سرکه انار یکی این سرکه یکی از انواع سرکه است که به دلیل ساختار ناشناخته ای که دارد به ندرت در آشپزی خانگی استفاده می شود.

سرکه انار به گزارش ایرنا یکی این سرکه یکی از انواع سرکه است که به دلیل ساختار ناشناخته ای که دارد به ندرت در آشپزی خانگی استفاده می شود. این سرکه علاوه بر طعم لذیذ و متفاوت، ویژگی های بسیاری دارد. یکی یکی از ادویه هایی است که در انواع غذاها و سالادها استفاده می شود. در این مطلب طرز تهیه سرکه انار با دو روش خانگی بر اساس طب سنتی را می آموزیم.

مواد لازم برای تهیه سرکه انار خانگی با شکر

انار: 5 کیلوگرم

سرکه: 1 لیتر

شکر: 5 قاشق غذاخوری

نمک: 3 قاشق غذاخوری

زمان مورد نیاز برای تهیه سرکه انار خانگی: 1 ساعت
مدت زمان لازم برای تهیه سرکه انار: 1 ماه

مراحل تهیه سرکه انار خانگی

سرکه میوه انار یکی یکی از ادویه های خوشمزه است که می توانید آن را به راحتی با چند ماده در منزل تهیه کنید. از آنجایی که فصل انار است، حتما این سرکه خانگی را تهیه کنید و از طعم لذیذ و خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

مرحله 1: انار را آماده کنید

در مرحله اول تهیه سرکه انار، انارها را کاملا با آب بشویید. انارها را در آبکش بریزید و کمی خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس پوست انارها را جدا کرده و در ظرف مناسبی بریزید.

مرحله دوم: نمک و شکر را اضافه کنید

به مقدار لازم نمک و شکر را به دانه های انار اضافه کنید و به خوبی با دانه های انار مخلوط کنید. در این مرحله از تهیه سرکه انار با شکر، مخلوط به دست آمده را حدود سه ساعت در جای گرم بگذارید تا شکر و نمک کاملا جذب دانه های انار شود.

مرحله 3: سرکه را بجوشانید و بگذارید خنک شود

برای تهیه سرکه انار در منزل به یک لیتر سرکه نیاز دارید. این سرکه می تواند هر نوع سرکه ای از جمله سرکه سفید، سرکه قرمز یا سرکه خانگی باشد. در حالی که به دانه های انار استراحت می دهید، یک لیتر سرکه را روی حرارت متوسط ​​بجوشانید. پس از به جوش آمدن سرکه، آن را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید خنک شود.

مرحله 4: دانه های انار را خرد کنید

بعد از حدود سه ساعت از انارها دیدن کنید و از محیط گرم خارج کنید. دانه های انار را با هر وسیله ای که دارید خرد کنید. می توانید این کار را با کمک آبمیوه گیری، مخلوط کن، همزن برقی یا یک مخلوط کن معمولی انجام دهید.

مرحله 5: سرکه خنک شده را به انار اضافه کنید

در این مرحله از تهیه سرکه انار خانگی، سرکه از قبل جوشیده و خنک شده را به دانه های انار خرد شده اضافه کنید.

مرحله ششم: بگذارید سرکه انار در جای خنک بماند

مخلوط به دست آمده را در یک قابلمه با اندازه مناسب بریزید. درب ظرف را محکم ببندید تا هوا در داخل آن تبادل نشود. سرکه اناری را که تهیه کرده اید حدود یک ماه در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

مرحله هفتم: سرکه انار را صاف کرده و دوباره بجوشانید.

بعد از یک ماه به سرکه انار بروید. برای به دست آوردن سرکه انار با کیفیت، باید سرکه را از صافی رد کنید و کثیفی ها و دانه های باقی مانده و ته نشین شده در آن را جدا کنید. سرکه خالص به دست آمده را ده دقیقه بجوشانید و سپس صبر کنید تا کاملا خنک شود.

مرحله آخر: سرکه انار خانگی را داخل لیوان بریزید

در مرحله آخر تهیه سرکه انار، پس از خنک شدن کامل سرکه آن را در شیشه های تمیز، خشک و استریل شده بریزید. باید یک ماه صبر کنید تا سرکه انار برسد. در این مدت سرکه انار را در یخچال یا در جای تاریک و خنک نگهداری کنید و پس از یک ماه در تهیه انواع غذاها و چاشنی انواع سالاد استفاده کنید.

طرز تهیه سرکه انار از نظر طب سنتی

طرز تهیه سرکه انار; دارویی مفید برای کبد چرب

از نظر طب سنتی سرکه انار از نظر مواد اولیه و طرز تهیه کمی با تهیه سرکه انار قندی متفاوت است. برای تهیه سرکه انار به روش سنتی به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

مواد لازم برای تهیه سرکه به روش سنتی

انار: 7 کیلوگرم

عسل: 2 قاشق غذاخوری

سرکه سیب: نصف فنجان فرانسوی

مرحله 1: انار را آماده کنید

در مرحله اول تهیه سرکه انار سنتی، انارها را بشویید و پس از خشک شدن پوست آن را بگیرید. سپس دانه های انار را جدا کرده و در ظرف مناسبی قرار دهید. دانه های انار را با دست خرد کرده و در ظرفی بریزید.

مرحله دوم: آب، عسل و سرکه سیب را اضافه کنید

برای تهیه سرکه انار که در طب سنتی گفته می شود به ازای این مقدار انار به دو لیتر آب بدون کلر نیاز دارید. آب و دو قاشق غذاخوری عسل را به دانه های انار اضافه کنید. در نهایت مقدار لازم سرکه سیب را به مخلوط به دست آمده اضافه کنید.

مرحله سوم: بگذارید محتویات سرکه انار استراحت کند

درب ظرفی را که در آن سرکه ریخته اید ببندید و در جایی قرار دهید که نور خورشید به آن نخورد. در روزهای اول هر روز سرکه را بریزید و با قاشق چوبی هم بزنید و زیر و رو کنید. باید به هم زدن ادامه دهید تا مواد جا بیفتند و مایع سرکه روی آنها ریخته شود. بعد از این دیگر نیازی به هم زدن نیست.

مرحله آخر: سرکه انار مصرف کنید

پس از گذشت حدود بیست روز، سرکه اناری که به روش طب سنتی تهیه کرده اید آماده مصرف می شود. در شیشه های تمیز و خشک بریزید و در جای تاریک و خنک یا در یخچال نگهداری کنید. همچنین می توانید از این سرکه در تهیه انواع غذاها مانند رب انار (طرز تهیه رب انار) به عنوان چاشنی انواع سالاد و یا به تنهایی برای بهره مندی از خواص درمانی آن از جمله خواص استفاده کنید. از میوه انار .

نکات مهم در طرز تهیه سرکه انار که خواص درمانی دارد

برای تهیه سرکه انار با کیفیت حتما از انارهای رسیده و شیرین استفاده کنید. سرکه را نمی توان از انار نارس تهیه کرد.

بسیار مهم است که سرکه انار در مرحله آماده سازی در معرض نور یا هوا قرار نگیرد. برای اطمینان، اطراف دیگ یا هر ظرفی را که در آن سرکه می ریزید با گچ یا بتونه محکم کنید.

برای تهیه سرکه انار از نظر طب سنتی بهتر است از سرکه سیب استفاده شود. سرکه سیب یک جامد نرم است. اگر به سرکه سیب دسترسی ندارید، از سرکه سیب استفاده کنید.

سرکه مورد استفاده در تهیه سرکه انار خانگی می تواند هر نوع سرکه اعم از سرکه سفید، سرکه قرمز و یا هر نوع سرکه خانگی باشد.

به یاد داشته باشید که سرکه را در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنید. از آنجایی که سرکه خاصیت اسیدی دارد، در تماس با ظروف فلزی واکنش نشان می دهد و علاوه بر مضر بودن، بوی بدی نیز دارد.

اگر سرکه انار را به درستی تهیه کنید و در جای مناسب و دور از گرما و نور خورشید نگهداری کنید، می توانید به مدت طولانی و نامحدود از آن استفاده کنید.

برای نگهداری صحیح سرکه انار در منزل، حتما از ظروف شیشه ای تمیز و خشک استفاده کنید. برای اطمینان از تمیز بودن ظروف، قبل از استفاده آنها را با آب داغ و صابون ظرفشویی بشویید و سپس کاملا خشک کنید یا در مایکروویو با دمای بالا قرار دهید تا استریل شوند.

هرگز از قاشق چرب، خیس یا کثیف در ظرف سرکه استفاده نکنید.

تکنیک های تهیه سرکه مرغوب از انار

علائم فساد سرکه انار چیست؟

به طور معمول، اگر شرایط نگهداری سرکه انار مناسب باشد، می توانید به طور نامحدود از آن استفاده کنید. اما اگر سرکه شما پس از مدتی علائم زیر را نشان داد، فاسد شده و باید دور ریخته شود:

تغییر رنگ سرکه؛

تغییر در طعم یا بوی سرکه؛

تشکیل رسوب یا ماده شناور روی سطح سرکه.

در چه شرایطی می توان از سرکه انار استفاده کرد؟

سرکه انار یکی از رایج ترین انواع سرکه است که می توان از آن برای مصارف دارویی، پخت و پز، تهیه ترشی یا تهیه سالاد استفاده کرد. مناطق مصرف سرکه انار به شرح زیر است:

از سرکه برای تهیه سس های مختلف سالاد مانند دستور سس انار استفاده کنید یا آن را به تنهایی همراه با سالاد سرو کنید.

می توانید از این سرکه برای طعم دادن به مرغ، ماهی و گوشت استفاده کنید.

برای تهیه ترشی خانگی می توانید به جای سرکه سوپرمارکت از سرکه انار خانگی استفاده کنید.

سرکه انار را می توانید با هر نوع سوپی سرو کنید.

می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه انار را در یک لیوان آب حل کرده و به عنوان نوشیدنی مخصوص بنوشید.

سرکه انار برای چیست؟

سرکه انار تهیه شده با طب سنتی دارای خواص درمانی بی شماری است. برخی از این موارد عبارتند از:

سرکه انار کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و یک درمان خانگی برای کبد چرب است.

خوردن سرکه انار حافظه را تقویت می کند.

استفاده از سرکه انار همراه با تغذیه مناسب باعث کاهش وزن می شود.

سرکه انار از سلامت قلب حمایت می کند و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

سرکه انار به فرآیند گوارش کمک می کند.

سرکه انار غلظت خون را کاهش می دهد.

افزودن چند قطره سرکه انار به کلم بروکلی و اسفناج به جذب کلسیم از این گیاهان کمک می کند.

سرکه انار فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون را بهبود می بخشد.

سرکه انار برای کاهش قند خون بیماران دیابتی مفید است.

اگرچه سرکه انار دارای خواص بی شماری است، اما مصرف بیش از حد آن مانند هر ماده غذایی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین در صورت داشتن هر گونه بیماری حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید تا از سرکه انار برای درمان استفاده کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما