اخبار روز

خشونت علیه مردان پنهان است با داستان مردان گریه نمی کند!

افشین طباطبایی گفت: در جامعه ما امروزه زن‌ها همراه مردها حضور فعال دارند ولی یک خشونت خاصی نسبت به زن‌ها وجود دارد که همان تبعیض جنسیتی است و باعث می شود زن‌ها در برابر مردها جبهه داشته باشند. مثلا حقوق کمتر دادن به زن، فشارهای جنسی و متلک‌گویی می‌تواند باعث رفتارهای خشونت‌آمیز در زن‌ها شود.

علی سلیمی: امروزه صحبت از خشونت زنان علیه مردان به عنوان یک معضل اجتماعی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. به دلیل فشارهای جامعه، مردان کمتر خشونت علیه خود را گزارش می کنند، به همین دلیل است که زیاد در مورد آن صحبت نمی شود، اما همچنان آثار زیانباری دارد.

افشین طباطبایی، مشاور، نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت و گو با پی ام آپ به این موضوع که حتما باید بخوانیم پرداخته است. طباطبایی در این گفتگو به تعریف، علل و راهکارهای مربوطه اشاره کرد.

آیا خشونت زنان علیه مردان واقعا وجود دارد؟

اکثر مردم فکر می کنند که ما فقط خشونت مردانه علیه زنان داریم، در حالی که خشونت زنان علیه مردان نوعی خشونت ملایم و پنهان است که گاهی آثار مخرب تری دارد.

چرا کمتر توجه می شود؟

احقاق حقوق زنان در بسیاری از نقاط جهان برای بسیاری از سازمان ها و سازمان ها اولویت دارد. در کتاب خشونت علیه زنان حداقل در دویست سال اخیر خشونت مردانه علیه زنان را بررسی کرده ام که نشان می دهد معمولا خشونت مردانه علیه زنان بسیار مشهود است و آمار بالایی دارد. اما خشونت زنان علیه مردان اغلب در جامعه شکلی پنهان و نامرئی پیدا می کند و در همه جوامع بشری وجود دارد. . در کتاب حمله به زنان، خشونت مردانه علیه زنان را در دویست سال گذشته بررسی کرده ام.

چرا خشونت زنان علیه مردان مخفی نگه داشته می شود؟

مردان به مراتب بیشتر از زنان درونگرا هستند و بسیاری با مشکلات اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند. به عنوان مثال، ما به ندرت می بینیم که مردی از سر ناامیدی گریه کند، زیرا بیشتر جلوی خود را می گیرد. اما زنان به راحتی این کار را انجام می دهند و با دیگران دعوا می کنند. هنگامی که خشونت مردانه علیه زنان رخ می دهد، زنان می توانند برای کمک و حمایت به خانواده، جامعه یا کار مراجعه کنند، اما مردان اغلب در لانه تنهایی خود به دام می افتند.

مثلا اگر مردی با زنش دعوا کند مادر همان مرد، او را دعوا می کند و می‌گوید: زشت است تو مردی و او زن است برو معذرت خواهی بکن. ولی نمی‌دانند مرد هم درونش یک کودک حساس دارد و با این چوب به سمت افسانه قدیمی که مردکه گریه نمی‌کند می‌روند.

ابتدا چه چیزی را در نظر بگیریم؟

وقتی بدانیم که زن و مرد در فرآیند خلقت به یک اندازه به یکدیگر وابسته هستند، می توانیم راه حلی پیدا کنیم.

کدام رفتارها موید خشونت زنان علیه مردان است؟

در یکی از فصول کتاب «حریم امن خانه» تحقیق کرده‌ام که خشونت فیزیکی، تحقیرهای ظریف و زیرپوستی، روابط جنسی سرد، بدخلقی، بی‌توجهی و قرار دادن مرد در تنگناهای عاطفی همگی می‌توانند مصادیقی از خشونت زنان علیه مردان باشد.

چه عواملی باعث خشونت زنان علیه مردان می شود؟

خشونت زنان علیه مردان علل مختلفی دارد و شکست می تواند یکی از دلایل رفتارهای خشونت آمیز با مردان باشد. زنی که در زندگی خود درد، ناامیدی، ناامیدی و بن بست هایی را تجربه کرده است، ممکن است برای تصور خشم خود تمایلات روانی داشته باشد. این نوع خشونت در اینجا نوعی رفتار جبرانی نسبت به محرومیت است. تحقیقات در مورد رفتار مجرمانه زنان نشان داده است که بسیاری از آنها سعی در جبران محرومیت خود دارند.

یکی دیگر از علل خشونت زنان علیه مردان موضوع ازدواج است. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که وقتی زنان فاقد آرامش جنسی و روانی هستند، سطح تحمل خشونت بسیار پایین است.

دلیل دیگر این است که وقتی مردی به همسرش توجه عاطفی نمی کند، رفتار زن به تدریج خشونت آمیز می شود. اغلب بداخلاقی زنان در کانون خانواده یا در روابط زندگی به دلیل عدم توجه و محبت است.

طباطبایی: خشونت علیه مردان پنهان است/ ما همچنان گرفتار این افسانه قدیمی هستیم که «مردی که گریه نمی کند»

آیا تبعیض جنسیتی علیه زنان می تواند منجر به خشونت علیه مردان شود؟

در جامعه امروزی، زنان به طور فعال با مردان در ارتباط هستند، اما سطح مشخصی از خشونت علیه زنان وجود دارد که تبعیض جنسیتی است و منجر به تشکیل جبهه زنان علیه مردان می شود. به عنوان مثال، دستمزدهای کمتر، فشارهای جنسی و اذیت کردن می تواند منجر به رفتار خشونت آمیز در زنان شود.

علاوه بر این، در زمینه خانواده، زمانی که مرد توجه عاطفی به همسر خود ندارد. رفتار زن کم کم خشن می شود. اغلب بداخلاقی زنان در کانون خانواده یا در روابط زندگی به دلیل عدم توجه و محبت است. در بسیاری از موارد زنان شاغل در جامعه ما وظایف خانه داری و تربیت فرزند را نیز بر عهده دارند و این فشار علاوه بر نقش های متعدد، فشار و استرس فراوان و در نهایت رفتارهای خشونت آمیز با مردان را به دنبال دارد.

تاریخچه رشد کودکی چگونه بر خشونت زنان علیه مردان تأثیر می گذارد؟

محیطی که زنان در آن رشد می‌کنند تأثیر عمده‌ای بر رفتار خشونت‌آمیز آن‌ها با مردان دارد. مثلاً اعتقاد بر این بود که وقتی دختر می خندد دندان هایش دیده نمی شود، اما پسرها در رفتار و لباس پوشیدنشان آزادی بیشتری دارند. درست است که این سبک های فرزندپروری نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است، اما هنوز هم وجود دارند. این نوع خشونت ها منجر به بی ثباتی روانی در دختران و زنان و در نهایت رفتار خشونت آمیز با مردان می شود. زنان به آرامش و توجه نیاز دارند و وقتی به آن دست نمی یابند، انواع و اقسام مشکلات را ایجاد می کنند.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که طبق شواهد علمی، عواملی مانند کمبود برخی ویتامین ها، زایمان بد و اختلالات روانی مختلف می تواند منجر به بروز خشونت زنان علیه مردان شود.

راه حل کاهش خشونت زنان علیه مردان در جامعه چیست؟

به نوعی، راه حل ها در پرداختن به ریشه های خشونت زنان علیه مردان نهفته است، اما به طور کلی، در سطح اجتماعی، به قول کارن هورنای روانکاو معروف، مردم به دنبال «امنیت روانی بیش از هر چیز دیگری» هستند. زنان در جامعه و محیط کارشان وقتی از امنیت روانی برخوردار باشند و احساس امنیت کنند که هیچ کس نمی‌خواهد از آنها سوء استفاده کند، آرامش آنها تضمین می‌شود و رفتار خشونت آمیز با مردان کاهش می‌یابد.

مشکلات مالی و اقتصادی نباید منجر به ترس و نگرانی بزرگ شود. وقتی زنی از نظر مالی در امان باشد، آستانه خشونت او پایین می آید. عامل مهم دیگر رضایت جنسی است. روابط جنسی زن و مرد اساس روابط زناشویی است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که علت اصلی رفتار خشونت آمیز زنان نسبت به مردان، عدم رضایت جنسی از سوی شوهر است.

به طور کلی، مطالعات نشان داده است که زوج هایی که به یکسری مولفه ها توجه می کنند، در ازدواج موفق هستند. مهمترین آنها این است که زن و مرد به یکدیگر امنیت عاطفی و روانی می دهند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا