اخبار گیلان

طرح مطالعاتی تحول زمین‌شناسی دریایی و مخاطرات طبیعی گیلان کلید خورد

طرح مطالعات تحول زمین‌شناسی دریایی و منشاءیابی مخاطرات طبیعی گیلان با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی طی آئینی از امروز با حضور استاندار این خطه و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گیلان کلید خورد.

به گزارش پی ام آپ، استاندار گیلان عصر چهارشنبه در آیین آغاز این طرح در سالن اجتماعات استانداری گیلان گفت: مطالعات زمین شناسی و اجرای این طرح برای استان بسیار حائز اهمیت می‌باشد بویژه در گیلان که هنوز اقتصاد دریا محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب به طور کامل شکوفا نشده است.

اسدالله عباسی با اشاره به اکتشافات انجام شده در حوزه نفت و گاز دریای خزر گفت: باید این استخراج‌ها به لحاظ مسائل زیست محیطی و یا روند رسوب‌گذاری در اعماق دریای خزر و آلودگی‌های محیط زیستی بستر دریا مورد بررسی زمین‌شناسانه قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم پایش مخاطرات طبیعی در استان گیلان اظهار کرد: در جغرافیای این استان که برخوردار از دریا، ساحل، جلگه، کوهپایه، کوهستان، جنگل و مناطق خشک و کویری است در برخی مناطق با رانش زمین روبرو هستیم و به ناچار برخی از روستاها تغییر مکان یافته است.

وی تصریح کرد: پس لرزه ها و زمین لرزه‌های حادث شده در این استان بیانگر قرارگیری این خطه بر روی گسل زلزله است، مطالعات زمین شناسی می تواند مناطق با ریسک بالا را مشخص کرده ضمن آنکه این مطالعات بر روند سرمایه‌گذاری اصولی و در جای مناسب در استان تاثیر گذار باشد.

عباسی عنوان کرد: مساله دیگر کم‌آب شدن چشمه‌ها و ذخایر آبی است و روستائیان با صرف میلیاردها تومان اعتبار انتقال آب را انجام داده‌اند و اکنون این چشمه ها کم‌آب شده اند و نیاز است بدانیم که این چشمه‌ها چه مقدار منابع آبی پایدار دارد و ضعیت این ذخایر چگونه است.

استاندار گیلان تصریح کرد: در بخش آبخیزداری نیز با نوسانات منابع آبی، کاهش و افزایش آب و حتی در بستر دریا روبرو هستیم. اگر روسیه لایروبی ۱۵ نقطه از رود ولگا که در حال انجام است به پایان برساند، که در این صورت باید بدانیم در صورت لایروبی این رودخانه در سواحل با پیشروی آب دریای خزر روبرو خواهیم بود و وضعیت تالاب‌ها و ۹ هزار هکتار آب‌بندانهای استان به چه صورت خواهد بود؟

عباسی ادامه داد: این مطالعات به ما کمک خواهد کرد بتوانیم از همه زوایای علمی، اطلاعات پایه را به طور کامل استخراج کرده و تصمیم گیری درست داشته باشم.

وی اضافه کرد: انجام مطالعات ژئو فیزیک هوایی در این طرح شاید بتواند به ما در شناسایی ذخایر ارزشمند معدنی در استان کمک کند. گیلان با فقر معدن روبرو است و این مطالعات باید به ما در اکتشاف معدن کمک کند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و کشت های نوین گلخانه ای را پیاده کرده و توسعه می دهیم، این مطالعات می تواند به ما برای تولیدات برنج، چای، مرکبات و زیتون و بسیاری از موارد دیگر در شناخت خاک مرغوب و یا پیشگیری از فرسایش خاکی کمک کرده بتوانیم آن‌را حفظ کنیم و در جذب سرمایه گذار هم کمک خواهد کرد.

وی چشم انداز آینده گیلان را بسیار روشن و امید بخش دانست و افزود: این مطالعات می تواند در انجام پروژه راه آهن رشت-آستارا که به اوراسیا، قفقاز و آسیای میانه متصل می شود نیز کمک موثری کند تا در آینده با اطمینان و امنیت خاطر بیشتر در سرمایه گذاری و توسعه در همه بخش ها بتوانیم قدم‌های محکمی برداریم.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا