اخبار روز

طرح کنگره آمریکا برای ممنوعیت سفر به ایران با پاسپورت آمریکایی

روز دوشنبه طرحی دو حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد که به دلیل موسوم به «جلوگیری از گروگان گیری شهروندان آمریکایی توسط ایران»، ممنوعیت سفر شهروندان آمریکایی با پاسپورت آمریکایی به ایران را ممنوع می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا (هیل)، این طرحی است که به طور مشترک توسط جو ویلسون جمهوری خواه، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و جارد به مسکوویتز، شاهین دموکرات معرفی شده است. پس از توافق توافق اخیر دولت بایدن با ایران مبنی بر آزادی زندانیان امنیتی آمریکایی در ازای ایرانیان زندانی در آمریکا و آزادی 6 میلیارد دلار از دارایی های ایران از بانک های کره جنوبی اعلام شد دولت به شدت از نمایندگان لابی اسرائیل در این کشور انتقاد کرد. کنگره آمریکا و شاهین های جنگ. واشنگتن واقع شده است.

این طرح دولت ایالات متحده را ملزم می کند تا استراتژی ای را برای جلوگیری از “گروگان گیری شهروندان آمریکایی توسط دشمنان ایالات متحده” تدوین و به کنگره ارائه کند: “شامل تعیین مجازات برای بازداشت غیرقانونی و گروگان گیری و ایجاد دستورالعمل های روشن برای دولت ایالات متحده”. برای جلوگیری از پرداخت باج و جزئیات برنامه ها و استراتژی واشنگتن برای هماهنگی با متحدان و شرکای ایالات متحده.”

این طرح همچنین از وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌خواهد تا تصمیمی سالانه در مورد لغو گذرنامه‌های آمریکایی برای سفر به ایران اتخاذ کند، با اشاره به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه شهروندان آمریکایی که به ایران سفر می‌کنند «خطر فوری سلامت عمومی و ایمنی جسمانی شهروندانش» است. دستگیر شود یا نه.

علاوه بر این، این طرح از دولت آمریکا می‌خواهد که ویزا برای بازدید از سازمان ملل را برای افرادی که در معرض تحریم‌های تروریسم یا سلاح‌های کشتار جمعی قرار دارند، رد کند.

بر اساس این طرح، دولت آمریکا سالانه «رویه‌های گروگان‌گیری» ایران را بررسی می‌کند و افرادی را که در حمایت از این فعالیت‌ها نقش دارند به کنگره معرفی می‌کند. علاوه بر این، این لایحه دولت را ملزم می کند تا به کنگره توضیح دهد که چرا از تحریم های گروگان گیری علیه چنین افرادی چشم پوشی می کند.

با توجه به مبادله زندانیان اخیر بین ایران و ایالات متحده، این طرح از دولت ایالات متحده می‌خواهد که هر 160 روز یک بار گزارشی را در مورد وجوه آزاد شده به کنگره گزارش دهد، از جمله فهرست‌های دقیق تراکنش‌ها و گواهی عدم استفاده از این وجوه برای اهداف غیرانسانی یا غیرانسانی. اجازه نخواهد داد که دولت ایران هزینه‌های خود را برای موضوعات بدافزاینده برای ارائه به کنگره افزایش دهد.

این طرح همچنین از دولت ایالات متحده می‌خواهد که گزارش‌هایی را درباره تمام دارایی‌های مسدود شده ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده به کنگره ارائه کند: دلایل هرگونه تغییر در دارایی‌های مسدود شده و تلاش‌های بین‌المللی هماهنگ برای شناسایی، توقیف یا مسدود کردن دارایی‌های افراد و سازمان‌های ایرانی تحریم‌شده.

این طرح از ایالات متحده می خواهد تا اطلاعات خود را با دولت های متحد به اشتراک بگذارد و به دولت های خارجی برای توقیف دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی کمک فنی کند.

جو ویلسون گفت: «این طرح تضمین می‌کند که تروریست‌هایی که شهروندان آمریکایی را گروگان می‌گیرند به خاطر جنایات خود مجازات می‌شوند و هیچ انگیزه مالی دریافت نمی‌کنند». این طرح تضمین می‌کند که مقامات ایرانی نمی‌توانند از ایالات متحده بازدید کنند و از آزادی‌های مختلف برخوردار شوند، در حالی که این آزادی‌ها برای شهروندان خود در کشور سلب شده است.

عکس بایگانی/ جو ویلسون جمهوری خواه، یکی از دو نماینده ارائه کننده طرح جدید به کنگره

بر اساس بیانیه ویلسون، این طرح به طور خاص با هدف جلوگیری از سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سازمان ملل متحد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که خشم بسیاری از جمهوری خواهان کنگره را برانگیخت و از دولت آمریکا خواستند ویزای سفر به آمریکا صادر نکند.

مسکوویتز یکی دیگر از حامیان این پیشنهاد گفت: اگر ایران یکی از شهروندان ما را به اشتباه دستگیر کند، باید بدانند که آمریکا تسلیم نمی شود، ما وارد عمل می شویم و پاسخ می دهیم.

هنوز مشخص نیست این طرح در صورت تصویب در کنگره آمریکا چه تاثیری بر سفر سالانه هزاران ایرانی-آمریکایی به ایران خواهد داشت. طبق قوانین جاری در ایران، سفر انفرادی اتباع آمریکایی با پاسپورت آمریکایی به ایران ممنوع است و شهروندان آمریکایی با پاسپورت آمریکایی تنها می توانند به صورت گروهی و از طریق آژانس های مسافرتی به ایران سفر کنند.

این در حالی است که سالانه هزاران شهروند ایرانی آمریکایی تبار برای بازدید از کشور خود به ایران سفر می کنند و بسیاری از آنها از پاسپورت ایرانی خود برای چنین سفرهایی استفاده می کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا