روستای ازمیغان کجاست؟

موقعیت روستای ازمیغان: استان خراسان جنوبی در 40 کیلومتری شهر طبس

روستای ازمیغان در شرق بخش مرکزی شهرستان طبس قرار دارد و در 40 کیلومتری طبس قرار دارد. این روستای زیبا یکی از حومه شهر طبس است که به دلیل داشتن آب و هوای بسیار مطبوع یکی از بهترین مقاصد برای استراحت و گشت و گذار به شمار می رود. تابلوی ازمیغان پس از طی 50 کیلومتر در جاده طبس به مشهد قابل مشاهده است.

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

روستای ازمیغان در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای فوق العاده آن مدیون همین ویژگی است. روستایی کم عمق و کوهستانی، ازمیغان، رودخانه های خروشان و حاصلخیز در دل طبیعت کویری دارد. با وجود رودخانه های پر آب، در این روستا دو نوع آب و هوا وجود دارد: گرم و مرطوب، گرم و خشک.

خاک روستای ازمیغان حاصلخیز است. وجود نهرها و حاصلخیزی خاک امکان کشت شالیزارها و باغات را در کویری و آب و هوای گرم روستا فراهم می کند. شاهکار طبیعت را می توان در روستای زیبا و خوش آب و هوای ازمیغان در کنار شالیزارها دید.

وقتی به روستای ازمیغان می روید انگار در حال بازدید از دو منطقه با خصوصیات متضاد در یک دل هستید. از طرفی برای گردشگران احساس بوی شالیزارهای شمال ایران که حس طبیعت را بیدار می کند و از طرف دیگر دیدن درختان خرما و غرق شدن در حال و هوای این منطقه بسیار هیجان انگیز است. جنوب کشور .

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

روستای ازمیغان سنگفرش است و خانه های آن به سبک معماری کویری از خشت و گل و چوب ساخته شده است. به دلیل وجود رودخانه های دائمی، شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و باغداری است. سایر فعالیت های اقتصادی مانند دامداری، کشاورزی، قالی بافی و پرورش مرغ خانگی نیز در این روستا رواج دارد. برنج، خرما، محصولات جالیزی و مرکبات از دیگر محصولات تولید شده در روستای ازمیغان است.

کشاورزی در روستا زراعت برنج است. اردیبهشت ماه ماه شروع می شود و در پایان خرداد نهال برنج را به زمین اصلی روستا می برند. برداشت برنج در اوایل پاییز انجام می شود و برداشت و خرمن کوبی به روش سنتی انجام می شود.

بهترین زمان برای سفر به روستای ازمیغان طبس

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

روستای ازمیغان روستایی کویری است. اما آب و هوای دوگانه آن نیز چهره روستا را دوگانه می کند. این روستای زیبای کویری که یکی از ییلاقات معروف طبس به شمار می رود، به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه و وجود رودخانه های پر آب، منطقه ای معتدل و سرسبز به شمار می رود.

بهترین زمان برای سفر به روستای ازمیغان بهار و پاییز است. ازمیغان در فصول بهار و پاییز دارای هوای معتدل و مساعد است. اگر علاقه مند به تماشای برداشت برنج در روستا و همچنین لذت بردن از آب و هوای معتدل هستید، مهرماه را برای سفر به ازمیغان انتخاب کنید.

تابستان های ازمیغان زیبایی های خاص خود را دارد. این فصل بسیار زیباست و نمی توان طبیعت زیبای آن را نادیده گرفت. با وجود هوای گرم روستا در فصل تابستان، گردشگران زیادی در این فصل به دیدن زیبایی های ازمیغان می روند.

اقامت در روستای ازمیغان طبس

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

در شهر طبس گزینه های اقامتی متعدد و متنوعی در اختیار گردشگران قرار دارد.

مکان های دیدنی روستای ازمیغان

روستای ازمیغان در کنار طبیعت زیبا و فضای خاص، مکان های طبیعی و تاریخی دیگری نیز برای ارائه به گردشگران دارد. قرار گرفتن روستا در کویر این فرصت را به گردشگران می دهد تا از کویر نوردی لذت ببرند.

نمایی زیبا از روستای ازمیغان

شالیزار

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

موقعیت جغرافیایی روستای ازمیغان به دلیل قرار گرفتن در نقطه ای کم ارتفاع و در دره ای کم عمق با آب فراوان، زمین روستا را برای کشت برنج و شالیزار مناسب می کند. اراضی روستای ازمیغان که دارای آب و هوای مرطوب است طبیعتی سرسبز و زیبا دارد. تماشای شالیزارهای سرسبز و استشمام عطر و بوی زیبای آن گردشگران را خوشحال می کند.

محافظت کنید

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

تماشای نخل های اطراف شالیزار در هوای گرم و خشک روستای ازمیغان جذابیت وصف ناپذیری دارد. نخل های روستا نه در ردیف های منظم، بلکه در گروه های چهار یا پنج نفری رشد می کنند. این ویژگی نشان می دهد که درختان به شکل ماشین رشد می کنند. زمین های نهستان پلکانی است. علاقه مندان به این طبیعت زیبا و باشکوه با گرفتن عکس در کنار نخل های روستا از زیبایی آن لذت می برند.

باغ و باغ گل

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

در ازمیغان باغ های میوه متنوعی وجود دارد که دیدن آنها برای گردشگران بسیار جالب است. علاوه بر نخلستان های زیبا، باغ های مختلف مرکبات مانند سیب، پرتقال، نارنگی، آلو، زردآلو، هلو، خرما، گلابی و شلیل چشم رهگذران را می درخشد. در کنار این درختان زیبا، از تماشای درختان دیگری مانند انجیر کوهی 300 ساله و کاج های بلند نیز لذت خواهید برد.

در روستای ازمیغان گلزارهای زیادی وجود دارد. نرگس های زیبا در روستا می رویند. کیفیت بالای هوا در این منطقه به رشد گل نرگس کمک زیادی می کند. وجود گل های نرگس در روستا جلوه ای بهشتی به روستا بخشیده و عطر گل ها در روستا پخش می شود. در روستای ازمیغان علاوه بر گل نرگس، گل محمدی نیز می روید.

آبشار و گردنه گدگاه

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

در روستای ازمیغان آبشار بسیار زیبایی وجود دارد که برای رسیدن به آن باید 30 دقیقه پیاده روی کنید. راه رسیدن به این آبشار از میان شالیزارها و باغات میوه می گذرد. شنا و ورزش های آبی در دل کویر تجربه ای است که در هیچ کجای ازمیغان پیدا نمی شود و تنها گردشگران می توانند آن را تجربه کنند. توجه داشته باشید که شنا در تنگه خطرناک است و فقط افراد ماهر می توانند شنا کنند. زیرا لبه های سنگی تنگه ها زیر آب است و با چشم دیده نمی شود.

تخت عروس

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

شیره های شاخی میقان به محل معروف به تخت عروس بیرون می آید. تخت عروس یکی از زیبایی های ساده روستاست که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. یک تخته سنگ سفید در وسط آب قرار دارد و آب از دو طرف آن عبور می کند. مردم محلی آن را به تخت عروس می شناسند. اگر به ازمیغان رفتید، به تخت عروس بروید، کنار آب بنشینید و از هوای زیبای منطقه لذت ببرید.

Cal Jenni Valley

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

دره کال جنی در 33 کیلومتری طبس و در اطراف روستای ازمیغان یکی از مقاصد دره نوردی ایران است. رودخانه ازمیغان عامل اصلی تشکیل دره کال جنی است. رودخانه پس از ورود به زمین های آبرفتی، بستر خود را عمیق تر کرد و به دلیل مقاومت صخره ها، خم هایی در گذرگاه ایجاد کرد. با گذشت زمان و عمیق شدن رودخانه، دره ای در جاده ایجاد شد.

نام دره از دو قسمت تشکیل شده است. «کال» به معنای دره و تنگه ای است که از جریان آب به وجود آمده است و «سنی» برگرفته از باورهای قدیمی درباره وجود ارواح و جن در این تنگه است. ساختار دره نشان می دهد که وزش باد به داخل و خارج از شکاف ها صداهای عجیبی ایجاد می کند. روستاییان این صداهای عجیب را به صدای شیاطین تعبیر کردند و دره را مرموز دانستند.

چشمه ماهی

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

تامین ماهی ازمیغان یکی یکی از چشمه های اطراف روستا است که از آب آن برای التیام پوست استفاده می شود. چشمه ماهی مورد استفاده بیماران پوستی در گردشگری سلامت است. اگر به چشمه ماهی ازمیغان بروید و مثلاً پاهای خود را در آب چشمه فرو کنید، ماهی هایی که از بافت مرده تغذیه می کنند دور پای شما جمع می شوند و با قدرت مکش خود پوست پای شما را تمیز می کنند.

مکان های تاریخی روستای ازمیغان

قلعه دوشیزه

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

در پنج کیلومتری بالادست و پایین دست روستای ازمیغان خانه های دستکندی قرار دارد که در بین مردم محلی به قلعه دختر معروف است. تاریخچه این خانه های تاریخی به دوران باستان باز می گردد. در این خانه ها دو خط عربی یافت شد که نوشته و محتوای آن به دوره کافری طیار می رسد. متأسفانه، این خانه های زیبا به خوبی نگهداری نمی شوند و اکنون برای نگهداری یا پناه دادن به حیوانات خانگی استفاده می شوند.

آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار

طبس روستایی در بهشت ​​کویری است

در روستای ازمیغان مقبره ای منسوب به سید محمد بن کافیر طیار وجود دارد. مقبره سید محمد بن جعفر تیار در مکانی مرتفع و مشرف به کوه ازمیغان قرار دارد. در سمت چپ جاده اصلی ورودی ازمیغان جاده خاکی وجود دارد که در ابتدای این جاده با تابلو قبر روبرو می شوید. این مسیر به آرامگاه سید محمد بن کافیر طیار ختم می شود

قدمت آرامگاه اصلی این گورستان به زمان ورود اسلام به ایران برمی گردد و در طول تاریخ بارها تخریب و بازسازی شده است. زلزله سال 57 در ازمیغان عامل اصلی ریزش این بنا بود.

روستای باشکوه ازمیغان تضادهای بسیاری را در دل خود جمع کرده است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. تماشای طبیعت زیبای روستا و بازدید از جاذبه های مختلف آن تجربه ای دلپذیر و فراموش نشدنی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما