طعنه های تند رادان ؛ ارابه های مرگ با مدیریت دولت تولید می شوند

سردار رادان اخیرا خودروهای تولید داخل را به شدت مورد تمسخر قرار داده و از آن به عنوان خودروی مرگ یاد کرده است.

سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور در گفت و گوی تلویزیونی، خودروهای ناایمن را عامل 60 درصد تصادفات فوتی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: برخی خودروهای ایرانی خودروی مرگ هستند؛ پیشنهاد می کنم « خود خودروسازان و خانواده هایشان از خودروهایشان برای تعیین ضریب اعتماد در خودروهای داخلی استفاده می کنند!» این طعنه های تند به سرعت در خبرگزاری های مختلف و در فضای مجازی منتشر شد. البته این اولین بار نیست که مقامات ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی و یا نیروی انتظامی از کیفیت پایین خودروهای تولیدی صحبت می کنند و هر چند وقت یکبار چنین انتقاداتی را درباره صنعت خودرو و خودروسازان دولتی می شنویم کشور اما با توجه به این انتقادات، شایسته است به نکات مهمی توجه شود که در ادامه به تحلیل آنها خواهیم پرداخت.

از ما که بالاتر از ماست…

قبل از پرداختن به ایمنی پایین خودروهای داخلی، باید دید خودروسازانی که در عمل چنین محصولاتی را تولید می کنند چه کسانی هستند و چه سازمان ها یا افرادی آن را مدیریت می کنند. ایران خودرو و سایپا، دو خودروساز بزرگ کشور، توسط دولت اداره می شوند. البته با وجود اینکه بخش بزرگی از سهام خودرویی ایران خودرو متعلق به بخش خصوصی است، مدیریت و سیاست گذاری در این واحد صنعتی همچنان توسط دولت انجام می شود. پس عملا تیر این انتقادات تند در مقاطع مختلف مستقیماً مدیریت دولت را هدف گرفته است. این بدان معناست که در اظهارنظر اخیر سردار رادان، یکی از مقامات انتظامی و امنیتی کشور واحدهای صنعتی تحت مدیریت دولتی را که بخشی از حاکمیت کل کشور نیز می باشد، به شدت مورد تمسخر قرار داده است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که حاکمیت در لایه‌های درونی و مدیران ارشد به این نتیجه رسیده است که مدیریت دولت در خودروسازی کارنامه غیرقابل دفاعی دارد و در نتیجه تولید خودرو کاهش یافته است. ناامن شدن و از طرفی زیان انباشته برای سهامداران این دو شرکت.

از انتقاد تا عمل

شاید بیشترین انتقاد در سال های اخیر در کشور صنعت خودرو بوده است، اما طرح انتقادات ملایم یا تند نتیجه خاصی نداشته است. اکنون مردم می دانند که مسئولان کشور از نماینده مجلس گرفته تا فرمانده نیروی انتظامی همه از خودروسازی و کیفیت تولیدات آن ناراضی هستند، اما دقیقا چه زمانی شاهد اصلاحات در این بخش خواهیم بود؟ اکنون همه به این نتیجه رسیده‌ایم که ادامه این روند امکان‌پذیر نیست و مدیریت بخش خصوصی باید بر صنعت خودروسازی دولتی در ایران مسلط شود، اما دقیقاً چه زمانی قرار است شاهد این اتفاق باشیم؟ زیان های انباشته ای که روز به روز در حال افزایش است، آینده صنعت خودرو را تاریک می کند و به نظر می رسد یا باید از هم اکنون به این وضعیت فکر کرد و یا باید با مرگ تدریجی این صنعت مادر و راهبردی که کشور با آن مواجه شده مواجه شد. .

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما