از  هر طلا فروشی در سطح شهر خریداری کنید ولی طلای آب‌ شده را فقط آب‌ شده فروش‌ها و طلافروشی‌های قدیمی و با سابقه معامله می‌کنند. البته اکنون خرید و فروش طلای آب شده با استفاده از گلدیکا ساده شده و می‌توانید در هر لحظه از شبانه‌روز و به صورت آنلاین معامله کنید. طلای خریداری شده از گلدیکا را می‌توانید در هر لحظه از شبانه‌روز به آن بفروشید و یا از شعب آن (فعلا فقط در تهران) تحویل بگیرید.

البته توجه به این نکته ضروری است که از آنجا که سکه‌های پارسیان بدون باز شدن امکان استعلام و اصالت سنجی را ندارند، ممکن است گاهی در فروش آن‌ها به مشکل بخورید و پس از باز کردن پلمپ ببینید وزن و یا عیار محصول اشکال دارد. بنابر این بعضی از طلا فروش ها ممکن است سکه پارسیان شما را نخرند یا پلمپ آن را باز کند.

هزینه‌های جانبی

هر دو گزینه یعنی سکه پارسیان و طلای آب شده به نسبت مصنوعات طلا (زیور آلات)، هزینه‌های کمتری دارند. طلای آب شده هیچ هزینه‌ای از جنس اجرت ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و یا سود ۷ درصدی طلا فروش را ندارد و پول شما با یک کارمزد اندک به اصل طلا تبدیل می‌شود. سکه‌های پارسیان یک هزینه ضرب و بسته‌بندی و یک سود طلافروش دارند که ممکن است بر اساس وزن سکه بین ۳ تا ۱۵ درصد هزینه اضافه داشته باشند که در زمان فروش به جیب شما باز نمی‌گردد.

ریسک

هر دو مورد سکه پارسیان و طلای آب شده دارای ریسک می باشند. این موضوع به این معنی است که هر دو این موارد اگر از محل مورد اعتماد خریداری نشود ممکن است از منظر اصالت دارای مشکل باشد. سکه‌های پارسیان به علت پلمپ بودن در لحظه‌ی خرید امکان اصالت سنجی از نظر وزن و عیار را ندارند. همچنین خرید طلای آب شده از آنجا که در اکثر موارد بدون ارائه فاکتور صورت می‌گیرد خطرناک است. لازم به ذکر است طلای آب شده که توسط گلدیکا عرضه می‌شود دارای کد انگ بوده و پس از اسکن شدن همراه با فاکتور معتبر و رسمی به کاربران تحویل می‌شود.

ریسک دیگری که در نگهداری طلا به صورت سکه‌ی پارسیان یا آب شده وجود دارد، امکان سرقت شدن آن است. اگر به میزان قابل توجهی طلا پس‌انداز کرده‌اید، بهتر است مکان ایمنی برای نگهداری آن فراهم کنید.

بررسی پس‌انداز با سکه پارسیان

سرمایه گذاری با سکه پارسیان یکی از روش‌های محبوب و پرطرفدار برای نگهداری ارزش پول می باشد. سکه پارسیان به عنوان یک قطعه‌ ساخته شده از طلا است که توسط کارگاه‌های طلاسازی زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر تولید و به بازار عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید با این نوع سکه بیشتر آشنا شوید، این نوشته را بخوانید:

مزایای پس انداز سکه پارسیان

 

پس‌انداز با سکه پارسیان دارای مزایا و معایبی می باشد که باید به آن توجه شود. بعضی از مزیت های سرمایه گذاری با سکه پارسیان عبارت‌اند از:

  قابلیت خریدوفروش آسان: سکه‌های پارسیان سال‌های زیادی است که تولید شده و در اغلب طلافروشی‌ها یافت می‌شوند؛ به این ترتیب خریدوفروش آن‌ها بسیار آسان و سریع می باشد. همچنین، سکه پارسیان به نسبت زیور آلات و دیگر مصنوعات طلا دارای اختلاف پایین میان قیمت خریدوفروش است که موجب می‌شود سود و زیان کمتری در معاملات ایجاد گردد.

حفاظت از ارزش پول‌های خرد: سکه پارسیان نوعی سکه طلا است بنابراین در مقابل تورم و نوسانات ارز مقاومت زیادی دارد. از آنجا که می‌توان این سکه‌ها را با مبالغ کم نیز خرید، می‌توانیم بگوییم سکه پارسیان باعث جلوگیری از افت ارزش پول‌های خرد در طول زمان می شود و قدرت خرید آن را حفظ می‌کند.

معایب سرمایه گذاری سکه پارسیان

برخی از معایب سرمایه گذاری با سکه پارسیان عبارت‌اند از:

 ریسک سرقت و گم شدن: سکه پارسیان به عنوان یک سکه فیزیکی است که احتیاج به نگهداری و مراقبت دارد. در صورتی که سکه پارسیان را در خانه یا محل کار نگه داری می‌کنید، امکان اینکه دچار سرقت شود وجود دارد. در صورتی که سکه پارسیان را در بانک یا صندوق‌های امانات نگهداری کنید، باید برای نگهداری آن هزینه بپردازید.

ریسک تقلبی بودن: متاسفانه شاهد تقلب زیاد در عرضه سکه‌های پارسیان هستیم. این سکه‌ها به صورت پلمپ به فروش می‌رسند و نمی توان وزن و عیار آنها را اصالت سنجی کرد. بنابر این افراد سودجو به ساخت و عرضه این نوع کالا با وزن یا عیار پایین‌تر از مقداری که روی آن‌ها نوشته شده پرداخته اند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما