به گزارش مانیبان، ناهید حیدری کارشناس امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی و مدیرکل سابق این سازمان گفت: یکی یکی از دلایل افزایش تقاضا و نارضایتی در سال های اخیر عدم افزایش سالانه مستمری ها متناسب با هزینه های زندگی و نرخ تورم است که باعث افت میزان مستمری ها شده است. برای پوشش این افت، در برنامه ششم و هفتم توسعه، ماده ای به تناسب حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است. در این راستا برای تعدیل مستمری بگیران دو صندوق ملی و لشکری ​​90 درصد حقوق کارمندان معادل و 90 درصد ضریب بازنشستگی برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد.

کارشناس امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه اجرای تناسب باید بر اساس محاسبات اکچوئری و بیمه ای و قوانین قبلی و قانون سازمان تامین اجتماعی انجام شود، گفت: در اینجا دلبستگی به عدالت نشان داده می شود. در ماده 77 قانون ارگانی تامین اجتماعی در خصوص نحوه محاسبه مستمری که عبارت است از میانگین یا متوسط ​​حقوق یا حقوق مشمول بیمه در دو سال گذشته قبل از درخواست مستمری، نسبت به مدت سابقه. حقوق بازنشستگی اخذ شده تقریباً 15 تا 20 درصد کمتر از حقوق پرداختی در زمان تأسیس مستمری است. با توجه به محاسبه میانگین دو ساله، قانون تاکید دارد که این ضریب مستمری باید متناسب با حداقل حفظ شود. مستمری، و برای حداقل مستمری بگیران، افزایش سالانه باید مطابق با هزینه زندگی و تورم سالانه باشد.

وی افزود: در حال حاضر در بحث تعدیل مستمری سازمان تامین اجتماعی 90 درصد ضریب مستمری در نظر گرفته شده است در صورتی که ضریب مستمری بازنشستگان بین 15 تا 20 درصد به تناسب حقوق دریافتی آنها کاهش یافته باشد. کاهش 10 درصدی درصد قانون تناسب 90 درصد از کل مستمری مستمری بگیران تأمین اجتماعی 90 درصد نیست بلکه 70 تا 75 درصد است و این امر موجب بی عدالتی و نارضایتی در جامعه بازنشستگان خواهد شد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما