اخبار روز

طعم فلز در دهان به چه معناست؟ از علل تا درمان های خانگی

طعم فلزی در دهان یک اختلال چشایی است که از نظر پزشکی به نام دیسژئوزی شناخته می شود. این طعم ناخوشایند می تواند به طور ناگهانی یا در طی یک دوره زمانی طولانی ایجاد شود.

برای درک اینکه چه چیزی باعث این نبوغ هنجاری می شود، ابتدا باید نحوه عملکرد طعم ها را درک کنید. درک چشایی توسط جوانه های چشایی و نورون های حسی بویایی کنترل می شود.

به گزارش نمناک، عصب بویایی بخشی از سیستم بویایی است و مسیر کوتاهی در سیستم اعصاب مرکزی دارد که انتقال حس بویایی به مغز و تشخیص طعم های خاص را تضمین می کند. چیزهای زیادی می تواند بر این سیستم پیچیده تأثیر بگذارد که به نوبه خود می تواند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شود.

دلیل طعم فلزی در دهان در افراد مختلف چه می تواند باشد؟

این طعم آزاردهنده در دهان دلایل مختلفی دارد، از جمله:

1. دارو: اختلال در درک چشایی یکی از عوارض جانبی رایج مصرف برخی داروها است، مانند:

  • آنتی بیوتیک ها چگونه کلاریترومایسین (بیاکسین) یا مترونیدازول (فلاژیل)
  • دارو فشار خون مانند کاپتوپریل (کاپوتن)
  • دارو گلوکوم مانند متازولامید (نپتازان)
  • دارو پوکی استخوان
  • دارو شیمی درمانی و پرتودرمانی

بر اساس گزارش جامعه سرطان، برخی از انواع شیمی درمانی و پرتودرمانی می توانند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان شوند که به آن دهان شیمیایی نیز می گویند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف برخی مکمل های ویتامین مانند: ویتامین دی و روی ممکن است به جلوگیری از اختلالات چشایی در افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند کمک کند. این نیز نشان می دهد که کمبود برخی ویتامین ها باعث این مشکل می شود.

2. مشکلات سینوسی:

درک چشایی ارتباط نزدیکی با حس بویایی دارد. اگر حس بویایی طبیعی نباشد، می تواند بر درک چشایی تأثیر بگذارد. مشکلات سینوسی یکی از دلایل شایع طعم فلزی در دهان است که می تواند در نتیجه ایجاد شود سرماخوردگی عفونت های شایع شامل عفونت های سینوسی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است.

3. اختلالات سیستم عصبی مرکزی:

سیستم عصبی مرکزی پیام هایی از جمله پیام هایی در مورد طعم و مزه به بدن ارسال می کند و سپس اختلالاتی در این سیستم رخ می دهد. سکته و فلج بل می تواند منجر به حس چشایی طبیعی شود.

4. بارداری :

برخی از زنان باردار طعم فلزی را در دهان خود به خصوص در اوایل بارداری گزارش می دهند. علت نیز ناشناخته است، اما برخی معتقدند علت آن است تغییرات هورمونی در اوایل بارداری رخ می دهد. برخی دیگر به تشدید حس بویایی که در این دوران رایج است اشاره کرده اند.

5. آلرژی غذایی:

طعم فلزی در دهان نشانه برخی از آلرژی های غذایی است. اگر بعد از خوردن غذاهایی مانند صدف و آجیل طعم غیرعادی را تجربه کردید، این امکان وجود دارد آلرژی غذایی تو داری. اگر احساس می کنید از این بیماری رایج رنج می برید، به پزشک مراجعه کنید.

6. جراحی گوش میانی و شیپور استاش:

جراحی های گوش میانی و شیپور استاش اغلب برای عفونت های مزمن گوش یا عفونت های گوش میانی انجام می شود. گاهی اوقات طناب شنوایی نزدیک گوش داخلی ساختاری دارد که چشایی را در دو سوم آخر زبان کنترل می کند. اگر این قسمت در حین جراحی آسیب ببیند، ممکن است باعث اختلال در چشایی شود.

7. مراقبت ضعیف از دهان:

مراقبت نادرست از دهان و دندان ها نیز می تواند منجر به اختلالات چشایی شود. تمیز کردن منظم دهان و دندان، استفاده از نخ دندانپر کردن حفره های دندان و درمان پوسیدگی دندان، خطر ابتلا به اختلال جوانه چشایی طبیعی را کاهش می دهد.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

اگر قصد دارید علت اصلی اختلال چشایی را درمان کنید، به خصوص اگر علت موقتی باشد اما طعم فلزی در دهان باقی بماند، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در این شرایط، آزمایشات چشایی را برای تعیین میزان اختلال و مطالعات تصویربرداری برای بررسی سینوس ها تجویز می کند.

اختلال در درک طعم می تواند یک مشکل جدی باشد زیرا تشخیص غذای فاسد اهمیت زیادی دارد. این اختلال می تواند منجر به سوء تغذیه، کاهش یا افزایش وزن و افسردگی بودن

برای افرادی که باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند، مانند دیابتی ها، اختلال در درک چشایی می تواند مشکل مهمی باشد.

این اختلال می تواند برای افراد مبتلا نیز مهم باشد پارکینسون و آلزایمر به عنوان یک علامت هشدار در نظر گرفته شود.

راه حل هایی برای جلوگیری از طعم فلز در دهان:

اغلب راه حل های کمی برای جلوگیری از طعم فلز در دهان وجود دارد، زیرا اگر مشکل سینوسی یا پس از مصرف دارو باشد، باید با پزشک خود در مورد راه حل های جایگزین صحبت کنید، اما روش هایی وجود دارد که می تواند به طور موقت طعم را کاهش دهد یا می تواند بهبود یابد. شامل:

  • آدامس بدون شکر و نعنا
  • دندان های خود را سه بار در روز مسواک بزنید
  • آزمایش غذاهای مختلف که حاوی خیار و ادویه هستند
  • هیدراته بمانید
  • استفاده از ظروف و ظروف غیر فلزی
  • از کشیدن سیگار و جویدن تنباکو خودداری کنید

چند درمان خانگی برای خلاص شدن از شر طعم فلزی در دهان:

1. سرکه سیب:

سرکه سیب این یک محلول طبیعی و غنی از مواد مغذی است که سطح pH را در دهان متعادل می کند. این ماده به قلیایی شدن و خنثی سازی محیط اسیدی دهان کمک می کند و طعم فلزی در دهان را کاهش می دهد.

علاوه بر این، طعم ترش آن ترشح بزاق را تحریک می کند که به نوبه خود شستن طعم فلزی را آسان تر می کند. استفاده از 1 تا 2 قاشق غذاخوری کافی است سرکه سیب خام را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید. همچنین می توانید از آن برای سس سالاد یا ترشی استفاده کنید.

2. جوش شیرین:

جوش شیرین یک ترکیب طبیعی است که به تنظیم سطح pH کمک می کند و از عدم تعادل اسید و باز در بدن جلوگیری می کند. از طرفی به از بین بردن اسید اضافی یا طعم فلزی در دهان کمک می کند.

کافی است نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و به این صورت استفاده کنید دهانشویه و روزی یکبار استفاده کنید. هنگام مسواک زدن می توانید از مقدار کمی نیز استفاده کنید جوش شیرین برای کاهش اسیدیته دهان، آن را روی مسواک بپاشید.

**توجه: جوش شیرین در از بین بردن پلاک و باکتری های مضر در دهان نیز موثر است.

3. آب نمک:

وقتی صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود، دهانشویه آبنمک نقش مهمی دارد. نمک که از کلرید سدیم تشکیل شده است، رشد باکتری ها را در دهان کاهش می دهد و به خنثی کردن اسیدها کمک می کند.

کافی است یک قاشق چایخوری نمک به یک فنجان اضافه کنید آب ولرم اضافه کردن. کاملا هم بزنید تا نمک حل شود. دهان خود را با این محلول دو تا سه بار در روز بشویید، به خصوص قبل از خواب.

4. چای سبز :

اگر طعم فلزی در دهان با مشکلات گوارشی مرتبط باشد، چای سبز می تواند به درمان آن کمک کند. این نوشیدنی سالم به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود به مبارزه با عفونت های باکتریایی و کنترل التهاب کمک می کند. در واقع، وجود کاتچین در چای سبز می تواند با طعم فلزی در دهان مقابله کند.

کافی است یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کرده و کمی بنوشید. عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید.

همچنین می توانید عصاره چای سبز را به عنوان مکمل با دوز 250 تا 500 میلی گرم در روز مصرف کنید تا علائم طعم فلزی در دهان کاهش یابد. با این حال، همیشه قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

5- دارچین:

دارچین می تواند با طعم نامطبوع دهان مبارزه کند. چندین ترکیب و آنتی اکسیدان در دارچین به از بین بردن طعم فلزی در دهان کمک می کند. بوی تند آن نیز نقش مهمی در فعال شدن جوانه های چشایی دارد. بعلاوه، دارچین به عنوان یک آنتی اسید طبیعی عمل می کند و به از بین بردن گازهای معده کمک می کند.

برای تهیه رب، یک قاشق چایخوری پودر دارچین و عسل ارگانیک را مخلوط کنید. خمیر را روی زبان خود بمالید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس دهان خود را کاملا بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا مزه فلزی دهانتان از بین برود.

در روشی دیگر می توانید نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را بجوشانید و صاف کنید، این محلول را دو تا سه بار در روز بنوشید یا بعد از غذا یک تکه چوب دارچین بجوید.

6. نفت مالی:

سموم اضافی در بدن یکی دلیل مهم دیگر طعم فلزی در دهان است. روغن مالی یک تکنیک سنتی آیورودا است که می تواند به خلاص شدن از شر سموم و باکتری های بوی بد دهان کمک کند.

کافی است صبح بعد از بیدار شدن یک قاشق غذاخوری میل شود روغن نارگیل آن را در دهان خود قرار دهید و آن را در تمام دهان خود بچرخانید. این کار را 15 تا 20 دقیقه ادامه دهید تا روغن شیری رنگ شود سپس آن را بیرون بریزید و دهان خود را با آب بشویید.

**توجه: روغن را غرغره نکنید و قورت ندهید.

7. لیمو:

برای مبارزه با طعم نامطبوع در دهان، لیمو یکی یک درمان خانگی عالی دیگر. اسید سیتریک موجود در لیمو ترشح بزاق را تحریک می کند و به خلاص شدن از شر طعم فلزی در دهان کمک می کند. حتی برای حفظ سلامت دهان با رشد باکتری ها مبارزه می کند.

به سادگی آب نصف لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. دو تا سه بار در روز دهان خود را با آن بشویید. شما همچنین می توانید لیمو آن را بجوید یا آب آن را به سالاد یا سوپ اضافه کردن.

8. نعناع :

اگر عفونت سینوسی و دستگاه تنفسی فوقانی علت طعم فلزی در دهان باشد، می توانید با اثرات ضد باکتری طبیعی نعناع مشکل را درمان کنید. نعنا از این طریق از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند بوی بد دهان از روغن نعناع برای آرام کردن دستگاه گوارش و تسکین علائم رفلاکس جلوگیری می کند.

از طرف دیگر، می توانید مقداری برگ نعناع تازه خرد شده را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و یک ساعت صبر کنید. سپس آن را صاف کرده و در طول روز یک لیوان از این محلول بنوشید یا روزی دو یا سه بار 5 تا 6 برگ نعناع تازه بجوید.

حتی می توانید یک فنجان بنوشید چای نعنا همچنین آن را تهیه کرده، خنک کنید و روزی یک بار دهان خود را با آن بشویید.

نکات بیشتر:

برای خلاص شدن از شر طعم فلزی در دهان می توانید…

  • چند روز بنوشید قهوه آن را از برنامه روزانه خود حذف کنید.
  • مصرف غذاهای سرخ شده و تند که باعث رفلاکس می شوند را محدود کنید.
  • غذای کمتری بخورید، آن را کاملا بجوید و آهسته غذا بخورید هضم ضعیف خلاص شدن از شر

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا