برای فرار غذاهای محلی در واقع به عنوان میراث فرهنگی مردم هر کشور به حساب می آیند. با گذشت زمان، با مدرن شدن زندگی و ورود غذاهای جدید، برخی از این غذاها به تدریج فراموش شدند و یا روش های طبخ تغییر یافت. اگر به هر جای ایران بروید حتما با غذاهای خوشمزه و محلی مواجه می شوید که برخی از آنها را تا به حال نخورده اید و حتی اسمشان را نشنیده اید. کردستان یکی یکی از استان های زیبای کشورمان با تنوع غذایی منحصر به فرد است که اگر در این استان سفر کنید از خوردن غذاهای اصیل، متنوع و بسیار خوشمزه این استان شگفت زده خواهید شد. سنگ سیر یکی برنج، کشک، پیاز داغ، کوفته کلخلی و غیره. یکی از غذاهای لذیذ و معروف کردی شهر مهاباد است که بسیار مقوی و لذیذ است. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

گوشت چرخ کرده: 300 گرم
پیاز: 3 عدد
سیر: 5 حبه
عدس: 1 فنجان
برنج نیم دانه: 1 پیمانه
کشک: 1 لیوان
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آبگوشت یا عصاره گوشت: 1 فنجان
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی ابتدا ۱ عدد پیاز را رنده کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و گوشت را با دست ورز دهید تا مواد مخلوط شوند. حالا از کوفته ها گلوله های یک اندازه درست کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در مرحله بعد 1 عدد پیاز را خیلی ریز خرد کنید و در قابلمه مناسبی با کمی روغن بگذارید و روی اجاق بگذارید تا پیاز نرم شده و طلایی شود سپس سیر رنده شده را اضافه کرده و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید. بعد از سی ثانیه عدس خیس شده را به پیاز اضافه کنید و مخلوط کنید. آب گوشت را اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا عدس ها به مدت نیم ساعت بپزند.

حالا برنج شسته شده را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا عدس و برنج با هم بپزند. بعد از نیم ساعت بعد از اینکه آب آن کشیده شد کشک رقیق شده را اضافه کنید و بگذارید مواد با حرارت ملایم بپزند و خنک شوند. یک پیاز دیگر را خرد کرده و در تابه مناسبی بریزید. مقداری روغن اضافه کنید و صبر کنید تا رنگ پیاز تغییر کند سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و کوفته ها را روی پیاز داغ قرار دهید. کوفته ها را در پیاز داغ سرخ می کنیم و می پزیم. در آخر دانه های سیر آماده شده را در ظرف سرو قرار دهید و پیاز داغ را روی آن بریزید و کوفته ها را روی غذا بچینید. مقداری کشک رقیق شده روی ظرف بریزید و با نان سرو کنید و نوش جان کنید.

نکات برجسته
– عموماً وقتی از گوشت قرمز می گویند مضرتر است; اما همانطور که می دانید گوشت قرمز حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و بهترین غذا برای تقویت عضلات و افزایش قدرت عضلانی است. همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی امگا 3 است و منبع غنی آهن است و در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. در حالی که آهن به تولید هموگلوبین در خون کمک می کند، انتقال اکسیژن به قلب و مغز را نیز تسریع می کند. گوشت قرمز منبع عالی ویتامین B است. این گروه از ویتامین ها برای متابولیسم بهتر بدن ضروری هستند. همانطور که می بینید ارزش غذایی گوشت قرمز بسیار بالاست. مصرف مقدار مناسب آن مهم است و مصرف 1 تا 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر از گوشت گوسفندی در تهیه گوشت چرخ کرده استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که گوشت گوسفند در طی فرآیند پخت به مایع تبدیل می شود. بنابراین باید اندازه کوفته ها را زیاد کنید. توصیه می کنیم برای تهیه کوفته قلقلی از مخلوط گوشت چرخ کرده و گوسفند استفاده کنید.

– اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم، باید از پیاز زرد، معروف ترین عضو خانواده پیاز شروع کنیم. این پیاز بهترین انتخاب برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام و یا در سالاد مصرف کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبای آن می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا استفاده کرد. همچنین برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ انتخاب خوبی است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. به همین دلیل معمولاً برای پخت و پز استفاده نمی شوند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما