آشپزی

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

کوکی‌ها یا شیرینی‌های نازک و مسطح، با کیک‌های کوچک در دنیای پخت رقابت می‌کنند. صرف نظر از طعم کوکی‌ها، می‌توانید ساعت‌ها به طرح‌ها، تنوع‌ها و الگوهای آن‌ها نگاه کنید. تاریخچه این شیرینی خوشمزه به ایران برمی گردد.

زمانی که ایرانیان باستان نیشکر را کشف کردند، شروع به پختن کیک و کلوچه کردند. کوکی ها نه تنها طعم های متفاوتی دارند، بلکه در کشورهای مختلف با نام های مختلفی نیز شناخته می شوند. به عنوان مثال، در استرالیا و آلمان آنها را به عنوان کوکی ها می شناسند. در این مطالب دستور پخت کلوچه آجیلی با گردو را به شما می گوییم. پس طرز تهیه کلوچه آجیلی را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه کلوچه گردو:

– یک فنجان آرد همه منظوره

– یک و نیم پیمانه گردوی خرد شده

– یک فنجان پودر قند

– دو قاشق شکر

– یک قاشق چایخوری وانیل

– کره 113 گرم

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

طرز تهیه کلوچه آجیلی

1. خمیر کوکی را آماده کنید

– آرد، شکر، نمک و مغزها را با هم مخلوط کنید تا کلوچه آجیلی تهیه شود.

– کره را به مخلوط کوکی آجیلی اضافه کنید.

– برای تهیه خمیر کوکی آجیلی همه مواد را با هم مخلوط کنید.

در مرحله اول طرز تهیه کلوچه آجیلی باید کاسه ای مناسب برای مخلوط کردن آرد، شکر، نمک و مغزهای خرد شده انتخاب کنید. آرد و نمک را دو یا سه بار جداگانه الک کنید قبل از اینکه همه مواد را با هم مخلوط کنید. سپس وانیل را اضافه کرده و کم کم مواد را با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد کره ای که به دمای محیط رسیده است را به قطعات کوچک تقسیم کرده و داخل کاسه بریزید. حالا مواد را به آرامی مخلوط کنید تا کرم رنگ شود. باید به هم زدن ادامه دهید تا مواد کاملا مخلوط شوند و فقط تکه های آجیل نمایان شود. اندازه آجیل به ذائقه شما بستگی دارد. پس از آماده شدن خمیر آن را یک شب در یخچال بگذارید. اگر عاشق طعم نوتلا هستید، حتما کوکی های نوتلا را در برنامه های خود قرار دهید.

2. فر را آماده کنید

در مرحله دوم طرز تهیه کوکی های مغزدار، فر را روی ۱۵۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. ورقه پخت خود را با کاغذ روغنی بپوشانید. اگر کاغذ روغنی ندارید، می توانید از کاغذ “A4” استفاده کنید. اگر به دنبال شیرینی با لبه های ترد و بافتی ثابت هستید، دستور کوکی دو شکلاتی را که بدون آرد تهیه می شود، حتما امتحان کنید.

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

3. به خمیر فرم دهید

در مرحله سوم طرز تهیه کلوچه آجیلی، پس از خارج کردن خمیر از یخچال، چند دقیقه زمان دهید تا به دمای محیط برسد. اگر خمیر شما شکننده است و انعطاف خوبی ندارد، آن را با دست ورز دهید تا کره ها نرم شوند. با دستانتان از خمیر گلوله هایی درست کنید. مواظب باشید سایز آنها زیاد نباشد چون در هنگام پخت در فر باز می شوند. اگر کار با دست برایتان سخت است، از قاشق استفاده کنید. بعد از فرم دادن آنها را در سینی فر با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار دهید. حالا سینی شیرینی را به مدت 35 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 150 درجه سانتیگراد بگذارید.

4. در پودر قند بغلتانید

در مرحله آخر دستور کوکی اسپندی، کلوچه ها را از فر خارج کنید. حالا پودر قند را در ظرف مناسبی بریزید. وقتی کوکی ها کمی خنک شدند آنها را در پودر قند بغلتانید. اگر برایتان سخت است، می توانید پودر قند را روی آنها الک کنید. می توانید کوکی های اسپند خود را به مدت چهار روز در دمای اتاق تازه نگه دارید. برای نرم نگه داشتن آنها کافیست یک تکه نان را در بشقاب خود قرار دهید. حالا می توانید این کلوچه های خوشمزه را با یک فنجان شربت آلبالو یا شربت زردآلو خانگی در روزهای گرم تابستان میل کنید.

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

نکات اضافی برای پخت کوکی 

طرز تهیه کلوچه یکی از ساده ترین شیرینی هایی است که می توانید در خانه درست کنید و از طعم لذیذ و بی نظیر آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید. اما دانستن نکاتی در هنگام آشپزی ضروری است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

شکر برای درست کردن کلوچه

شکر گرانول برای طعم دادن به کیک ها و شیرینی ها استفاده می شود، اما می توانید از شکر قهوه ای برای تهیه کلوچه های آجیلی نیز استفاده کنید. شکر قهوه ای به کوکی های شما طعم کاراملی می دهد که هرگز فراموش نخواهید کرد. اگر تقویت سیستم ایمنی برایتان مهم است، شیرینی زنجبیلی خانگی برای میان وعده هایتان درست کنید.

شیرینی گردو و آجیل

هنگام تهیه کلوچه آجیلی باید در انتخاب موادی مانند مغزها دقت زیادی داشته باشید. آجیل های مناسب برای این کوکی نباید برشته شده یا به شکل آب نبات باشند زیرا باید قبل از پخت له شوند. اگر کلوچه های مغزدار را دوست ندارید، می توانید آنها را با بادام زمینی جایگزین کنید.

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

خمیر کوکی

بهترین آردی که می توانید برای تهیه خمیر کوکی آجیلی استفاده کنید، آرد همه منظوره است. آرد همه منظوره تمام استانداردهای لازم برای تهیه شیرینی و کیک را دارد و به خوبی جواب می دهد. اگر می خواهید شیرینی ها در حین پخت آب شوند، می توانید از آرد شیرینی پزی استفاده کنید. حالا اگر می‌خواهید خمیر شیرینی‌تان ترد شود، کمی آب سرد اضافه کنید و آن را به آرامی ورز دهید. اگر خمیرتان خیلی نرم بود دوباره در یخچال بگذارید تا کمی سفت شود. اگر کارمند هستید و زمان کافی برای تهیه خمیر ندارید از خمیر آماده کاپو استفاده کنید.

سایر مواد افزودنی در دستور پخت کوکی گردو.

دستور العمل های کوکی های زیادی در دنیای پخت وجود دارد که هر کدام طعم های متفاوتی دارند. بسته به ذائقه خود، می توانید مواد افزودنی مانند کشمش، پودر کاکائو، قهوه، زنجبیل یا چیپس شکلات را به کوکی ها اضافه کنید. با افزودن شکلات چیپسی یا پودر کاکائو طعم و رنگ آن تغییر می کند. مراحل اولیه تهیه خمیر و مخلوط کردن مواد بهترین زمان برای افزودن کشمش یا پودر کاکائو است.

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

با کوکی آجیلی بچسبانید

این کوکی های آجیلی خوشمزه را می توانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید به شرطی که در ظرف در بسته نگهداری شوند. برای نگهداری خمیر کافی است روی آن را با پلاستیک و فویل آلومینیومی بپوشانید و در فریزر قرار دهید. حتی می توانید گلوله های خمیر خود را در سینی قرار دهید و در فریزر بچسبانید تا پس از سفت شدن در ظرف در بسته نگهداری کنید. فقط یادتان باشد قبل از پخت آنها را به مدت 15 دقیقه آب کنید. اگر از طرفداران رژیم کتو هستید، دستور تهیه کیک کتو با طعم بادام زمینی بدون پخت را امتحان کنید.

کوکی های رژیمی بپزید

برای ورزشکاران و افرادی که به رژیم غذایی خود حساس هستند، کوکی ها بهترین گزینه در نظر گرفته می شوند. چربی های اشباع نشده و کالری بالای موجود در آجیل منبع انرژی است که منجر به سیری زودرس می شود. بنابراین استفاده از آن به شما در رژیم کاهش وزن کمک زیادی می کند. با این تفاسیر می توانید طرز تهیه کوکی شکلاتی بدون پخت را امتحان کنید که با آجیل، جو و شکلات تلخ درست می شود.

طرز تهیه کوکی آجیلی خوشمزه و خانگی

سایر طعم های کوکی

کلوچه هایی با طعم های مختلف برای ذائقه های مختلف در بازار وجود دارد که می توانید به راحتی در منزل تهیه کنید. وجود مغزها و شکلات تلخ در این شیرینی باعث محبوبیت آن در بین همه سلیقه ها به خصوص در بین ورزشکاران شده است. طرز تهیه کوکی پروتئین کدو تنبل و طرز تهیه کوکی قهوه شکلاتی نمونه های واضحی هستند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا