آشپزی

با این طرز تهیه ساده خوشمزه ترین کیک زمستانی را درست کنید!

کیک پرتقال برگردان یک نوع کیک میوه‌ای است که از پرتقال به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده آن استفاده می‌شود. این کیک یک دسر بسیار زیبا و خوشمزه برای پذیرایی است.

از جمله دسرها و شام های خوشمزه و لذیذ در سراسر دنیا کیک هایی است که با میوه ها، خامه، شکلات، پنیر و … تهیه می شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. کیک های میوه ای به دلیل عطر میوه های تازه به کار رفته در آن ها همیشه محبوب و پرطرفدار هستند. نارنجی یکی یکی از میوه های خوش عطر و رنگارنگ پاییز و زمستان است که می توانید با آن یک کیک خوشمزه و خوش عطر در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در هوای سرد لذت ببرید. کیک پرتقال معمولا با آب پرتقال تهیه می شود، اما کیک پرتقالی نوعی کیک پرتقالی است که حلقه های پرتقالی داخل کیک دارد و بسیار زیباست. اگر می خواهید این کیک خوشمزه و زیبا را برای شام درست کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه خوشمزه ترین کیک زمستانی + عکس.

مواد لازم

آرد قنادی: ۲۲۵ گرم (یک و یک دوم پیمانه)
شکر: ۷۵ گرم (یک چهارم پیمانه)
کره نرم و هم دمای محیط: ۱۲۰ گرم (نصف پیمانه)
خامه صبحانه: ۱۲۰ میلی لیتر (نصف پیمانه)
تخم مرغ: ۳ عدد
پرتقال: ۳ عدد
وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
بکینگ پودر: یک و یک دوم قاشق چای‌خوری
آب پرتقال: نصف پیمانه
زست پرتقال (پوست پرتقال رنده شده): ۱ قاشق مرباخوری
شکر برای روی پرتقال: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خوشمزه ترین کیک زمستانی + عکس.

طرز تهیه

برای شروع کار ابتدا پرتقال ها را با پوست و به صورت حلقه های نازک خرد می کنیم. قالب مورد نظر خود را آماده کنید. اگر قالب تسمه ای باشد بهتر است. کف قالب کاغذ فر را پهن کنید و دو قاشق غذاخوری شکر روی کاغذ فر بپاشید و خوب پخش کنید. حالا حلقه های نارنجی برش خورده را روی لایه شکر قرار دهید، به طوری که کف قالب کاملا با حلقه های پرتقالی پوشانده شود.

حالا به سراغ درست کردن خمیر کیک می رویم. کره را که به دمای محیط رسیده و کاملا نرم است را با شکر در ظرفی بریزید و با همزن برقی به مدت 3 تا 4 دقیقه هم بزنید تا رنگ آن روشن و شفاف شود. حالا تخم مرغ یکی یکی به کاسه اضافه کنید و هر کدام را جداگانه به مدت یک یا دو دقیقه هم بزنید. در مرحله بعد خامه، وانیل، آب پرتقال و پوست پرتقال را به مواد اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا با مواد مخلوط و یکدست شود. در مرحله بعد آرد و مایه ای که از قبل هم زده و سه بار الک کرده اید را به مواد کیک اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی هم بزنید تا آرد کاملا حل شود و گلوله نشود.

مایه کیک را داخل قالب و روی پرتقال ها بریزید و مواد را صاف کنید. حالا قالب را در فر برقی که از قبل با دمای 175 درجه سانتیگراد گرم کرده اید به مدت 35 تا 40 دقیقه قرار دهید تا کیک بپزد. برای فر گازی دمای فر باید 190 درجه سانتیگراد باشد. وقتی کیک پخت، قالب را از فر خارج کنید و بگذارید کیک کاملا خنک شود. سپس دور کیک را با چاقو شل کنید و کیک را در ظرف سرو برگردانید و بخورید. نوش جان.

طرز تهیه خوشمزه ترین کیک زمستانی + عکس.

نکات بسیار مهم برای پخت کیک.

1- برای تهیه این کیک اگر از پرتقال قرمز یا به اصطلاح پرتقال خونی استفاده کنید کیک شما زیباتر می شود. می توانید پوست پرتقال را هم بگیرید و بعد پرتقال را حلقه حلقه کنید اما پرتقال با پوست کیک را زیباتر می کند.

2- پوست پرتقال رنده پوست پرتقال است. توجه داشته باشید که هنگام رنده شدن پوست پرتقال فقط قسمت رنگی پوست را رنده کنید و وقتی به قسمت سفید رسیدید بیشتر رنده نکنید زیرا پوست سفید پرتقال تلخ است و کیک را تلخ می کند.

3- برای تهیه کیک، مواد را به دمای محیط برسانید. بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و به دمای محیط برسانید.

4- به طور معمول دما و زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در دستور پخت دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه ذکر شده باشد، ممکن است با این دما و مدت زمان به نتیجه دلخواه در فر خود نرسید. البته در این مورد نگران نباشید. با چندین بار استفاده از فر متوجه خواهید شد که چه دما و زمان برای پخت کیک در فر شما مناسب است. با این حال، به خاطر داشته باشید که معمولا سطح حرارت ذکر شده در دستور العمل ها بر اساس اجاق برقی است. اگر از فر گازی استفاده می کنید، دما را 10 تا 20 درجه سانتیگراد بالاتر تنظیم کنید. اما دمایی که گفته می شود بستگی به فر شما دارد. باید نگران باشی با چندین بار امتحان از دما و زمان پخت مطلع خواهید شد. همیشه قبل از شروع کار وقتی مواد را آماده کردید و روی میز کار گذاشتید فر را روشن کنید. زیرا برای تهیه هر نوع کیک یا شیرینی باید فر را از قبل روشن کنید تا زمانی که می خواهید کیک را در فر قرار دهید، فر کاملا داغ شود.

طرز تهیه خوشمزه ترین کیک زمستانی + عکس.

5- آرد و مواد خشک دیگر مانند پودر کاکائو را همیشه 3 بار الک کنید تا هر کیکی بپزد. این کار باعث هوادهی و سبک شدن آرد می شود. در نتیجه بافت کیک شما بهتر می شود. یکی دیگر از نکات مهم در مورد آرد، کیفیت آردهای موجود در بازار است که متفاوت هستند. به همین دلیل، بسته به کیفیت آرد، مقدار آن ممکن است کمتر یا بیشتر از مقدار ذکر شده در دستور پخت باشد. پس هنگام اضافه کردن آرد به این نکته توجه کنید. اگر می بینید که مواد کیک سفت می شود. اما هنوز مقداری آرد باقی مانده است. یعنی آردی که اضافه کرده اید کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر دستورالعمل ها را دنبال کردید؛ اما احساس کردید که مواد کیک هنوز به غلظتی که باید برسند، نرسیده اند. یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید. به این ترتیب همیشه مقدار آرد ذکر شده در دستور تهیه می شود. حال ممکن است این مقدار بسته به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

6- در انتخاب قالب کیک دقت کنید. اگر قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشد، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. همیشه باید قالبی را انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را داخل آن می ریزید 1/3 قالب شما خالی بماند. البته همه این موارد نیاز به تجربه دارد. شاید اولین بار است که متوجه نمی شوید کدام فرمت مناسب است. باید کیک را چندین بار درست کنید تا چشمتان به اندازه ها عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.
نکته مهم دیگر در پخت کیک، انتخاب مواد قالب است. قالب های متنوع و گران قیمت زیادی در بازار موجود است. زمانی که برای خرید قالب می روید، به دلیل تنوع، ممکن است در انتخاب قالب دچار سردرگمی شوید. یکی یکی از بهترین قالب ها برای تهیه انواع کیک که قیمت مناسبی نسبت به سایر قالب ها دارد، قالب های گالوانیزه هستند که معمولا در همه نانوایی ها می توانید تهیه کنید. این قالب ها در طرح ها و اشکال مختلف موجود هستند.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا